Elektrobusy v Plzni startují ostrý provoz, baterie dobijí na Košutce

  • 39
Rychlodobíjecí stanice pro elektrobusy začala ve čtvrtek fungovat v Plzni na Košutce. Využívat ji budou dva vozy ze Škody Electric, které už mají za sebou zkušební jízdy a od pátku se zapojí do běžného provozu městské hromadné dopravy.

Elektrobusy budou cestující vozit mezi centrem Plzně a konečnou na Košutce. Budou nasazované na spoje, které jezdí k areálu Fakultní nemocnice na Lochotíně a kolem nemocnice Privamed.

„Na konečné Košutka se baterie dobijí za šest až osm minut, pak vozidla ujedou až 40 kilometrů. Je to plnohodnotná alternativa městského nízkopodlažního autobusu,“ řekl Pavel Kuch, vedoucí plzeňského projektu ZeEUS.

Dobíjecí stanice byla doteď umístěna v areálu Škodovky, kde sloužila elektrobusům během zkušební provozu. Teď byla přemístěna na konečnou zastávku na Košutce.

Stanici postavila a proudem zásobuje společnost Plzeňská teplárenská. „Aby tu mohla stát a společně s ní i transformátor, potřebovali jsme jen o trochu méně razítek, než na stavbu nedaleké spalovny (komunálního odpadu, pozn.red.). Právě z ní bychom sem v budoucnu chtěli dotáhnout kabel, který by dodával proud pro elektrobusy,“ vysvětlil ředitel teplárny Tomáš Drápela.

Projekt ZeEUS

Provoz dvou elektrobusů v Plzni patří do evropského projektu ZeEUS. Kromě Plzně vozidla specifických parametrů pro daná města zkouší ještě Barcelona, Londýn, Stockholm, Glasgow, Münster, Bonn a Cagliari. Projekt je financovaný z fondů EU.

Oba elektrobusy vyvinuli technici v plzeňské Škodě Electric společně s experty ze Západočeské univerzity. Plzeň je jedním z osmi měst v Evropě, která byla vybraná do mezinárodního projektu testování vozidel s nulovými emisemi v ostrém provozu s cestujícími.

Zhruba po dvou letech budou experti analyzovat výsledky nejen z plzeňského provozu, ale i z dalších měst, kde se elektrovozy různé konstrukce i vybavení nyní testují.

Závěry by měly pomoci v hledání správného směru, jímž by se měl ubírat vývoj vozidel, která neznečišťují životní prostředí.

Generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus řekl, že jestli tyto eletrobusy budou dál v Plzni jezdit, se rozhodne až podle výsledků provozu.

„Říci v tuto chvíli, že právě toto jsou vozy, které koupíme, až bude velká obnova vozového parku a budeme autobusy nahrazovat elektrobusy, by bylo nezodpovědné. Projekt slouží právě k tomu, aby ukázal, kde jsou hranice pro využití této technologie a kde budeme muset setrvat u standardních naftových motorů,“ uvedl Michal Kraus.