Čím déle bude černý pasažér s placením čekat, tím více zaplatí na úrocích z prodlení. (Ilustrační snímek)

Čím déle bude černý pasažér s placením čekat, tím více zaplatí na úrocích z prodlení. (Ilustrační snímek) | foto: Dan Materna, MF DNES

Zlatý důl advokátů končí. Dopravní podniky si pokuty vymůžou samy

  • 1
Pokuty od černých pasažérů z plzeňské městské dopravy už nebudou vymáhat externí právnické kanceláře. Představenstvo Dopravních podniků ve středu rozhodlo, že si společnost bude pokuty řešit sama. Advokáti už o vymáhání pohledávek nemají takový zájem, soudy jim totiž přiznávají nižší odměny.

Rekordních šestapadesát tisíc pasažérů bez platné jízdenky loni chytili revizoři v plzeňských autobusech, trolejbusech a tramvajích. Tisíce nezaplacených pokut bude ještě řešit právní kancelář, s níž měli dopraváci smlouvu. Letošní nezaplacené postihy si ale už budou vymáhat sami.

"Představenstvo ve středu rozhodlo, že všechny pokuty od 1. ledna 2014 si budeme vymáhat vlastními silami. Pro nás to znamená přijmout dva nové zaměstnance do oddělení, které se zabývá hlášeními o černých pasažérech. Cestující bez platné jízdenky by neměl poznat žádný rozdíl v přístupu. Jen když se případ z roku 2014 dostane až k soudu, v rozsudku by měla být nižší částka k zaplacení, než v minulosti. Cestující by si ale měli především uvědomit, že absolutně nejlevnější je pro ně jízda s platnou jízdenkou," říká generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus.

Zájem advokátních kanceláří o vymáhání pokut loni klesl kvůli výraznému snížení částky, které soudy advokátům za jejich práci přiznávaly.

Podle lidí, kteří se v byznysu s pohledávkami pohybovali, si advokáti k jedné pokutě hned po převzetí případu připočítávali částky v řádu tisíců korun. To teď pasažérům bez platné jízdenky v Plzni hrozit nebude.

Pokud se nezaplacená pokuta dostane až k soudu, ten by měl Dopravním podnikům přiřknout sumu mezi dvěma až třemi tisíci korunami, v níž už bude i přirážka za jízdu bez lístku ve výši 1 500 korun.

Kolik ve skutečnosti bude průšviháře soudem řešená jízda stát, bude záležet jen na něm. Čím později dluh vyrovná, tím více zaplatí na úrocích z prodlení.

Ředitel plzeňské pobočky Člověka v tísni Aleš Kavalír částku kolem dvou tisíc korun stanovenou soudem považuje za přiměřenou.

Když dlužníka nepřiměje k placení soud, hrozí exekuce

"Nám šlo jenom o to, aby k pokutě byly navíc účtovány stokoruny, ne tisícikoruny. To jsme prezentovali, o tom jsme se snažili všechny přesvědčit. Trestem má být pokuta, ale ne vysoká náhrada pro advokáty. Doufám, že nově zavedený systém bude fungovat," říká ke změně Aleš Kavalír.

Z dlouhodobých statistik vyplývá, že ročně nezaplatí plzeňským Dopravním podnikům pokutu za černou jízdu přes 30 tisíc cestujících. Některé chytí revizoři v průběhu roku i opakovaně.

Když si teď začne podnik vymáhat nezaplacené pokuty sám, paradoxně to bude znamenat, že výnosy z této oblasti klesnou.

"Nejde jen o přijetí nových zaměstnanců, jejich plat a povinné odvody, ale jsou tam i náklady na jejich další vzdělávání. My teď sami budeme pasažéra obesílat, komunikovat s ním. Když nezaplatí, budeme sami podávat žalobu, u soudu nás bude zastupovat náš zaměstnanec. Když ani po nabytí právní moci rozsudku pasažér nezaplatí, budeme se obracet na exekutory," vylíčil postup generální ředitel Dopravních podniků Michal Kraus.

Pokud se do případu nezaplacené pokuty nakonec vloží exekutoři, výše částky určená soudem okamžitě vylétne o tisíce korun. To jsou částky dané jednotným sazebníkem úkonů.

Čím složitěji budou exekutoři z dlužníka peníze dostávat, o to vyšší sumu bude muset černý pasažér v konečném výsledku zaplatit.