Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pokud chceme, aby se děti posouvaly, je nezbytný dril, říká matikářka

„Posledních pět let k nám přicházejí žáci ze základních škol s velkými nedostatky. Nechci ale kritizovat výuku na základních školách, mám pocit, že se vlivem technologií mění přístup k myšlení,“ říká v rozhovoru pro MF DNES středoškolská učitelka matematiky Jana Černíková.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J85a70n 41Č69e98k70a60l 7899515314694

Aha, takže cestou ke kreativitě a schopnosti hledání mezioborových souvislostí je dril?? ;-D;-D;-D

0/0
9.3.2017 10:22

S27i86l60v72a 44N25o52v98á69k98o20v77á 8815374839

Ano, je.

Na souvislosti potřebuje zažité základy, na kterých budete stavět. Bez nich je děcko jen malý tupeček, který souvislosti nevidí a nemůže chápat.

0/0
9.3.2017 17:43

P96a31v43e76l 84T22o66m70š84í55k 1328652393186

Vzbuzovat zájem pomocí odměn nebo trestů?! To vás opravdu nenapadají jiné možnosti jak vzbudit zájem žáků o probírané učivo. Ale nic si z toho nedělejte, hodně učitelů má podobné myšlení! ;-O

+1/−1
28.2.2017 14:09

O40t72t22o 20H11a59l34í18ř 9173967628976

Píšete nesmysly. Viděl jsem tu zahraniční lektory z Asie, kteří byli v šoku, že zdejší děti škola vůbec nezajímá a líčili, jak si u nich děti váží možnosti se vzdělat. Jednoznačně je chyba v rodinách, ve výchově a v dětech samotných. Tahle paní profesorka dobře ví, o čem mluví. Napřed musí znalost vzniknout, zafixovat se a pak je možné znalosti aplikovat. Ale když znalosti nejsou pod záminkou, že si je můžu najít, máme tupouna, který nic neví, není schopen znalosti aplikovat hledat řešení a malý tupoun se obrátí ne své velké neméně tupé rodiče a hledají chybu v učitelce, ve škole, v učivu...Typické;-D

0/0
8.3.2017 11:33

E26v21a 15H74u91r59t42o25v72a 9394566736458

Vidíte a já jsem viděla několik škol na západě, kde se používají jiné metody než cukr a bič. Děti jsou tam aktivními účastníky výuky a učitelé neměli problém zájmem žáků. Pokud se žák aktivně podílí na zjišťování informací namísto toho, aby je pasivně přijímal, naučí se mnohem víc.

Frontální výuka a metoda cukr a bič je ta nejpohodlnější a nejjednodušší metoda pro učitele, ale velmi se takové metody odrazí na zájmu žáků, na jejich znalostech a na vztahu k učiteli a ke škole.

Nedivím se, že Asiaté byli překvapení, že děti tu škola až tak moc nezajímá (asi opravdu záleží na tom, v jaké škole se byli podívat). Jednak Asiaté mají naprosto jiné uvažování, výchovu a společenské hodnoty a jednak frontální nezáživná výuka opravdu zájem u dětí nevzbudí. Jak jsem již ale psala, je to pro učitele to nejpohodlnější.

0/0
8.3.2017 12:20

V56á59c26l74a27v 22S58v23o89b38o36d96a 1661803763583

Pokud ze čtyř studentů uspěl z matematiky jediný, nevím jestli je to chyba studentů... u nás z dvaceti udělali všichni...

+1/−2
27.2.2017 11:15

L88u24d45ě23k 86N94ě54m64e20c 8623720331246

No, tak to uzavřeme. Studenti, kteří se chtějí v matematice posouvat, chodí do školy o 100 metrů vedle...

+1/−2
27.2.2017 13:35

E45v11a 26H48u73r53t98o18v42a 9884846146838

Není, ale je přeci mnohem jednodušší svalit vinu na rodinu, nežli přiznat, že "moje škola" neumí učit a máme učitele, kteří nejsou schopni děti zaujmout. Jak jinak si vysvětlit, že na některých školách to jde a jinde ne? A tady se nejedná jenom o gymnázia versus odborné střední školy.

