Dlouhou ulici v Plzni čeká kompletní přestavba. (28. června 2016)

Dlouhou ulici v Plzni čeká kompletní přestavba. (28. června 2016) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Plzeň vyžene z Dlouhé ulice kamiony. Ubere jízdní pruhy a vysadí stromy

  • 5
Po letech příprav začne v příštím roce přestavba Dlouhé ulice v plzeňské čtvrti Lobzy. Ze čtyřproudé silnice zůstane jeden pruh v každém směru, přibudou parkovací místa, stromy i přechody u areálu 28. Základní školy.

„Konečně jsme se po téměř dvaceti letech příprav dočkali. Na jaře 2017 začnou práce, do konce téhož roku bude hotovo. Tak je to naplánované. Z tranzitní silnice, kterou si i kamiony zkracují cestu k dálnici, se pak stane normální městská ulice bez kamionů,“ uvedl starosta čtvrti Doubravka Michal Chalupný.

Projektanti odhadli náklady na přestavbu zhruba na 110 milionů korun, obvodní radnice z toho zaplatí 10 milionů. Je ale předpoklad, že firma, která zvítězí v soutěži, nabídne zhotovení stavby za nižší sumu.

Ekonomický náměstek primátora Pavel Kotas řekl, že mezi penězi, které město na rekonstrukci posílá, je téměř 47 milionů korun z poplatků za hazard.

Během rekonstrukce projedou ulicí jen autobusy

„V Dlouhé ulici budou mít jízdní pruhy pro každý směr šířku 3,25 metru, středový dělicí pás, ochranné ostrůvky, podélná parkovací stání, pruhy zeleně i cyklistické trasy. Dojde i na opravy veřejné části kanalizačních přípojek, rekonstrukci vodovodu, nové osvětlení i výměnu stožárů a trolejového vedení,“ vyjmenoval Kotas.

Starosta Chalupný doplnil, že na užší silnici přibudou ještě další přechody pro chodce kolem 28. Základní školy, aby se děti bezpečněji dostávaly do školy i domů. Po přestavbě bude mít Dlouhá ulice podobný charakter, jako Masarykova. Po dobu rekonstrukce bude ulicí jezdit jen městská hromadná doprava a vozidla stavby.

„Týká se to hlavně stěžejní autobusové linky číslo 30, autobusy budou jezdit přes staveniště,“ vysvětlil projektant Václav Lacyk, který je jedním z lidí koordinujících uzavírky v Plzni. Ostatní vozidla budou muset po objížďce vedené Revoluční ulicí.

Náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík podotkl, že se kvůli tomu po mnoha letech vrátí provizorní semafory na křižovatku Rokycanské a Revoluční ulice. „Musí být zajištěna bezpečnost řidičů vjíždějících z Revoluční na Rokycanskou a obráceně. Víme, že to nebude jednoduché, ale jinak to nejde,“ podotkl Náhlík.

Dlouhá měla být původně část okruhu

Proč projektanti namalovali před více než čtyřiceti lety Dlouhou ulici se dvěma pruhy pro každý směr? Původně to měla být součást plánovaného městského okruhu, který měl pokračovat po mostě přes lobezské údolí, jenže ten dosud nestojí. Místo toho se silnice klikatí přes staré Lobzy.

Když přestanou po Dlouhé jezdit nákladní automobily a kamiony, které tudy jen projíždějí, uleví se i lidem ve starých Lobzích kolem Rolnického náměstí. „Je to vlastně bývalá vesnice s návsí. I tam máme naplánovanou rekonstrukci kanalizace i povrchů, ale nesmí tam jezdit kamiony,“ konstatoval starosta Chalupný.