Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Samořídící autobus je poprvé v Česku. Jízdu mu zatím zakazuje zákon

Autobus, který nepotřebuje řidiče, aby odvezl cestující z jedné konečné na druhou, se o víkendu poprvé objevil v České republice. Mercedes-Benz jej přivezl do výrobního závodu EvoBus v Holýšově na Domažlicku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M39a33r41t43i24n 94K70u75b26í51k 9127409526573

A co budou dělat lidi? Těm se budou tisknout peníze. Až tento bus někoho přejede, kdo půjde k soudu? Robot půjde sedět do kriminálu?

0/0
13.6.2017 15:20

P10a25v88e71l 96D54r12o37t89á66r 7533234119724

Martine, přichází postindustriální společnost. Budoucnost je taková, že reálně pracovat bude méně než 50% lidí, zbytek bude provozovat nějakou obdobu "hladové zdi".

0/0
13.6.2017 16:25

P51e11t94r 18B87á43č46a 8305386775605

A co s tim jako?

Do tohohle v zivote dobrovolne nevlezu.

0/0
12.6.2017 21:35

J86a73n 64P15a68p60a23j 8819737372432

tak holt budeš muset pěšky:-)

0/0
13.6.2017 5:57

P71a11v78e24l 50D12r42o74t88á11r 7933964349254

To je v pořádku. Lidé odjakživa měli problém správně analyzovat a zvažovat rizika. Například spousta lidí odmítá létat letadlem a raději šoférují, ačkoliv je to řádově nebezpečnější než let.

Počítačový řidič se nikdy neunaví, nikdy nepřijde do práce nalitej, nikdy nebude rozrušený kvůli hádce s registrovaným partnerem, ani nemůže být podmáznut, aby úmyslně najel do lidí, čímž splatí svůj gamblerský dluh.

Jen pro představu, jak dokážou tyhle systémy předvídat nehody:

https://www.youtube.com/watch?v=rphN3R6KKyU

0/0
13.6.2017 16:28

M55i92l51o18š 20K78o85h21o20u19t 6794474315311

Bus je to pěknej... ale těšil jsem se na video, jak to bude dávat v Praze a ono nic :-P

0/0
12.6.2017 15:07

P16e40t41r 36L44u17k39á93š 4395734926445

Uz se tesim na ty palcove titulky...."Prvni samoridici autobus v Ceske republice zahadne zcizen"....

0/0
12.6.2017 12:17

F86i63l87i59p 92N76a39v88r22á66t71i72l 2637570563594

Autobus už máme, funguje, ale do provozu se dostane až za 10 let.

Tak tomu říkám pokrok.

0/0
12.6.2017 9:58

J89a69n 43V13a79l21o68u58c69h 6662627268850

Funkční systém automatického vedení vlaku na bázi relátek a tranzistorů měly v Praze (i zastaralé sovětské) vozy metra už před nějakými 35 lety a přesto se lidi k automatickému metru na plánované trase D nestaví nijak výrazně kladně (ačkoli by to umožňovalo mimo špičku krátké soupravy jezdící třeba po 3 minutách místo dlouhé po 10, protože trojnásobek strojvedoucích jednak není, druhak by je nikdo nezaplatil; případně vypravit posilovou soupravu bez nutnosti někde shánet fíru), ale bus to jo (a zatímco řidič vyhodnocuje celkovou dopravní situaci, bus vybere "důležité" ukazatele a bude stavět před každým čoklem u přechodu a brzdit dopravu)...

0/0
12.6.2017 11:52

F61i62l76i25p 75N91a32v33r60á25t13i17l 2427180483684

Je to zvláštní. Narozdíl třeba od Němců mi Češi přijdou pružnější a otevření novinkám. Ovšem někdy je to přesně naopak a nestačím se divit, jací jsou Češi zaprdění konzervativci.

0/0
12.6.2017 12:16

P67a72v85e59l 78D13r69o39t88á63r 7753934389884

Bakšiš. To slovo, které hledáte, je bakšiš.

