Část parkoviště na autobusovém nádraží v Plzni.

Část parkoviště na autobusovém nádraží v Plzni. | foto: Petr Eret

Řidiči autobusů chtějí lepší plat, úřad kraje jim možná vyjde vstříc

  • 2
V pondělí odboráři rozhodnou, zda v příštím týdnu ochromí autobusové linky v Plzeňském kraji stávka řidičů na linkách, které platí hejtmanství. Dopravní odboráři vyhlásili kvůli mzdám řidičů autobusů celostátní stávkovou pohotovost.

Společnost ČSAD Autobusy Plzeň zajišťuje 90 procent dopravní obslužnosti kraje. Její ředitel Jaroslav Vejprava ve čtvrtek uvedl, že s odboráři bude jednat dnes. Radní pro dopravu Plzeňského kraje Pavel Čížek doplnil, že požadavky řidičů, kteří požadují o něco víc peněz, jsou oprávněné.

„My je chceme podpořit, protože zkušených řidičů autobusů není tolik a je těžké je sehnat,“ sdělil Čížek. Nějaký čas podle něj ale potrvá, než vedení kraje zjistí, kolik peněz na krajské linky putovalo. Teprve z těchto údajů vyplyne, kolik peněz se přidá.

„Věc je složitá v tom, že každý ze zhruba desítky dopravců, kteří pro Plzeňský kraj jezdí, provozuje autobusy také pro obce a navíc má peníze i z komerční dopravy,“ uvedl Čížek. Připomněl, že v ČSAD Autobusy Plzeň zahájil úřad kraje pravidelnou kontrolu, jejíž součástí nyní budou i přesné údaje o mzdách.

Radní chce mít doplatky pro řidiče vyřešené do měsíce

„Nemůžeme přidat řidičům jen na základě odhadů, to by bylo nehospodárné vynakládání peněz daňových poplatníků,“ popsal Čížek. Ten chce doplatek pro řidiče vyřešit do měsíce.

Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny, nařídila i vyšší platby za čekání a příspěvek za práci v náročném prostředí. Podle odborů se ale kvůli různým výkladům nařízení nezvýšily v řadě regionů mzdy o očekávané tisícikoruny, ale maximálně o stokoruny.

Podle Čížka jsou v každém kraji řidiči placeni jinak a jinak jsou uzavřené i smlouvy. „Některé kraje soutěžily linkovou dopravu tvrdě na cenu, firmy ale uspěly tím, že snížily platy řidičům. Ti se pak vzbouřili. Nejhorší je situace v Ústeckém kraji,“ popsal Čížek.

V Plzeňském kraji podle něj nebyly platy tak špatné jako jinde v zemi. Vycházelo se ze smluv z dřívějška, ke kterým se každý rok uzavíraly dodatky.