Neukáznění řidiči v Plzni komplikují vysypávání podzemních kontejnerů

  • 12
Vyvážení podzemních kontejnerů na tříděný odpad v Plzni často doprovázejí dopravní komplikace. Mohou za ně neukáznění motoristé, kteří parkují na místech vyblokovaných pro popeláře. Obsluha kontejnerů se pak buď vůbec neuskuteční, nebo popelářský vůz zablokuje ulici.

Několik desítek metrů před tramvajovou zastávkou U Zvonu stojí tramvaj. Hned za ní druhá. Kolona aut směřujících z náměstí Republiky se prodlužuje každou minutou. Nedošlo k žádné závadě, průjezd blokuje popelářský vůz, který stojí téměř až na kolejích a pomocí hydraulické ruky vyprazdňuje podzemní kontejnery. K obdobným situacím dochází i na jiných místech v Plzni.

Pětice podzemních kontejnerů slouží lidem v centru města od konce prosince. Podle Petra Balouna, jednatele společnosti Čistá Plzeň, která má svoz odpadu v Plzni na starost, dochází k dopravním komplikacím při jejich vysýpání vinou řidičů, parkujících neoprávněně na místech pro popelářské vozy.

„Narážíme na nekázeň řidičů a nedodržování instrukcí,“ posteskl si Baloun.

Podzemní kontejnery na tříděný odpad jsou v centru kromě lokality U Zvonu také u hotelu Slovan, v Kovářské ulici, na náměstí T. G. Masaryka a v sadech 5. května u Rooseveltova mostu. Na všech místech je dopravními značkami kvůli vyvážení odpadu stanoven zvláštní režim.

Konkrétně třeba u hotelu Slovan jsou vyblokována parkovací místa v době svozu, tedy v pátek od 8 do 10 hodin, U Zvonu je zákaz parkování trvalý.

„V okamžiku, kdy řidič pokyny nerespektuje, se buď obsluha daného místa neuskuteční, nebo zasáhneme do průjezdného profilu,“ přiznává Baloun. Vysýpání trvá přibližně deset minut.

Všechna místa jsou vybavena třemi sběrnými nádobami, každý materiál se vyváží zvlášť. Každý týden se tedy musí z popelářského vozu vysunout hydraulická ruka patnáctkrát. „Minimálně na jednom místě k nějakému problému dojde,“ sděluje Baloun. Podle něj už se jednou stalo, že vyprázdnění kontejnerů vůbec nebylo možné.

Pracovníci Čisté Plzně je totiž nemohou zvedat přes zaparkovaná vozidla. „Možností je upozornit městskou policii a zkusit se vrátit na místo později,“ krčí rameny Petr Baloun.

Podle Jany Pužmanové, mluvčí městských policistů, kontrola těchto lokalit probíhá častěji než jinde. „Pokud na vyhrazeném místě někdo stojí, řešíme to podle zákona. Například v Kovářské ulici už jsme jednou nasadili botičku,“ sdělila Pužmanová.

Při vysýpání podzemních nádob je potřeba výrazně více místa než při manipulaci s normálními kontejnery. „Velmi zjednodušeně se dá říct, že naše svozové auto potřebuje dvě podélná stání nebo pět příčných. To je skutečně minimální vzdálenost a tu máme vyblokovanou,“ sdělil Baloun.

Dvoje podzemní kontejnery slouží také obyvatelům Slovan, s jejich vysýpáním žádný problém není. „Doufáme, že i v centru si řidiči na omezení zvyknou, je možné, že si dodatkových cedulek vůbec nevšimli,“ říká Baloun, který je zastáncem podzemních kontejnerů.

„Zejména v historickém jádru se buď vůbec nedaří umístit nadzemní kontejnery, nebo jsou tam velká omezení z důvodu památkové péče. Podzemní kontejnery mi přijdou jako elegantní řešení,“ uzavírá.