Pošlete každému poslanci na účet megaeuro a zákon projde jako po másle.

Máme chudé politiky, tohle je důsledek.

0/0
13.6.2017 16:16

J35a23n 23J12u60r14n93í57č86e65k 7347360384534

Jak je to ošetřeno právně? Kdo bude hmotně a trestně odpovědný v případě zaviněné nehody?

0/0
12.6.2017 8:17

P39a94v47e12l 29D89r12o93t75á66r 7163584919464

1. Předpokladem je, že díky defensivnímu stylu jízdy nemůžou autonomní vozidlo - pakliže nedojde k technickému selhání - zavinit nehodu. Škodu tím pádem platí "ti druzí".

2. V případě technické nehody platí škodu výrobce úplně stejně, jako kdyby se třeba splašila sekačka na trávu nebo míchačka na staveništi, nebo spadl jeřáb - prostě si platí pojistku a z té se zaplatí odškodnění.

0/0
13.6.2017 16:18

M35i22r26o37s93l71a88v 89B93u39č57e43k 6733193851304

Na parní stroj - dnes s úsměvem nahlížíme jako - na úžasné síly zdroj. Základ průmyslové revoluce, pak i jeho rozbíjení - dokonce luddismus, jeho odmítání ... Pak zase K.Marx s dělnickou třídou, která rozbije okovy a osvobodí se ... Mj., kdo je dnes ryzí dělník ? Řidič autobusu je pracovník v segmentu veřejných služeb přepravy ... Ten trend je tady, co přinese se zatím neví. Podstatné je a zejména v ČR - To potrvá velice dlouho ... :-)

0/0
12.6.2017 6:40

M35a52r73t25i10n 92S26e72d74l48á86č41e46k 1560959120214

Nadšení až do první smrtelné nehody - bůvíproč mě napadlo staré "Na přechodu pro chodce, drtí Tatra důchodce"... A to nemluvím o tom, jak je to celé neskutečně hnusné - v zájmu nenažranosti dopravců se opět blížíme k holým bakelitovým sedačkám jako za bolševika...8-o8-o8-o

+2/−4
12.6.2017 4:20

M57i32r73o48s95l41a66v 64B49u11č17e53k 6843263911184

p. Sedláček jenom pro doplnění - praxe prokázala, že nejlepší sedadlo pro MHD je bývalá koženka - (snadno udržovatelná), , případně dřevěný povrch, nebo i ten bakelit. Naprostá fantasmagorie bylo zavedení polstrovaných sedaček - Sbírka mikro organismů + dobou pro vysušení vyřadíte celý bus, (za noc to nevyschne) ... :-) !

+2/0
12.6.2017 6:48

M55a40r63t83i75n 46S41e95d52l62á55č83e56k 1520479430554

Ano, je to jistě praktické (pro dopravce), ale nechcete mi snad tvrdit, že se na tom dobře sedí, že ne?

0/−1
12.6.2017 7:29

M32i26r86o21s80l39a20v 16B60u59č91e18k 6283883321944

Jsem z branže, (kdysi) ... Každému se stalo, že projem busem myčkou a nezavřel boční okna ... Jedu na konečnou - říkám si, proč si cestující (koženka), nesednou a stojí ? ... :-) Dobré, pak to utřete .... Výstavy techniky DP - ředitel se popyšňuje - ON, zřídil přepych - ony polstry ! Pak praxní katastrofa ! Mluvím o MHD ... Přišel jste posedět, nebo se "lidovkou", přepravit na dobu - 10 - 15 - max 30 minut !? ... Řešení existuje, možno si nosit filc s sebou ... :-)

0/0
12.6.2017 8:29

M32a90r25t41i27n 44S20e89d77l95á42č84e82k 1170969630734

Max 30 minut? A to jste z které díry? Po Praze běžně hodina i víc, když se zadaří (a to nejsem Pražák), jinde je 30 minut naprosto běžná průměrná doba, rozhodně ne maximum. Ono až na důchodce se většinou nikdo na tak krátké vzdálenosti nepřepravuje, když už, tak třeba přes celé město. A to je opravdu "lahoda" přijet do práce rozlámaný, aniž by ještě vůbec člověk něco udělal a za ten "luxus" si platit půl litru měsíčně...;-O;-O;-O

