Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Tunel u Plzně bude později. Razicí štít si láme zuby o skálu

Když se razicí štít, který u Plzně hloubí železniční tunel, prokousával břidlicemi, spotřeboval jednu sadu řezných disků na necelých 250 metrech. Teď disky vydrží jen na sedmdesát metrů. Štít se prokousává tvrdými spility pomaleji a ražba tak opět nabírá zpoždění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M67a30r75t80i70n 25L14u88k47e49š 3206111341645

Diskuze bohužel dokazuje, jak senzacechtiví novináři zprofanovali stavební řemeslo jako takové. Trapným opakováním a zuřivou kadencí článků o Blance (což je sama o sobě obdivuhodná stavba) dokázala média u méně duchaplných a snadno ovlivnitelných čtenářů vyvolat dojem, že každá stavba je předražená, že její zhotovitel je podvodník a za vším stojí korupce.

Naštěstí se i v této diskuzi dokáží najít záblesky zdravého rozumu v podobě ojedinělých příspěvků, ve kterých jejich autoři trpělivě vysvětlují méně duchaplným a snadno ovlivnitelným čtenářům jak že to je s těmi geologickými průzkumy apod. Tito autoři mají mou úctu a obdiv, neboť někdy to vysvětlování připomíná práci učitele na pomocné škole ;-)

+1/0
16.5.2016 8:14

R35a40d30k59o 35K80ř41i45v97á77n28e26k 7270213965510

Razicí štít tunel opravdu nehloubí, ale razí. Název tak nějak napoví...:-)

Hloubené tunely se staví z povrchu, stačí bagr na hloubení a buldozer na zahrnutí.

+1/0
14.5.2016 14:44

P43e79t82r 52V85o17ň39k95a 2867733929723

Je krásné že si na operátora stroje může zahrát kdo chce, to heslo nalepené pod monitorem na štítku je opravdu ideální ochranou před nepovolanými osobami ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
14.5.2016 13:09

R34a81d21e23k 19J17a18n44a49t45a 9805286474322

Tak pokud se vám podaří proniknout na střežené staveniště a pak nepozorovaně projít 3,5 km tunelem ke štítu a nikdo si vás nevšimne (na té stavbě se pracuje nonstop), tak pak si hrát můžete :)

Je to asi podobné, jako když velká dopravní letadla nemají v kokpitu ani na dveřích žádné zámky. Prostě se nepředpokládá, že by se někdo jen tak dostal na plocu letiště, přistavil si sám schůdky k A320 ...

+2/0
14.5.2016 14:04

O32t97a 61K54i96n92c 6909948152406

Snad se dělá před ražbou tunelu geologický průzkum podloží, nebo snad ne?

+1/0
14.5.2016 12:51

F27i81l78i28p 10K34o71š60e86k 2689205254652

Obvykle se dělají vrty v nějaké síti, takže je možné, že něco unikne. Nejlepší je samozřejmě průzkumná štola. To ale nikdo kvůli ceně a času nedělá.

+4/0
14.5.2016 13:03

A14l17e20š 12V62y12k97y97p63ě15l 2622840412436

Ale dela :-) Treba u Blanky :-)

0/0
14.5.2016 14:56

R42a75d10e81k 38N75o80v94a37k 9384893439240

Třeba u Radlické radiály se dělá

0/0
15.5.2016 6:05

J72a29n 40Č77e21r16n41ý 8560460864891

Je dobře, že u nás stavíme rychlodráhu. Ale pro uváděné rychlosti by bylo lepší, kdyby článek vyšel ne letos, ale v roce 1955.

+3/0
14.5.2016 11:44

J37a91r17o42m63í75r 25K42r68á89l 4380849864869

Nějaké extrémní rychlosti v ČR stejně nevyužijete. To by musela být extra trať. Jakmile na ní pustíte náklaďáky, je to k ničemu.

0/0
14.5.2016 13:21

R81a48d84e19k 79J81a22n29a87t34a 9775326364512

Však je také většina plánovaných VRT v ČR pro čistě osobní dopravu.

http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2012/10/VRT_Litomerice_Praha_Brno_Vranovice_2035_Raildays2013.jpg

0/0
14.5.2016 13:37

J77a98r85o95m88í19r 53K46r68á47l 4410609224569

Nojo, ale to nijak neodlehčí trati přes Pardubice a Třebovou. Z Prahy do Brna většina lidí vlakem nejede.

0/0
14.5.2016 14:14

R73a33d44e44k 53J90a39n66a56t47a 9655156774182

Jistě že odlehčí. Např. po té VRT Praha-Brno bude jezdit nejenom obdoba současných EC/RJ Praha-Brno (přes Pardubice zůstanou jen rychlíky), ale i nejvyšší vrstva Praha-Ostrava (protože to přes Brno bude rychlejší a Brno coby zastávka je pro více obyvatel než vše, co je mezi Prahou a Ostravou dnes).

0/0
14.5.2016 14:37

J14i82ř63í 40K49o73c64u69r14e41k 6945774425458

Tak ono jezdit 300 km/h nějaké dva kilometry od nádraží znamená jedno: Nezastavujeme.

Tunel je stavebně připraven na 200 km/h. No zkuste si odpovědět, které vlaky by měly kolem plzně projíždět.

