Šéf plzeňských dopravních podniků Michal Kraus vysvětlil, že plzeňský kongres se stane doplňkem největšího veletrhu dopravní techniky v Berlíně.
"Veletrh se koná každý sudý rok, my bychom chtěli konferenci dělat každý lichý rok, její třetí ročník by vyšel na rok 2015, kdy Plzeň bude Evropským hlavním městem kultury," vysvětlil Michal Kraus.
Podobná konference se podle něj v Česku bude konat poprvé. "Předpokládáme, že některé z věcí, které se budou projednávat na kongresu v Berlíně, by se mohly v praxi vyzkoušet rok na to přímo v našem městě," řekl Kraus.
Například odborníci z Německa by měli v Plzni přednášet o systému řízení dopravy, který upřednostní spoje MHD. V Plzni mají přednost na křižovatkách jen tramvaje, trolejbusy i autobusy čekají v kolonách s ostatními auty. "V Plzni jsou dva úseky, kde se o preferenci dlouhodobě mluví a kde by se určitě uplatnila. Ráno je to Karlovarská třída směrem do centra, odpoledne ulice U Prazdroje směrem na Doubravku," připouští Kraus.
Proč jsou sedačky vysoké? Proč nejsou přestupní jízdenky?
Co by nejvíc chtěli Plzeňané? Například Karel Voves říká, že nemá rád mačkání s ostatními cestujícími ve vozech v dopravních špičkách. "Dodržování jízdních řádů se zlepšilo, ale abych jezdil městskou dopravou častěji, nesměla by stát v kolonách. Proč se mám mačkat v autobusu? Když v té koloně zůstanu stát v autě, mám svoje pohodlí," argumentuje.
Aleně Sladké sice vyhovuje, že do většiny autobusů, trolejbusů a tramvají už nemusí ve stanicích šplhat po vysokých schodech, protože chodí o holi. Ale v nových vozech mívá problém, když si chce sednout. "Většina sedadel je na vysokém schodu. Jak se tam mám vyškrábat?" upozorňuje na další potíž.
Michal Kouba z Muzea dopravy ve Strašicích vidí chybičku v odbavovacím systému, kdy přestupní jízdenku si lze koupit pouze prostřednictvím Plzeňské karty nebo jízdenky ve voze, ale nemůžete si ji koupit dopředu v trafice nebo v automatu na zastávce. "Městskou dopravu by určitě také zatraktivnilo, kdyby se rozšiřovala i do nově osídlených území, popřípadě průmyslových zón," tvrdí Michal Kouba.