0/0
12.6.2017 8:40

M97i62r10o14s96l74a11v 52B77u25č86e48k 6863343731334

Jsem z díry DPO ... MHD zde , náklady - dotace = obrovská zátěž ! Mj., byla vypsána veřejná anketa na výběr sedadla samotnými cestujícími - podívejte se, ty polstry jsou veřejností odmítány ... i zajímavé, viz :

https://www.dpo.cz/aktuality/703-dpo-testuje-nova-sedadla.html

0/0
12.6.2017 9:20

M88a34r60t31i11n 38S86e15d95l42á84č95e35k 1330539610374

Ale já vám žádné polstry nevyvracím, je jasné, že je s nimi více práce. A teď - platí si lidi za to, aby se v rámci možností dostali civilizovaně, kam potřebují? A nebo za to, aby se náhodou personál nepředřel a oni ať si klidně jezdí třeba v dobytčáku? Pokud je tam nechají X let beze změny, tak je jasné, jak to asi vypadá...

+1/0
12.6.2017 9:50

M44i30r35o31s89l35a26v 23B88u48č29e33k 6503903711674

Díky, asi si i rozumíme, já s Vámi nebojuji. Zde je klasický "rozpor", kdy cestující nabude svého dojmu, že jízdenka je drahá a žádá to své. Dejme polstry - pak bude ještě dražší ... Anebo, použijme vlastní auto - ihned mega problémy, kam a za kolik ZAPARKOVAT + náklady provozu, ale "Postry budou" ... Mj., opět to nic neřeší - na 99% i ve Vašem autě je to semeniště opět - v klimě ! Totéž pak bus ... Hygiena tomu POZORNOST NEVĚNUJE - DOUFÁM, že ani nebude - např. nyní všude kuřáků u hospod plno - je třeba s nimi bojovat ! ... :-)

0/0
12.6.2017 12:32

T61o92m82á46š 41T71a68t75í93č18e63k 5880142270548

Odpornej krám.

A pusťte se do mě, všici, co se vám chce žít ve světě robotů.

+7/−5
11.6.2017 22:54

P70e34t20r 51N13i48v11n98i97c44k18ý 3222894665807

Ve světě robotů už dávno žijeme.

+1/0
12.6.2017 7:16

M54a50r22k38é73t39a 70V25í95t71o60v59á 4378800705366

Ona první letadla také vypadala jinak než ta dnešní-a lodě, a kola a domy a oblečení a tak nějak vlastně všechno. Do středověkého šatu bych se dnes také dobrovolně neoblékla-odporný nepohodlný hadr, fuj:-).

0/0
12.6.2017 8:21

T18o70m93á58š 98T40a48t67í29č59e93k 5830122330598

Já jsem nemyslel design, ale myšlenku uzavřeného prostoru bez domácího. Co tím chci říct? To je jednoduché: Když vejdu do obchodu, je tam prodavačka, třeba s ochrankou. Když vejdu do hospody, je tam hospodský, třeba s obuškem. Když nastoupím do šaliny, je tam řidič s nouzovým tlačítkem na dispečink.

Ti všichni dělají ty prostory nejen příjemnější, protože lidštější, když na dobíhajícího počká řidič, když prodavačka poradí, kde sehnat věci u ní nedostupné atd. atd. Je to taky o bezpečí. Prostě uzavřený prostor má mít šéfa a dohled. Pro metro bez řidiče to platí, tam je ten prostor uzavřený od vchodu do metra. Ale aby po světě jezdily prázdný krabice? Bez rady, bez lidské reakce, bez včasného zabezpečení? - Odporné.

+1/0
12.6.2017 9:30

O78n18d22r62e23j 76K75o53d25a10d 8181243791517

Jo je pravda, že vypadá trochu jako z terminátora. ;-D

0/0
12.6.2017 11:40

M87i73k27u36l17á98š 50K94a18l81i24n12a 1542183235

Pěkný podle počtu sedaček a místa uvnitř je to model pro školky a nebo spíš pro jednotřídky.

