Výsledky vyplývají z průzkumu společnosti ppm factum, která v říjnu oslovila 864 cestujících.
Špatnou kvalitu vzduchu označilo za hlavní problém 39 procent dotázaných, nevhodné chování spolucestujících 28 procent a nedostatek prostoru ve vozech 28 procent respondentů.
Zástupce ppm factum Vojtěch Hündl uvedl, že první tři problémy se týkají především pocitů příjemnosti z dopravy a ne její funkčnosti.
„Při hodnocení změn a kvality v plzeňské městské hromadné dopravě za poslední dva tři roky dali cestující najevo, že vnímají posun k lepšímu,“ řekl Hündl.
Podle průzkumu 46 procent dotázaných uvedlo, že je podle nich situace stejná, ale 44 procent respondentů se domnívá, že došlo ke zlepšení.
Cenu jízdného většina respondentů nepovažuje za problém
Generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus uvedl, že stížnosti na špatné ovzduší znehodnocené cestujícími a na nevhodné chování některých cestujících v podstatě nemůžou pracovníci vyřešit.
„Řidiči a revizoři k tomu nejsou vybaveni žádnou jinou pravomocí než ostatní cestující. Řidič nebo revizor nemá žádný zvláštní statut, který by to umožňoval,“ sdělil Kraus.
Domnívá se, že částečně by v tomto ohledu mohlo situaci zlepšit, pokud by řidič nebo revizor získali pravomoc zjišťovat totožnost problémových pasažérů.
Kraus se domnívá, že posun k lepšímu by mohl nastat i tím, že by střed města přestal být cílem například narkomanů nebo bezdomovců odmítajících respektovat základní pravidla cestování veřejnou dopravou.
Vojtěch Hündl z ppm factum upozornil, že podle výsledků průzkumu většina cestujících nepokládá za problém cenu jízdného. „Zdá se, že Dopravní podniky nastavily cenovou politiku, která jim vyhovuje,“ sdělil.