Jediná rychlodobíjecí stanice elektromobilů na západě Čech slouží v areálu ČEZ...

Jediná rychlodobíjecí stanice elektromobilů na západě Čech slouží v areálu ČEZ v Plzni na Slovanech. (29. listopadu 2016) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Krajem jezdí stále více elektromobilů, začaly si je pořizovat i firmy

  • 22
Elektromobilů v Plzeňském kraji přibývá. Důvodem je i to, že se staví více napájecích stanic. Auta s ekologickým pohonem mají navíc čím dál větší dojezd. Na jedno nabití mohou urazit až 500 kilometrů.

Ještě před několika lety jezdili v Plzeňském kraji elektromobilem jen nadšenci. K napájení svých vozidel měli totiž k dispozici jen zásuvky u rodinných domů. Ovšem od okamžiku, kdy před čtyřmi lety začala v regionu budovat napájecí stanice firma ČEZ, elektrovozítek přibylo.

Do elektroautomobilů už začínají investovat i firmy. Výhodné svezení je to pro lidi, kteří jezdí jen po Plzni a okolí.

Majitelé elektromobilů mohou nyní v Plzni využívat dvě stanice firmy ČEZ - rychlonabíjecí v sídle regionální pobočky v Guldenerově ulici a také stanici s pomalejším nabíjením u obchodního domu Plaza.

„První dobíjecí stanice pro elektromobily byla instalována a zprovozněna v OC Plaza v lednu 2012. Druhá v Guldenerově ulici byla otevřena v listopadu 2012. Za rychlonabíjecí byla vyměněna v roce 2014,“ informovala mluvčí skupiny ČEZ Michaela Jirovcová.

Dodávkové auto na elektropohon koupila nedávno například firma Workpress Aviation, která v plzeňské průmyslové zóně Borská pole vyrábí komponenty pro letecký průmysl.

Pořízení elektromobilu je nákladné

Pracovnice firmy Linda Milová uvedla, že většina dodavatelů, odběratelů, ale také dalších spolupracovníků firmy sídlí poblíž Plzně, takže se ekonomicky vyplatilo pořídit elektromobil. „Další motivací bylo šetřit životní prostředí,“ uvedla Milová.

Firma podle ní ve srovnání s minulostí uspoří dvě třetiny nákladů na palivo. „Díky tomu se nám peníze vložené do auta vrátí během tří až pěti let,“ vysvětlila Milová.

A proč je tedy v Plzni jen pár elektromobilů, když je to tak výhodné? Jednak je pořízení takového vozu poměrně nákladné. Záleží samozřejmě na výbavě, ale obecně lze říci, že stojí přibližně dvakrát tolik, co běžné auto. Podle Milové navíc lidé zatím elektromobilům moc nedůvěřují.

„Také jsem byla skeptická, ale čím častěji s dodávkou jezdíme, tak zjišťujeme, že na kratší vzdálenosti je elektromobil jasná volba,“ dodala.

To si myslí i Robert Kopřiva, který má v Plzni obchod s biovýrobky. Kopřiva je dlouholetým příznivcem elektromobilů, nedávno koupil nové auto Nissan za zhruba 600 tisíc korun, protože to staré dosluhovalo.

„Jezdím pracovně hlavně po Plzni a okolí, občas do Prahy, ale v minulosti jsme s elektromobilem byli na dovolené i na Sardinii,“ řekl příznivec elektromobilů.

Kopřiva vypočítává, že za rok najezdí 60 tisíc kilometrů. Při paušálu pro ČEZ ve výši 150 a od příštího roku 550 korun za měsíc, se mu tedy náklady na auto asi za osm let vrátí.

Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky, který v Česku budoval první zásuvkovou síť napájecích stanic, je přesvědčený o tom, že vozů tohoto typu bude jen přibývat. „Až do doby, než nahradí všechny čmoudy znečišťující životní prostředí,“ říká Vegr a myslí tím nejen automobily na benzin a naftu, ale i vozy na CNG.

Vegr upřesnil, že v Česku je nyní přes tisíc elektrických vozidel, z toho je přes 200 automobilů Tesla, které v USA vyrábí firma miliardáře Elona Muska. Do Evropy se vozí díly a tesly se pak montují v Holandsku. Auta této značky, která elektropohon hodně popularizují, se prodávají za dva až tři a půl milionu korun.

„Jejich výhodou je dojezd 400 až 500 kilometrů na jedno nabití, které u rychlonabíjecí stanice trvá půl hodiny,“ přiblížil Jaromír Vegr.

Předseda asociace provozuje veřejnou nabíjecí stanici

Sám má před domem v obci Sedlec u Prčice veřejnou nabíjecí stanici, kde každý den doplňuje energii do auta on i jeho manželka. Ročně za ni firmě ČEZ zatím platí paušál zhruba dva tisíce korun. Za týden se podle něj u stanice zastaví deset dalších majitelů elektromobilů.

„Malé auto do tuny ve městě spotřebuje na sto kilometrů 10 kWh elektrické energie. Na střeše domu mám sluneční elektrárnu, čerpám zelené bonusy, takže když projezdím 10 kWh, dostanu od ČEZu 130 korun,“ vysvětlil Vegr.

Připomněl, že když někdo bude doma nabíjet elektromobil v noci, tak díky levnějšímu nočnímu proudu zaplatí 15 korun na 100 kilometrů. „Bez nočního proudu je to tak maximálně 50 korun na 100 kilometrů,“ dodal předseda asociace.


Elektromobil