Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidi v nouzi najdou horští záchranáři rychleji, pomůže nová aplikace

  19:40aktualizováno  19:40
Lidé, kteří se ztratí nebo zraní při pobytu na Šumavě, mají novou možnost, jak si přivolat pomoc. Stačí, aby si do mobilního telefonu stáhli novou aplikaci horské služby. Její výhodou je, že dokáže daného člověka lokalizovat s přesností na několik metrů.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Michal Sváček, MAFRA

„Největším přínosem nové aplikace je, že pokud se člověk v neznámém prostředí dostane do problémů, může využít nouzového volání nebo nouzové SMS, která dokáže daného člověka lokalizovat s přesností zhruba na pět až patnáct metrů,“ říká náčelník horské služby Šumava Michal Janďura.

Informaci obdrží nejen centrální dispečink, ale i všichni sloužící záchranáři. Díky tomu je možné do terénu vyslat toho, kdo je nejblíž a člověka v nouzi najít během několika desítek minut.

Aplikaci má podle posledních dat staženou na 65 tisíc lidí v celé republice, i na Šumavě už díky ní několik lidí záchranáře kontaktovalo.

Aplikace funguje v celé ČR, turista zvolí oblast, kde se pohybuje

„Stane se, že nás člověk kontaktuje omylem, my ale voláme vždy zpět a zjistíme to tedy ještě předtím, než na místo vyrazíme. Nicméně už několikrát jsme díky tomu byli schopni zasáhnout rychleji,“ přibližuje Janďura.

Případy ztracených turistů řeší horská služba každoročně, jejich počet je rok od roku odlišný. Častěji se tyto případy stávají během houbařské sezony, vzácností ale nejsou ani v zimě.

V minulosti museli lidé na pomoc čekat i dlouhé hodiny, nyní i bez aplikace dokáže horská služba díky spolupráci s policií, která může zaměřit telefon, vypátrat zraněného nebo ztraceného člověka za hodinu až dvě.

Pokud se využije nová aplikace, trvá to řádově desítky minut v závislosti na tom, kde přesně se člověk nachází.

„Určitě bych tuto aplikaci doporučil všem, kteří se na horách pohybují - lyžařům, skialpinistům, turistům i cyklistům,“ říká Janďura.

Dodává, že Česká republika je v tomto ohledu napřed i před okolními státy, aplikace totiž funguje v celé zemi, turista si jen musí zvolit oblast, v níž se pohybuje.

„Například v Rakousku podobné aplikace existují, nikoliv ale centrálně, jsou určené jen pro některou oblast,“ vyzdvihuje Janďura.

Kromě nouzového volání a nouzové SMS obsahuje aplikace i průvodce první pomocí nebo informace o nejbližších stanovištích horské služby, do nichž dokáže turistu navést.

Nechybí ani informace o sportovních areálech či horských chatách. Aplikace je ke stažení zdarma na stránkách horské služby.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Umělec Adam Kovalčík soutěž vyhrál s návrhem, na němž silueta svatého Jana...
Nepomučtí půjdou k referendu kvůli světci a palmě na kruhovém objezdu

Bouřlivou diskuzi vyvolal v Nepomuku na Plzeňsku nápad umístit na kruhový objezd siluetu svatého Jana Nepomuckého. Návrh umělce Adama Kovalčíka, který zvítězil...  celý článek

(ilustrační snímek)
Řidiče, který policistům ujížděl stoosmdesátkou, poslal soud za mříže

Německého řidiče, který po D5 ujížděl policistům z Rudné u Prahy až na Tachovsko, poslal Okresní soud Plzeň-jih na 3,5 roku do vězení. Při honičce se střílelo...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Plzeňský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.