- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jsem rovněž senior, a rovněž doktor, který je celoživotně ve styku s touto problematikou. Jestliže je pro někoho řidičák poslední známkou mužství, je to znamení, že je něco silně v nepořádku - a člověk, který řídí, musí být všestranně v pořádku. Lékařům nařizuje Zákon 277/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů OHLAŠOVACÍ POVINNOST u takovýchto nezpůsobilých, a zároveň v příloze stanoví, co to nezpůsobilost je. Falešný pseudosoucit lékařů jako ten popsaný vede k zranění či usmrcení nevinných účastníků silničního provozu (dětí!!!, seniorů, ostatních) temi, kdo za volantem dávno nemají co dělat. A tento lékař porušuje zákon.
Známe to asi všichni - táhnete se v koloně, která jede nesmylně pomalu a vpředu starší chlap v klobouku - naprosto smrtelná kombinace !!
Nechápu, proč policie nesleduje i tyto projevy - cituji ze zákona -§ 18Rychlost jízdy - řidič nesmí - b) omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.
Ptal jsem se co lze považovat za bezdůvodně pomalou jízdu a prý že to může být již jízda o 30km/hod pomaleší než je povoleno
Věk je jedna věc a řidičské zkušenosti věc druhá. Statistika jednoho kraje s jednou smrtelnou dopravní nehodou nic nevypovídá. Já znám ze svého okolí spoustu starších řidičů, kteří mají objektivně horší zdravotní stav. Když je však potkávám či dojedu, tak jejich jízda je pomalejší jako třeba u žen, které jsou vydávány za vzor bezpečnosti jízdy, což si já osobně nemyslím. Tím nechci urazit to malé procento žen, které na silnici patří.
„Stane-li se průšvih a zjistí se, že senior nebyl způsobilý řídit, odpovědnost lékaře je obrovská. Proto nevěřím, že by lékaři k prohlídkám nepřistupovali odpovědně,“ uvedl lékař Šonka.
Já jsem ještě neslyšel o tom, že by některý lékař byl v podobném případě stíhán.
To není zdaleka jen o věku. Znám lidi, kteří řídí v 80 letech a jsou v pohodě. Pak znám lidi do 60, kterým bych zakázal řídil z fleku. Problém je, že doktoři to řeší stylem:"Franto, vidíš dobře?" "Co? - Jo." "A Slyšíš?" "Cože?" "Jestli slyšíš!" "Jasně." "Tak tady máš ten štempl."
Nebo takhle u obchodu z auta vystupuje chlap, váha asi 150 kilo, nohy si vytahuje rukama a sotva se plíží o berlích. Samozřejmě nemá úpravu auta na ruční řízení. Neumím si představit, že by musel někde začít nečekaně brzdit. O lidech, kteří nevidí dál než 50 metrů, ale brýle si cíleně nenasadí, byť je někteří mají povinné a napsané v řidičáku, ani nemluvě.
Já bohužel potkávám i lidi, kterým by mělo být zakázáno řízení a je jim klidně 30-40 let.
Proc neudelat psychotesty i pro seniory?Ja jsem mel zakaz rizeni na pul roku a pak jsem musel jit na psychologicke dopravni vysetreni, jehoz soucasti je reakcni cas. Proc to same neudelat i pro seniory? Na jednu stranu jsou lidi, kteri by nemeli vubec za volant, na druhou stranu jsou seniori, kteri by mohli ridit v 80. Bohuzel nejhloupejsi mi na techto psychotestech pripadalo to, ze clovek v 60 letech mel mirnejsi kriteria nez ve 30. Tady ma byt jednoznacne dano dle stejnych kriterii, bud muzes nebo nemuzes ridit bez ohledu na vek.
Ty otravné psychotesty a reakční doby jsi měl nádavkem k zákazu řízení. Není důvod, proč by měl senior dělat nějaké testy, pokud mu nesbrali papíry. Já bych nechal seniory na pokoji.
Co to je, prosím, za auto na ilustračním snímku? Nějaký karavan?
Taky by mě to zajímalo. Podle veliké páky automatické převodovky u volantu a celkově stylu přístrojové desky nějaká echtovní amerika.
Na silnicích je spousta "dovedů", kteří jsou bez brýlí prakticky slepí a s věkem to nesouvisí. Sám znám člověka, který má brýle 5 dioptrií při řízení zamknutí v kufříku.
V Německu žádné lékařské potvrzení, u nás, do nedávna, už od šedesáti. Proč si naši zákonodárci berou příklady jen někdy (momentálně např. ohledně návrhu progresivní daně) a někdy ne jako v tomto? A ještě jedno - to potvrzení je předepsáno na papíře formátu A4 co musí mít řidič u sebe. Pokud střídám auta tak ve srovnání s občankou, řidičákem, malým techničákem (ten by si sjednocení velikosti na velikost ŘP také zasloužil) je to k dokladům moc.
Jde o Plzeňský kraj. Senior je podle té statistiky od 65 let. Řídit se smí od 18. Ti nad 65 let tvoří cca desetinu všech řidičů v kraji. V Plzeňském kraji došlo k 3352 nehodám v roce 2016. Z toho plyne, že senioři jsou stále méně rizikovou skupinou. Lidé se dožívají vyššího věku, zůstávají zdravější, takže řídí čím dál tím více seniorů a do vyššího věku. Poměr seniorů k celkovému počtu obyvatel se také zvyšuje. Proto stoupá počet nehod seniorů, přesto je pořád nižší než u ostatních věkových skupin.
Vsechny takovyhle statistiky maji zasadni mouchu - nezohlednuji pocet najetejch kilometru za rok, coz je bohuzel nedostupnej udaj. OK, seniori jsou 10% ridicu a zpusobi 7% nehod. Otazka je, jestli najezdi 7% kilometru - a to podle me ani nahodou.
BTW, stejny pochybnosti mam o statistice "zensky jsou lepsi ridicky"