0/0
8.3.2017 12:22

T36e81r78e76z34a 77H65a65v83l25í20č59k58o60v15á 1605648635495

Dril možná pomůže na úplné základy, ale to, že mi matematika nečiní problémy, sama nepřikládám drilu. Je pravda, že jsem příkladů spočítala vždy spoustu, ale protože mě to bavilo. A aby to žáky bavilo, učitelé se musí snažit. Nesouhlasím také, že za vším stojí rodiče a že se dnes tolik dětem nevěnují. Rodiče mohou pomoct, ale dítě musí chtít samo. Naopak si myslím, že někteří dnešní rodiče se starají možná až příliš. Mě vychovala s bratrem od raného dětství jen maminka, která matematiku nesnášela a vysokou neměla. Živila nás sama a pro práci vůbec na nás neměla čas, ani nám moc nečetla. Oba s bratrem jsme vysokoškoláci prestižních českých univerzit (SW inženýři) a matematika s logikou jsou pro nás základ. Vše je o motivaci. Nás hnalo to, že jsme nechtěli živořit, jako jsme to znali z dětství...

+9/0
26.2.2017 19:59

A34l98e54n37a 19E58l91i36á76š50o55v34á 3604191122688

Souhlasím s tou výhradou, že v útlém věku je dril nezbytný a pokud ovládáte matematiku, určitě jste se biflovala matematiku, ať už vás k tomu někdo nutil nebo nikoli

+2/0
27.2.2017 7:37

L72u85d42ě38k 93N66ě57m60e85c 8163870251926

Ale matematika se nemusí biflovat.

+2/0
27.2.2017 8:13

H93a56n77u34š 45H78o84r80á53k 9681274416513

Skoro bych rekl, ze se biflovat primo nesmi. Neco napocitat, aby to cloveku veslo do krve, to urcite ano, ale biflovani je cesta do pekla.

+1/−2
27.2.2017 15:18

P88a24v37e89l 58Š50e55s91t42á73k 3319350548

To je prave omyl, matimatika muze jit i bez drilu a ve skutecnosti spousta premiantu v matematice se doma na ni ani nepodiva. Je to o tom jestli si clovek pamatuje postupy a vidi je v tom zadani nebo ne. Neda se to tupe naucit jako vyjmenovana slova.

+1/−1
27.2.2017 10:59

O50t92t51o 13H70a76l43í81ř 9933777988246

O tom nic nevím - zato vím, že premianti měli obvykle hodně napočítáno a vyřešili spousty příkladů, než se z nich stali premianti. Ale vy třeba potkáváte samé geniální matematiky, kterým všechno jde bez učení a bez znalostí vzorců atd. Prostě se jim to tak nějak spočítá samo, aniž by se to naučili.

0/0
8.3.2017 11:36

I39v27a 86K28r27i24š95t52o77f43o33v94á 9568468695115

Paní učitelka má samozřejmě pravdu. Ale na druhou stranu, střední školy si naberou čtyřkaře, co by dřív šli na učební obory a pak se diví, že nic neumí. A s inkluzí bude hůř.

+3/0
26.2.2017 18:52

S82i55l97v90a 21N43o86v12á64k56o64v18á 8165304599

Bohužel. Musí je nabrat - jaksi... Financování na hlavu, no...

0/0
9.3.2017 17:45

K89a43r21e37l 14P23o55d17h39o11r88s17k69y 3565563342165

Teda styl výuky popsaný v článku mě dost děsí (ostatně jejich výsledky tomu odpovídají).

Co je klíčové a co mi vždy umožňovalo být v matematice dobrý byl pokus-omyl a kritické myšlení. Dril pomůže pouze krátkodobě a pokud člověk nějaký čas ten jejich typ úloh neřeší, tak se to z hlavy vykouří. Ale schopnost na to znovu přijít, to se nezapomíná. Popravdě už bych asi nedal násobilku jako když bičem mrská, protože ji nepoužívám často, ale nemám problém si cokoli odvodit, protože si prostě umím ověřit jestli to mám dobře nebo ne. A co mám zkušenost z doučování matiky, tak toho ti studenti nejsou schopni vůbec.

