- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Diskuze bohužel dokazuje, jak senzacechtiví novináři zprofanovali stavební řemeslo jako takové. Trapným opakováním a zuřivou kadencí článků o Blance (což je sama o sobě obdivuhodná stavba) dokázala média u méně duchaplných a snadno ovlivnitelných čtenářů vyvolat dojem, že každá stavba je předražená, že její zhotovitel je podvodník a za vším stojí korupce.
Naštěstí se i v této diskuzi dokáží najít záblesky zdravého rozumu v podobě ojedinělých příspěvků, ve kterých jejich autoři trpělivě vysvětlují méně duchaplným a snadno ovlivnitelným čtenářům jak že to je s těmi geologickými průzkumy apod. Tito autoři mají mou úctu a obdiv, neboť někdy to vysvětlování připomíná práci učitele na pomocné škole
Razicí štít tunel opravdu nehloubí, ale razí. Název tak nějak napoví...
Hloubené tunely se staví z povrchu, stačí bagr na hloubení a buldozer na zahrnutí.
Je krásné že si na operátora stroje může zahrát kdo chce, to heslo nalepené pod monitorem na štítku je opravdu ideální ochranou před nepovolanými osobami
Tak pokud se vám podaří proniknout na střežené staveniště a pak nepozorovaně projít 3,5 km tunelem ke štítu a nikdo si vás nevšimne (na té stavbě se pracuje nonstop), tak pak si hrát můžete :)
Je to asi podobné, jako když velká dopravní letadla nemají v kokpitu ani na dveřích žádné zámky. Prostě se nepředpokládá, že by se někdo jen tak dostal na plocu letiště, přistavil si sám schůdky k A320 ...
Snad se dělá před ražbou tunelu geologický průzkum podloží, nebo snad ne?
Obvykle se dělají vrty v nějaké síti, takže je možné, že něco unikne. Nejlepší je samozřejmě průzkumná štola. To ale nikdo kvůli ceně a času nedělá.
Je dobře, že u nás stavíme rychlodráhu. Ale pro uváděné rychlosti by bylo lepší, kdyby článek vyšel ne letos, ale v roce 1955.
Nějaké extrémní rychlosti v ČR stejně nevyužijete. To by musela být extra trať. Jakmile na ní pustíte náklaďáky, je to k ničemu.
Stejně jako u Blanky i tady byl zřejmě odfláknutý geologický průzkum. Je možné, že to opět byl záměr. Zajímavé je, že Metrostav je vždycky u toho, když se řeší podobný problém. Proč se při průzkumu jádrovými vrty v ose ražby tunelu u odvrtaných vzorků neodhalily jejich skutečné mechanické a fyzikální vlastnosti? A dělaly se vůbec takové zkoušky? Asi by se zjistilo i to, že místní spility jsou hodně abrazivní. Takhle je to ale lepší. Ražba tunelu se vysoutěží za X, dodatek na "neočekávané" obtíže pak bude třeba dalších +50 %. Všichni zúčastnění to předem vědí a dokonce se s touto nadhodnotou počítá při porcování zisku. Jenom daňový poplatník je a stále bude za "vola". Prosím, pomozte mně si vzpomenout! Kdy naposledy se stalo, že stavební firma nedočerpala rozpočet, neboť se ukázalo, že předpokládané náklady byly vyšší, než byla skutečnost, geologie byla příznivější než stanovil geologický průzkum atd. a státní kase by se tak podařilo ušetřit?
Původně snad byla v zadání jiná technologie. Metrostav šel s cenou dolů, navrhl razící štít a vyhrál. Teď bude cena jaká? Nebo si to pletu s jinou zakázkou?
Tak klasika, nabídka se udělá na kopec bez skal a kamení, pak se za každý kamínek účtují vícenáklady a ospravedlňují dlouhé odklady. Ono by to v původním rozpočtu nikdo neudělal, i kdyby byl kopec z másla. Prodlužování termínů se také hodí, protože dodavatel by to nestihl, když šetří na lidech, nočních směnách, na kvalitě a počtu strojů. Je to stejné, jako na dálnici.
Ano, stojí. Jenže když někdo vidí jen těch 9 minut a okolo žádné souvislosti, tak je veškeré vysvětlování zbytečné.
Ono by stačilo, aby ten rychlík nezastavoval v každé vesnici "50" za cestu a ušetřilo by se mnohem víc než sméšných 9min.
Po dokončení tunelu budou zavedeny expresy, které pojedou Praha-Plzeň nonstop. Tj. sečte se úspora daná touto stavbou s úsporou danou vynecháním zastávek.
Statní zakázky jsou prostě zlatý důl. Občas si přeji, aby zde vyhrála německá nebo rakouská stavební společnost. České stavební jsou stejně prohnilé jako naše vláda.