Hracholuská přehrada nedaleko Plzně

Hracholuská přehrada nedaleko Plzně | foto: Dan Materna, MAFRA

Chataři z Hracholusek odmítají návrat lodí na přehradu, sepisují petici

  • 19
Vyhláška ministerstva dopravy, která nově uvolnila pravidla pro provoz člunů na českých vodách, rozdělila lidi, kteří se pohybují u přehrady Hracholusky nedaleko Plzně. Majitelé kempů věří v oživení turistiky, chataři ale sepisují petice.

Podle nové vyhlášky, která platí od středy, mohou na přehradách a dalších vodních tocích jezdit lodě se spalovacím motorem o výkonu do 10 kW. Dosud přitom platil zákaz plavby s loděmi se spalovacím motorem v téměř celé České republice, na většině velkých přehrad a jezer.

Novou vyhlášku najdete zde

Chataři z hracholuské přehrady už dříve sepsali petici proti člunům, na jejímž základě intervenoval hejtman Plzeňského kraje Václav Šlajs u ministra dopravy Dana Ťoka. Šlajs argumentoval, že motorové čluny neprospívají přírodě, živočichům, místním ani plavcům. Nyní vzniká další petice chatařů proti novému režimu plavby.

Vadí jim ale nejen hluk, obávají se také možných poranění lodním šroubem. Například list vrtulky dlouhý jen šest centimetrů dokáže podle Jana Fischera z Vodní záchranné služby Hracholusky ošklivě poranit záda plavcům, když si jich posádka plavidla nevšimne.

I když Jan Fischer viděl několik podobných úrazů, proti motorovým člunům, které se na přehradu vracejí po třinácti letech, není. „Když lidé budou dodržovat předepsaný způsob plavby a kubaturu motoru, tak by mělo být vše v pořádku,“ říká Fischer.

Problém podle něj nastane ve chvíli, kdy se s jízdou spojí alkohol, noční jízdy a neopatrnost. Fischer tvrdí, že základem bezpečnosti je, aby se lodě držely v plavební dráze, která je už označená bójkami.

Podle nové vyhlášky musí lodě dodržovat i nařízení, že po opuštění plavební dráhy mají ke břehu zamířit nejkratší cestou. „To, jestli budou lodníci všechno plnit a jestli budou zodpovědní, nedokáže nikdo odhadnout, stejně jako kolik plavidel se na přehradě objeví,“ míní záchranář.

Pozor by si podle něj měli dát hlavně plavci, kteří se zatím na Hracholuskách mohli střetnout jen s lodními šrouby zdejšího parníku, který měl výjimku. „Dosud byli zvyklí, že v určitou hodinu pojede výletní loď, připlavali blíže, čekali na vlny. Kapitán už byl na ně zvyklý a oni na něj, teď bude vše jinak,“ upozornil Fischer.

Lidem, kteří plavou přes lodní plavební dráhu, doporučil, aby se nějakým způsobem označili. „Nejen reflexní čepicí, ale třeba i kanystrem, který za sebou potáhnou a který přijíždějící loď upozorní,“ popsal Fischer.

Z nového režimu na přehradě není nadšený starosta Pňovan Miroslav Hůla. „Byly povolené čluny s elektrickým pohonem, které jsou tiché. Nebylo potřeba přidávat ty se spalovacími motory. K přehradě přinesou větší hluk. Přitom lidé sem jezdí za klidem,“ popsal Hůla.

Lodě přehradu oživí, myslí si spolumajitelka kempu

Kdo má z povolení radost, je spolumajitelka Transkempu u přehrady Blanka Švamberková. „Přehradu to oživí, navíc jde o slabé motory, takže lodě nebudou uhánět nějakou obří rychlostí,“ uvedla.

Chataři, kterým lodě vadí, jsou podle ní hodně zahledění do sebe. „Jsou pověstní tím, že jim vadí i křičící děti ve vodě. Když chtějí mít svůj klid, tak si musí opatřit chatu na samotě,“ míní Švamberková, podle které mohou motorové lodě jezdit všude ve světě a je otázkou, proč ne v Česku.

Martin Kasner, který v Plzni prodává lodě, říká, že lodní motory jsou méně hlučné než sekačka nebo cirkulárka, které jsou slyšet v chatových oblastech neustále.

„Jeden tam túruje motorku, druhý řeže větve, třetí seká trávník. To je mnohem větší hluk než moderní čtyřtaktní lodní motory s malým výkonem. Navíc loď hned odjede, na rozdíl od sekačky,“ uvedl Kasner, který prý zatím nezaznamenal nárůst prodejů. „Lidé se možná obávají toho, že povolení bude zrušené, když se organizují petice,“ poznamenal.