+4/−7
26.2.2017 17:20

I41v29a 20K31r10i33š27t82o98f25o61v67á 9418448715235

Násobilka je dril a memorování. Ale bez ní to nejde. Ale těžko v prváku dohánět učivo třetí třídy.

+3/0
26.2.2017 18:53

L73u14d22ě35k 41N95ě47m36e48c 8683880321366

Ano, měl jsem spolužačky, které uměly násobilku jako když bičem mrská. Fakt si myslíte, že říct co nejrychleji kolik jo 8 x 6 je ta správná cesta, jak pochopit integrály?

+4/−3
26.2.2017 18:59

I27v55a 18K31r57i75š85t19o37f88o20v92á 9548148975925

A je to tu. Jste přesně ten, který dril zatracuje, protože tohle umět nemusím a tamto taky a ono si najdu na netu.

+2/−1
26.2.2017 19:19

L49u96d66ě27k 92N94ě51m43e97c 8743440801836

Hluboce se mýlíte, děvče. Taky jsem zjistil, že něco se prostě naučit musím. Ale násobilku jsem nepotřeboval umět co nejrychleji. Na netu jsme v sedmdesátých letech nic najít nemohli.

+3/−1
26.2.2017 21:11

A82l40e44n94a 55E81l69i53á45š82o68v84á 3134451242128

Abyste dokázal logicky řešit úlohy, musíte mít dobrou paměť, a tu získáte drilem. I v matematice, tak jako v zaměstnání, záleží na rychlosti vašeho myšlení.

+2/0
27.2.2017 7:40

L41u86d91ě49k 42N98ě71m32e15c 8433310131736

Tu první větu jste pomotala páté přes deváté a ještě k tomu špatně.

+1/−2
27.2.2017 8:14

J33i82ř40í 14F35o54g57e74l 2970971326372

Integrály k životu potřebuje zlomek lidí, násobilku každý.

+3/0
26.2.2017 20:21

L49u13d23ě96k 41N89ě58m36e41c 8663870521416

Trocha nadsázky nikdy neškodí. To máte z toho, jak máte všechno navrčené. :-/

Ale studium matematiky na střední škole k integrálům dospěje. A pokud byste se chtěl posunout ještě dál, tak na VŠ se bez nich neobejdete. Samozřejmě pokud nepůjdete na fakultu sociálních studií.

+2/−2
26.2.2017 21:08

H50a83n68u22š 88H22o59r66á78k 9221104376793

Zajimavy. Nasobilku neumim a ziju si celkem dobre. Nikdy jsem nepochopil, proc by ji clovek mel umet, nedejboze velkou nasobilku, ta uz vubec nedava smysl.

A upozornuju, matematiku mam velmi rad a umim spocitat opravdu lecos. A dokonce z hlavy pocitam i mirne narocnejsi ulohy. Fakt to neni o tom umet nasobilku.

0/−3
27.2.2017 15:17

J77a90r65o36s43l87a69v 22P92o94l57á34k 8728525727750

Plně souhlasím.

+4/0
26.2.2017 14:03

J42a66n 93V86a72n83d69r88o62v18e84c 9723696698905

Tady v diskusi si hodně lidí plete dril s bezduchým memorováním. Jenže ta učitelka vysvětluje, že k pochopení a zažití zlomků nebo rovnic je třeba jich vypočítat ne pět, ale sto, aby je měl člověk zažité. A tomu říká dril.

Obrovsky se přimlouvám za zvýšení pravomoci učitelů.

+19/−1
26.2.2017 13:24

A22l68e60n21a 66E70l15i32á98š82o28v57á 3874211862258

Souhlasím s vámi. Přesto si myslím, že jakékoli memorování má cenu. Tedy i to, kterému říkáte bezduché. Jakékoli memorování má za následek zlepšování paměti, a s tou jsou dnešní studenti na štíru.

+6/−1
26.2.2017 15:08

L68u86d90ě46k 55N16ě49m17e92c 8313760721346

Řekl bych, že dnešní studenti jsou na tom s pamětí líp, než jsme byli my. A bezduché memorování je to nejhorší, co může škola člověku dát.

