Oprava mostu generála Pattona v Plzni | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Pomalu a jedním pruhem. Most generála Pattona o víkendu zbrzdí řidiče

  • 1
Od dnešního rána mají řidiči komplikovanější cestu z centra Plzně na největší sídliště a dál na Karlovy Vary nebo Most. Silničáři kvůli napojování silnice na už opravenou část mostu snížili počet pruhů na frekventovaném mostě ze dvou na jeden.

Podle původního harmonogramu mělo přepojování silnice na mostě nastat až 19. srpna, ale stavbaři jsou s pracemi o týden napřed. Omezení se týká jen víkendu, od pondělního rána budou auta jezdit přes most opět ve dvou pruzích.

Pověřený šéf plzeňského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák uvedl, že bez víkendového omezení průjezdu přes most nedokážou stavbaři dopravu přesměrovat na už opravenou část mostu. „Bohužel, jinak to opravdu udělat nejde. Během víkendu stavbaři z firmy Colas vybudují provizorní vozovku na předmostích. V noci z neděle na pondělí převedou dopravu na zrekonstruovanou vnější polovinu mostu, po které se bude jezdit zase ve dvou pruzích,“ uvedl Kuťák.

Rekonstrukce mostu

Jakmile stavbaři převedou veškerou dopravu na už opravenou část, začnou frézovat a rozebírat vnitřní část mostu, po které auta ještě teď jezdí. Práce na vnitřní polovině budou trvat přibližně tři měsíce.

V listopadu, až tahle část opravy skončí, by měly přes most zase jezdit tramvaje po obou kolejích. Teď přes most vede pouze jednokolejka, na které se střídají tramvaje pro oba směry.

Zdeněk Kuťák upozornil, že v následujících měsících bude muset být omezena rychlost na 30 kilometrů v hodině při jízdě po mostě z centra Plzně na Lochotín. „V průběhu stavby bude přes vozovku zvýšený pohyb dělníků a strojů. Policie bude dodržování rychlostních omezení kontrolovat. Řidičům se omlouváme, ale opravdu nebyl jiný způsob, jak zajistit bezpečnost na mostě,“ prohlásil Kuťák.

Plzeň spustila aplikaci o provozu, kolonách i uzavírkách

I když o víkendech bývá na silnicích menší provoz, přesto není vyloučené, že se před omezením na mostě budou tvořit kolony aut.

Město Plzeň před několika dny spustilo na svých stránkách novou aplikaci, která dokáže řidičům i předpovědět, jak bude s největší pravděpodobností vypadat situace v konkrétních plzeňských ulicích v čase, kdy jimi chtějí projíždět.

Most Generála Pattona

Most je dlouhý 203 metrů, dokončený byl v roce 1972. Podle původních plánů se měl bourat a stavět se měl úplně nový most. Prověření technického stavu před čtyřmi roky ale ukázalo, že jeho stav je lepší, než ukazovaly první testy, proto stačí rekonstrukce, která jeho životnost prodlouží o desítky let.

„Nevíme o tom, že by v České republice nebo v Evropě taková aplikace fungovala. On-line navigace znají aktuální situaci z dat od svých uživatelů, ale nedokážou předpovědět, co se s dopravou v celém městě stane po uzavírce nebo nehodě na klíčové dopravní tepně. Plzeňská mapa intenzity dopravy modeluje situaci do budoucna pomocí ověřené dopravně-inženýrské metodologie, počítá s uzavírkami na 18 měsíců dopředu a situaci vizualizuje na internetu,“ uvedl projektový manažer Jiří Bouchal z firmy IS-practice, která se na vývoji aplikace podílela.

Podle technického náměstka primátora Pavla Šindeláře má aplikace o intenzitě dopravy dostupná na městském webu velký význam i pro plánování oprav.

„Aplikace je schopna přesně vyobrazit, jak plánovaná uzavírka reálně zatíží okolní komunikace. Pokud se už při plánování ukáže, že vliv na dopravu by byl neúnosný například kvůli dalším uzavírkám v okolí, termín spuštění projektu se může odsunout nebo přizpůsobit,“ řekl Pavel Šindelář.

Ředitel správy informačních technologií města Plzně Luděk Šantora vysvětlil, že je možné dopravní situaci sledovat po hodinách, plynulost dopravy je číslována jako ve škole od jedné do pěti a v mapách je rozlišena i barevně.

„Nejtěžší bylo nalézt způsob, jak rozpohybovat klasický dopravní model města do hodinových intenzit a jak data poskytnout uživatelům on-line ve webové aplikaci,“ zhodnotil Karel Jedlička z Fakulty aplikovaných věd ZČU v Plzni.

V listopadu začnou specialisté projekt ještě zdokonalovat, chtějí začít využívat i data ze senzorů v silnici před semafory. Cíl je takový, že předpovědní model intenzity dopravy bude dopředu počítat například i s ovlivněním situace při příjezdu a odjezdu fanoušků na fotbalová nebo hokejová utkání.