+2/0
11.6.2017 21:55

R44o85m23a71n 22P81o50l24á27č57e59k 5426279785

Upřímně jsem proti... Lidi se bojí poslat metro bez řidiče, kterér je prakticky autonomní vůči okolí, ale auto/autobus by tady většina poslala do provozu s naprostým klidem... Přitom na ten autobus působí tak o milion víc vlivů než na to metro...

+9/−1
11.6.2017 21:23

F57i89l25i68p 25N40a85v76r57á93t34i18l 2827100393484

Lidi se bojí poslat metro bez řidiče? Kde? V Norimberku takové metro funguje už několik let (cca 10). To není strach, to je pouze těžkopádnost molochu jménem dopravní podnik, resp poslanecká sněmovna.

+2/0
12.6.2017 10:00

K20a31r67e39l 79B24l94á52h66a 1695476581989

Co se týká odpovědnosti za nehodu, mělo by to být naopak jednoduší než u normálních řidičů. Ti, když mají jenom trochu šanci, tak lžou co to dá. Tahle samořiditelná vozidla budou mít v sobě tolik údajů, že bude jednoduché zjistit, jestli to byla chyba software, nebo to byly okolnosti, které nebyly možné předvídat. Např. že někdo nedal přednost a na poslední chvíli vjel do cesty, nebo mu někdo schovaný za stojícím autem vběhl pod kola, atd.

+1/−2
11.6.2017 17:47

R77o57m66a33n 26P59o91l98á43č38e76k 5376679385

To mi bude celkem k ničemu, když to bus chybou softwaru pošle pod tramvaj/tatru...

+3/0
11.6.2017 21:20

R28a46d14e97k 49U83r78b47a37n 4749860974437

chyby v software se dají opravit. Lidský faktor se nijak opravit nedá.

+1/0
11.6.2017 21:36

J93a71n 11J54u92r36n76í78č46e67k 7847650504474

Jistě se dají opravit. Jen zmařené životy, které ta chyba způsobila, vrátit nejde.

+2/0
12.6.2017 8:20

K49a76r92e89l 12B22l84á75h15a 1625716961739

Faktem asi bude, že tyto autobusy budou spolehlivější než ty, které řídí normální řidiči, takže by měly (ty autobusy) mít menší nehodovost.

0/0
12.6.2017 21:38

M40i29r90e45k 28G25a96j36e41r 5821836109890

Letadla v režimu autopilota prakticky nechybují. Softwarové chyby se prostě rychle vychytaly a to většinou při simulacích.

0/0
12.6.2017 5:57

J58i81ř78í 28Š41t98ě46d39r69a 5440832841857

Možná bude snazší zjistit příčinu dopravní nehody, s odpovědností to jednoduší nebude. Bude za nehodu způsobenou autonomním vozidlem odpovědný výrobce, nebo provozovatel, nebo majitel?

+1/0
12.6.2017 8:39

K57a28r66e48l 82B94l61á56h47a 1275756491479

I to by mělo být jednoduché. Pokud bude příčina ta, že to zavinil ten druhý, pak je to jasné. Pokud to bude hardwarová příčina, třeba porucha brzd, která způsobí nehodu, pak se půjde po tom, zda byly prováděny všechny servisní kontroly v pravidelných intervalech. No a pokud se zjistí chyba softwaru, pak to půjde za výrobcem.

0/0
12.6.2017 21:43

K34a49m22i44l 19J15e11r31o36n93ý36m 43P40á97l37k89a 5691841169599

Podle mne klidně jezdit může. Stačí,když dopředu za volant někdo sedne a bude předstírat, že tento autobus řídí.

0/0
11.6.2017 17:46

M41i66r77e68k 91G10a88j48e42r 5211646129780

Nejspíš je to jen předvedený design. Takže ten autobus nemá všechno potřebné k normálním jízdám.

