Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hotely v Dubaji hodnotí aplikace, kterou vytvořili vědci z Plzně

  19:05aktualizováno  19:05
Výzkumníci centra NTIS plzeňské univerzity pomáhají analyzovat ohlasy turistů v Dubaji. Nástroj, který umožňuje například porovnat spokojenost hostů v závislosti na časovém období, lokalitě či národnosti, vznikl během šesti měsíců.

Vědecké centrum ZČU v Plzni. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

„Měli jsme k dispozici 764 tisíc různých příspěvků,“ konstatuje Miloslav Konopík, vedoucí výzkumného týmu z centra NTIS Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.

Pocházely především z rezervačních internetových serverů, jakými jsou booking.com, tripadvisor.com, agoda.com nebo hotels.com. Výzkumníci je vyhodnotili metodou počítačového zpracování textu a analýzy velkých dat.

Podle Konopíka je tato metoda využitelná jedině v případě vysokého množství příspěvků, řádově by jich měly být podle něj minimálně desítky tisíc.

„Pokud máte třeba stovku recenzí jednoho hotelu a zajímá nás jen on, je účinnější, pokud data analyzuje člověk. Jeho schopnost pochopit text je na vyšší úrovni, navíc u takového množství se to dá zvládnout v relativně krátkém čase. Člověk, a nemusí to být jen expert, udělá lepší analýzu než počítač,“ vysvětluje Konopík.

Výzkumníci se tímto tématem zabývají přes deset let. Na aktuálním projektu, realizovaném ve spolupráci se Zayedovou univerzitou v Dubaji a pod záštitou firmy Palaxo Technologies, tak mohli využít některých již hotových nástrojů.

„Výstupů máme mnoho. Největší síla je v tom, že představují celkový pohled na lokalitu. Vznikly interaktivní ‚heat mapy‘, ty pomocí barevných čtverečků ukazují, která místa jsou lépe hodnocená,“ popisuje Konopík.

Hodnocení probíhalo na základě počtu hotelů v oblasti, její atraktivnosti i ceně či návštěvnosti. „Vznikla i mapa, která zachycuje obsazenost v jednotlivých měsících,“ říká Konopík.

Výzkumníci z NTIS budou s univerzitou v Dubaji dále spolupracovat, nyní by se měli zaměřit na hlubší analýzu nabízených služeb. Například chtějí určit, proč je který hotel oblíbenější než jiný.

„Zayedova univerzita chce poté celý balíček nabízet hoteliérům, měl by jim pomoci zvýšit kvalitu služeb,“ nastínil Miloslav Konopík.

To do jisté míry souvisí i s výstavou EXPO 2020, která se uskuteční v Dubaji. „Nechceme ale spolupráci vázat jen k tomu, věříme, že se nám podaří navázat kontakt i v jiných oblastech,“ tvrdí Konopík.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.