Dvanáctimetrový hybridní autobus Škoda H12 využívá dieselový motor i bateriový

Dvanáctimetrový hybridní autobus Škoda H12 využívá dieselový motor i bateriový pohon. | foto: Škoda Electric

V Plzni jezdí hybridbus na bateriový pohon, zatím jen na zkoušku

  • 12
Nový hybridní autobus Škoda H12, který využívá kromě naftového motoru i bateriový pohon, vozí v těchto dnech cestující veřejné dopravy v Plzni. Dopravní podnik zatím vůz nekoupil, má ho na otestování ve zkušebním provozu.

Nový nízkopodlažní plně klimatizovaný hybridbus vyvinula Škoda Electric. Jeho předností je možnost využití ekologického bateriového pohonu, který je šetrný k životnímu prostředí a má výrazně nižší spotřebu než klasické autobusy.

Hybridbus Škoda H12 je určený převážně pro provoz v centrech měst. "Elektrobus je totiž schopen využívat bateriový pohon, který do vzduchu nevypouští žádné zplodiny a navíc není hlučný. Stává se tak ideálním dopravním prostředkem pro obytné zóny," soudí ředitel divize Trolejbusy Škoda Electric Karel Majer.

Na čistě bateriový a bezemisní pohon podle Majera ujede až deset kilometrů bez nutnosti dobíjení baterií či použití diesel generátoru. "Tato koncepce je vhodná především pro intenzivní městský provoz s velkou četností rozjezdů a brzdění při relativně malých rychlostech," dodal. 

Předností hybridního autobusu je úspora paliva, která může podle výrobce dosáhnout až desítek procent a to především na základě zpětného využití elektrické energie, která vzniká při brzdění vozu.

"Energie je uschovávána v zásobnících energie - bateriích a superkapacitorech - a poté je zpětně využita při jízdě. Součástí výbavy vozidel je také sada polovodičových měničů zcela nové generace, jejichž prostřednictvími je optimálním způsobem řízen nejenom samotný trakční pohon, ale i toky energie přes zásobníky energie a pomocné pohony vozidla," vysvětlil vedoucí projektu hybridbusu Jiří Faljtingr.

Na vývoji se podílela i Fakulta elektrotechnická ZČU

Podle jeho slov technici věnovali velkou pozornost také vývoji řízení samotného dieselelektrického agregátu, protože chtěli co nejvíce snížit spotřebu paliva při všech režimech provozu.

Hybridní autobus Škoda H12, který nyní brázdí plzeňské ulice, bude ve zkušebním provozu tři měsíce. "Chceme si ověřit, zda splňuje výrobcem deklarované parametry, například co se týče spotřeby paliva," sdělil vedoucí střediska řízení provozu Dopravních podniků Jiří Ptáček. 

Podotkl, že zatím zdaleka není rozhodnuto o tom, zda Dopravní podniky tento hybridní autobus nakonec koupí. 

Projekt přípravy nového dvanáctimetrového nízkopodlažního vozidla odstartoval v plzeňské společnosti Škoda Electric během roku 2009. Na vývoji se podílela také Fakulta elektrotechnická ZČU v Plzni. 

"Cena tohoto vozu je závislá na jeho výbavě, typu baterií a superkapacitorů. Řádově se však ceny hybridních autobusů pohybují ve statisících eur," uvedla Lubomíra Černá ze Škody Transportation.  

Ředitel ČSAD Autobusy Plzeň Miroslav Hucl nicméně uvedl, že autobus s dieselovým motorem zhruba čtyři až čtyři a půl milionu korun a hybridní autobus tak podle něj může stát i dvakrát tolik. "Výrobce autobusů SOR Libchavy zkouší nyní elektrický autobus. Jeho cena je odhadována na devět milionů korun," poznamenal Hucl.

První cestující svezl prototyp při testovacích jízdách už v roce 2012. Letos se hybridbus vydává do běžného provozu s cestujícími. Zájemci ho mohou vidět také na mezinárodní konferenci Chytrá a zdravá městská veřejná doprava, která se koná od 9. do 10. dubna v Plzni.

,