0/0
12.6.2017 5:59

J92a73n 95J26u35r34n78í82č63e31k 7347400154524

Nějaký bílý kůň. Někdo, kdo bude ochoten převzít trestní odpovědnost za chyby systému, o kterém zhola nic neví, dodejme.

+1/0
12.6.2017 8:22
Foto

M96a34r66t76i41n 68P88i15š67t70o53r51a 8198268626889

Nevím, zda mu nějaký zákon jízdu zakazuje. Ale pokud by vyjel, byl by ve výhodě. Současný zákon o provozu na pozemních komunikacích totiž všechny povinnosti ukládá výslovně řidiči, nikdy vozidlu.

0/0
11.6.2017 16:38

J25a38n 33J63u46r33n40í73č44e59k 7377760774444

Nebyl by ve výhodě. Současný zákon o provozu na pozemních komunikacích totiž vůbec nepředpokládá, že se po nich bude legálně pohybovat vozidlo bez řidiče. Proto všechny povinnosti a odpovědnost ukládá jeho řidiči.

+1/0
12.6.2017 8:24

P53a38v86e56l 90D23r74o43t32á43r 7893864169354

Škoda, že neexistuje žádný způsob, jak zákony změnit. Co my si jen počneme... Jak vůbec dokážeme fungovat ve světě, ve kterém jsou tak nepředstavitelně fungující technologie, o kterých naši předkové vůbec neměli tušení, jako například zip na kalhotách, sponka na podprsence, nebo kreditní karta? Ach, jaká hrůza...

No, a teď vážně: Pokud jsme dokázali do legislativy dostat povolení používat "ledky pro denní svícení", tak určitě dokážeme napsat "je-li vozidlo vybaveno plnohodnotným autonomním řídicím systémem, smí být provozováno na pozemních komunikacích České republiky, za podmínek, že ..."

0/0
13.6.2017 16:24

J72i82ř24í 62P30r73a16ž94á17k 9500152731932

Což to raději zkusit nejprve u osobního auta? Mohly by je například nakoupit pro své zaměstnance nějaké zbytečné úřady, které by bylo potřeba zrušit.

+1/−1
11.6.2017 16:08

M92i42l81a41n 22V37o32l27e24k 5639613346499

Už i nástup a výstup do autobusu budou řídit semafory?

+4/0
11.6.2017 15:32

F23i80l16i89p 73N58a27v14r10á61t44i73l 2567130383574

Proč ne. Možná by konečně i burani pochopili, že se napřed vystupuje, až pak nastupuje.

+2/0
12.6.2017 10:01

J31a46n 51J27u29r81n11í49č11e77k 7597830184574

Jj, to by nebyl špatný nápad ani ve vlacích a autobusech s řidičem. Ale obávám se, že obzvláštní burani by ignorovali i ty semafory.

+1/0
12.6.2017 10:46

F28i61l37i80p 59N34a88v26r75á56t56i88l 2917800463664

Na burany mám jednoduchou zbraň: když mi brání ve vystoupení a rojí se kolem mě jak reportéři kolem Kajínka, tak si jdu svým směrem o něco razantněji. A je mi šumák, komu dám bodyček, i ta 70letá babka moc dobře ví, jak se má v MHD chovat.

V Norimberku/Mnichově je to buranství už na takové úrovni, že fíra musí rozhlasem upozornit na to, aby se cestující rozprostřeli po celé délce vlaku, dali napřed možnost cestujícím vystoupit, případně aby se do vlaku necpali všichni, když za 3 minuty jede další.

+1/0
12.6.2017 10:59

M65a33r92t68i92n 27B20a17r30t41e79k 5657871951973

Řidiči mají velké štěstí, že je nízká nezaměstnanost a snadno si najdou práci jinde, protože tohle změní všechno. Nejnom řidiči autobusů, ale i náklaďáků, taxíků, rozvážkových služeb. Už ani pizzu vám nepřiveze řidič ale automatické auto. Přijdete, zaplatíte, vyjede vám pizza.

+3/−2
11.6.2017 15:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.