Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Města bojující o hokejový trůn spojují slavní průmyslníci Škoda a Baťa

  6:04aktualizováno  6:04
Plzeň a Zlín, města, která ve středu svedou další bitvu o hokejový titul, mají jednu věc společnou. Jejich jména jsou spojena s mimořádnými osobnostmi průmyslníků, kteří je proslavili ve světě. A při vyslovení jejich značky každému i jméno města naskočí: Emil Škoda a Tomáš Baťa.

Tomáš Baťa (vlevo) založil ve Zlíně světoznámou obuvnickou firmu v roce 1894. Jméno Emila Škody (vpravo) zase proslavilo Plzeň. | foto: koláž iDNES.cz

Emil Škoda narozený v roce 1839 koupil základ svého budoucího impéria, strojírnu hraběte Valdštejna Vartenberka, v roce 1869.

A až sedm let poté se ve Zlíně narodil zakladatel tamní legendy Tomáš Baťa. Ten založil obuvnickou firmu se svými sourozenci Antonínem a Annou v roce 1894. To už se blížil Škodův skon - plzeňský průmyslník zemřel v srpnu roku 1900.

Prezident Ludvík Svoboda v Plzni v roce 1968. Projev na nádvoří Škodovky.

Škodovka byla oblíbenou zastávkou prezidentských návštěv na západě Čech. V roce 1968 tu měl projev i prezident Ludvík Svoboda.

Zatímco Škoda byl průkopník techniky a strojírenského průmyslu, Baťa především moderní manažer. První z nich dokázal zužitkovat technický pokrok okolních evropských států, ten druhý hlavně americké zkušenosti s organizací práce a obchodu.

Jakkoli se oba průmyslníci lišili, jedno mají společné - nastartovali nebývalý rozvoj měst, kde působili. V Plzni to nebyl jen vliv Škodovky, nicméně byl zásadní - v roce 1869, kdy Škoda koupil strojírnu, žilo v Plzni necelých 24 tisíc obyvatel. O třicet let později, kdy zemřel, to bylo už téměř 70 tisíc lidí, a protože továrna se i po jeho smrti dál rozvíjela, rostlo s ní dál i město.

Hranici 100 tisíc obyvatel na čas překročilo už v roce 1917, kdy sem do válečné zbrojní výroby musely nastoupit tisíce dělníků. Továrnička na místě dnešních divadelních dílen poblíž centra města Škodovi brzy nestačila, a proto začal budovat nový areál na západním okraji tehdejší Plzně. Byl to bohužel okraj návětrný. Město tak zplodinami především z hutní výroby po desetiletí trpělo a bylo přezdíváno Černá Plzeň.

S letadlem Junkers Tomáš Baťa létal pravidelně. Ovšem jeden let se mu stal...

Tomáš Baťa zemřel 12. července 1932, zabil se při leteckém neštěstí. Zahynul s pilotem Jindřichem Broučkem v Otrokovicích.

Podobně jako Baťa ve Zlíně také Škodův syn Karel nechal postavit obytnou kolonii pro své dělníky. Stavba čtvrti Karlov začala v roce 1911. V roce 1913 měl Karlov 217 domů s 594 byty a žilo zde 3 400 lidí. Kolonii ale postihly nálety spojenců za druhé světové války. Kvůli úvahám o rozšiřování továrního areálu byla čtvrť do 80. let postupně zbourána.

Zlín, kde se narodil Tomáš Baťa, byl v roce 1876 jen ospalá vesnice. Pak se ale začaly dít věci. Dílna, kterou založil se sourozenci, nabrala do konce 20. let minulého století podobu továrny o třiceti budovách s obratem skoro dvě miliardy korun.

Baťa stavěl čtvrti rodinných domků, nemocnice, školy, kino, obchodní domy. Vesnice se změnila v aglomeraci amerického střihu.

"Tomáš Baťa nic nedělal jen pro sebe, ale myslel na ostatní," říkával za svého života další slavný švec z regionu - Jan Pivečka.

Nebýt Tomáše Bati, moderní Zlín by vůbec nevznikl. A jeho hokejisté by teď určitě nebojovali s Plzní o hokejový titul.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Plzeňský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Plzeňský výčepní Miroslav Štych vyhrál soutěž Pilsner Urquell Master Bartender....
Nejlepší výčepní Česka i Slovenska pozná plzeňský ležák i poslepu

Poprvé za dvanáct let existence soutěže Pilsner Urquell Master Bartender zvítězil výčepní z Plzně. Miroslav Štych se jí zúčastnil už počtvrté, v degustaci pěti...  celý článek

Těžce zraněného řidiče museli hasiči z auta vystříhat.
Na Domažlicku se srazil traktor s osobním vozem, zranilo se pět lidí

V úterý po půl deváté večer nedal zřejmě traktor u Meclova na Domažlicku přednost autu na hlavní silnici Plzeň-Folmava-Německo. Pět lidí z osobního vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.