+2/−5
26.2.2017 19:02

A12l95e51n32a 14E44l64i21á41š15o15v36á 3434931142538

Přicházím s nimi pravidelně do styku. Věřte, že mají výrazně horší paměť, než tomu bylo před 30 roky. Ostatně v TV bývají různé znalostní soutěže, ve kterých většinou stařečci drtí mládež

+5/0
27.2.2017 7:42

L36u80d77ě74k 92N26ě85m78e33c 8453160281536

Víte... moc tomu nevěřím. Znalostní soutěže, kde vyhrávají chodící encyklopedie vlastně tolik nevypovídají. Když nic jiného, tak má většina lidí omezený obzor díky svým zájmům a je málo lidí, kteří vědí "o všem hodně". Mladí mají ale daleko širší obzory než my. My jsme jen měli tu nevýhodu, že jsme si spoustu věcí prostě museli zapamatovat, kdežto teď to není nutné. Někde si informace poměrně snadno najdeme. Ostatně pozoruji to i na sobě. Jsem prostě línější si něco pamatovat. Jestli to tedy není věkem. ;-D Napíšu to jinak. Když objevím nějaký postup, tak si ho zapíšu a někam uložím. Vím, kde ho najdu a nemusím si ho pamatovat.

+1/−4
27.2.2017 8:12

Z28d45e92n41ě97k 96S85k76ř34i83v75a32n 5134370809846

Dovolil bych si polemizovat s názorem, že "mladí mají ale daleko širší obzory než my". Přiznávám, zcela jistě mají přehled o nových hrách na PC, playstation, XBox, o nových aplikacích v mobilech atd.. Jinak bída. Čest výjimkám. Jistě, dnes se dá mnoho informací najít na netu. Ovšem hledejte je při společenském rozhovoru. Podíváte se do mobilu?;-)

A k tomu biflování: Slovíčka se člověk musí naučit. Pamatuji se, že jsem se je učil na zastávce při čekání na bus. Tím jsem se naučil i hospodařit s časem. Doma už jsem jen napsal úkol a ověřil jsem si, že slovíčka umím. K matematice: Před přijímačkami na střední školu jsem spočítal stovky příkladů ze "Sbírky úloh z matematiky". Pak už mne žádný příklad nemohl zaskočit. Jsou jistě tací, kterým stačí výklad a 2 příklady spočítané před půl rokem.

0/0
27.2.2017 20:34

L19u22d21ě45k 62N65ě49m98e97c 8413850201716

K tomu biflování - cizí jazyky a matematika, to je samozřejmě velký rozdíl. Vy máte zřejmě spíš vlohy k těm jazykům. Ne že bych se nedomluvil, ale už to není žádná sláva. Zato před přijímačkami na střední školu jsem si žádné příklady ze "Sbírky..." nepočítal.

Co se týká vyjmenování toho, co mladí znají, já vlastně takových mladých moc neznám. Nemají na to čas. Zato mají třeba zkušenosti ze světa, o kterém jsme my neměli ani potuchy. A díky tomu dobře znají třeba i ty cizí jazyky. Jsou lepší, než my.

0/0
27.2.2017 21:07

Z98d68e37n45ě66k 23S68k21ř94i44v96a27n 5764120959116

V těch jazycích jsou lepší, než my. Mají víc možností vyjet ven, mluvit, uplatnit to, co se naučili ve škole. Taky takové znám. Těch druhých je, bohužel, většina.

A ještě k tomu obecnému přehledu: Teď jsem přepínal programy v TV. Natrefil jsem nějaký pořad se "známým kadeřníkem" (může mu být tak 30 let). V jisté situaci, celkem náhodně, tam jedna starší kadeřnice udělala nějaké srovnání a vyslovila jméno Mičurin. Mladý kadeřník netušil o koho jde, tak mu to vysvětlovala. Zasmál jsem se. Zrovna tohle jméno jsme znali všichni, ač jsme nebyli botanici.;-)

0/0
27.2.2017 22:53

L52u88d87ě14k 92N23ě32m94e82c 8903610951936

No tak k zasmání to je. Na druhou stranu - Mičurina jsme znali a o Mendelovi jsme neměli tušení. Tedy přesněji. Já jsem neměl potuchy.

0/0
28.2.2017 8:14

O43t66t21o 74H14a35l25í47ř 9863457248226

A pak se vám poškodí data a záloha selže,. A máte prd a ne znalosti;-)

0/0
8.3.2017 11:42

L73u24d76ě23k 27N84ě63m52e96c 8553510961166

Máme několikanásobné zálohy. Manuály a procesy máme dobře ohlídané. To víte, kdybyste si chtěl pamatovat všechno z toho a uměl to použít, tak byste byl určitě nahraditelný minimálně pěti lidmi a byl byste podle toho i ohodnocený.

0/0
8.3.2017 13:38

L77u84d45ě41k 62N75ě60m72e26c 8613770851516

Jestli jste pochopil rovnice tím, že jste je do sebe bušil co to dá, tak pochybuji, že máte matematické myšlení.

+1/−4
26.2.2017 19:00

A72l75e79n62a 64E52l73i90á29š98o55v81á 3644161962528

Drilování je nejúčinnější v útlém mládí. K pochopení rovnic je třeba logické myšlení. Paměť je třeba na jejich rychlé a bezchybné řešení.

+2/0
27.2.2017 7:45

L96u87d24ě23k 68N35ě50m79e16c 8343690621486

Však ano.

0/0
27.2.2017 8:05

J56a62n 97V37a74n22d86r72o43v89e98c 9333246588845

Nepochybujte. Víte, co jsou lineární transformace kvadratických forem v afinním rozšířeném prostoru? Zedník se taky nestane machrem, když postaví jednu zeď na třetí pokus, i když má prostorovou představivost.

0/0
27.2.2017 15:48

L88u59d96ě69k 62N30ě29m72e63c 8713820461356

Věděl jsem. Už je to nějakých 40 let. Dávno jsem takové věci zapomněl, protože jsem je už nikdy nepoužil. Popravdě to, o čem mluvíte, je záležitost vyšší matematiky, nikoli toho, co se učí na střední škole. Na vyšší matematiku už opravdu samotné schopnosti nestačí. Ale paní ředitelka mluvila o drilu na střední škole.

0/0
27.2.2017 16:00

J98a56n 40V81a21n51d71r46o57v53e89c 9933206798625

Ano, jen se snažím vysvětlit, že se člověk nestane dobrým řidičem po prvních ujetých kilometrech, ale až když jich má ujety tisíce. I když už ví, jak se má řídit auto.

+1/0
27.2.2017 16:18

L97u24d89ě53k 76N64ě90m55e36c 8103980281376

Na druhé straně jistě uznáte, že jsou "rození" řidiči a proti nim tací, co nikdy nebudou ani průměrnými. Samozřejmě, každý se "vyjezdí" nějak. Je to vlastně analogické. Ti druzí potřebují toho drilu víc.

0/0
27.2.2017 17:11

K88a44m64i90l74a 60K72a86l58e26n22s71k85á 9476417167168

Ano dril je třeba, ale to, že děti dnes neumí matematiku není jen vina těch dětí. Je to hlavně vina těch učitelů, že ten dril neumí pro žáky udělat nějakým způsobem zajímavý aby je to bavilo. Protože pokud někoho něco nebaví tak mu to můžete vnucovat třeba 20 hodin denně a je to k ničemu.

+4/−16
26.2.2017 13:16

J75a52n 50P66o74k48o81r38n69ý 1703189110133

A jak si to představujete v praxi, Dávat za každý úspěch kousek čokolády, nebo jiného pamlsku, jako při drezůře cirkusových zvířat?;-D

+11/0
26.2.2017 13:33

A81l21e33n44a 57E23l88i97á28š58o16v75á 3484961772808

Dril je dril. V asijských zemích je na něm vyučování založené. Děti drilují skandovaně a v pohybu. Jestli takový dril považujete za zajímavý, budiž.

+4/0
26.2.2017 15:10

I89v26a 59K49r30i34š56t76o69f23o94v82á 9618148895635

Jak učiníte násobilku či zlomky zajímavými?

0/0
26.2.2017 18:55

L85u54d44ě10k 48N50ě89m27e26c 8183560921436

Já tedy nevím, ale našim učitelům/-kám se to se zlomky a učivem následujícím podařilo.

0/0
26.2.2017 19:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.