+3/0
14.5.2016 13:33

D79u46š77a29n 68H64o54u63d88e42k 9787444214202

Stejně jako u Blanky i tady byl zřejmě odfláknutý geologický průzkum. Je možné, že to opět byl záměr. Zajímavé je, že Metrostav je vždycky u toho, když se řeší podobný problém. Proč se při průzkumu jádrovými vrty v ose ražby tunelu u odvrtaných vzorků neodhalily jejich skutečné mechanické a fyzikální vlastnosti? A dělaly se vůbec takové zkoušky? Asi by se zjistilo i to, že místní spility jsou hodně abrazivní. Takhle je to ale lepší. Ražba tunelu se vysoutěží za X, dodatek na "neočekávané" obtíže pak bude třeba dalších +50 %. Všichni zúčastnění to předem vědí a dokonce se s touto nadhodnotou počítá při porcování zisku. Jenom daňový poplatník je a stále bude za "vola". Prosím, pomozte mně si vzpomenout! Kdy naposledy se stalo, že stavební firma nedočerpala rozpočet, neboť se ukázalo, že předpokládané náklady byly vyšší, než byla skutečnost, geologie byla příznivější než stanovil geologický průzkum atd. a státní kase by se tak podařilo ušetřit? ;-€

+18/−7
14.5.2016 11:00

P52e47t39r 83K40u44h41n 3858821106201

Původně snad byla v zadání jiná technologie. Metrostav šel s cenou dolů, navrhl razící štít a vyhrál. Teď bude cena jaká? Nebo si to pletu s jinou zakázkou?

0/0
14.5.2016 12:34

J47i91ř14í 29U12r48b75a58n 2935864195690

Prodloužení metra A dělal také Metrostav. Proběhlo bez problémů, vraceli přeplatek kolem 2 mld (odhad 21 mld - náklady kolem 19 mld) a víceméně to bylo hotové v čas. Na dálnici D8 (4 tunely včteně Pannenské 2km) , D5, byly tunely také ok. Teď staví 1,5 km tunel někde v Norsku, dokončují 1,5 km tunel na Islandu, dokončují obchvat Gdaňsku. Ale novináři vědí že zpruzený Čech nebude na kladné články klikat..

+11/−1
14.5.2016 13:34

D46u45š22a63n 50H92o31u61d15e61k 9537274664122

Asi takto: http://zpravy.aktualne.cz/domaci/predrazene-metro-razici-netusili-ze-vrazi-do-bridlice/r~i:article:796326/ ???

0/0
14.5.2016 16:49

P21e46t96r 13T93y62č76k18a 6315722499432

No tak by se to zjistilo driv a co? Jenom bys zbytecne vyhodil penize za pruzkumy. Takove veci se na stavbe resi operativne.

+3/−2
14.5.2016 13:59

D86u92š12a85n 27H33o43u77d92e48k 9277804904922

No právě... :-)

0/0
14.5.2016 14:20

P61e48t15r 85T48y86č61k10a 6365392609892

Nechapes, ze ten pruzkum neni rozhodne zadarmo a v konecnem dusledku tu stavbu pouze prodrazi? Tak to je pak tezke.

+1/−1
14.5.2016 15:32

D92u55š92a37n 24H49o23u16d15e37k 9587284434292

Tak aby bylo jasno: ad. 1) netykáme si a ad. 2) že se průzkumem prodraží stavba je možné. Zjistěte si někde, co vše se může stát nebo stalo při jeho podcenění. Příklady z tisku: "...část trasy A za stanicí Veleslavín stojí = 300 000 Kč korun navíc. Může za to nedostatečný geologický průzkum...", nebo http://zpravy.e15.cz/byznys/reality-a-stavebnictvi/polovina-staveb-musela-byt-loni-prepracovana-1116144, kde se dozvíte, kolik stojí nedostatečně provedený průzkum. Možná bude lepší, když budete diskutovat pod tématy, kterým rozumíte...

0/0
14.5.2016 16:47

R83a87d18e72k 28J25a22n10a11t37a 9135446344612

Já to teda chápu tak, že nedostatečný geologický průzkum mohl za to, že se stavba stála o X Kč více, než se čekalo. Takže kdybyste udělal průzkum dostatečný, stála by stavba, jen byste to věděl předem.

Ovšem dal byste přitom více peněz za ten průzkum.

+4/−1
14.5.2016 17:05

D81u85š65a72n 34H37o40u86d84e64k 9347774674832

Stále se argumentuje tím, že jediný problém je ten, že to bude stát víc, protože je jiná geologie. I když u detailně provedeného průzkumu se nelze vyviňovat, že jsem nevěděl, že tvrdost horniny je jiná, než jsme si všichni mysleli. Základní problém ale je: ceny se záměrné vysoutěží za míň aby vyhrál předem určený dodavatel, na kterém je právě řada (to že se pořadí "spravedlivě" mění, o tom už jste jistě něco slyšel). Zpravidla se v tom točí 5 až 7 firem. Zadávací podmínky těch, co zakázky za stát vypisují, jsou záměrně nastaveny tak, aby se jim do toho nikdo jiný nedostal. Pak se zjistí, že stavba nestála 1 miliardu, za kolik byla vysoutěžená, ani 1,3 miliardy což mohly být ceny neřízené konkurence, ale třeba 1,9 miliardy, protože se to dožene na dodatcích. A pak následují druhotně vyvolané náklady - prodloužení termínů má vliv na prodloužení záborů, nárůst nákladů o všechny fixní náklady v čase: mzdy, nájmy, leasingy... U dálnice ztráty z výběru mýtného, u Metra za výběr jízdného atp. Geologický průzkum se pak stejně v takových případech musí doplnit z důvodu ověření nároků dodavatele. A to ještě neuvádím havárie, které z takového titulu mohou vzniknout (3x vykomínovala Blanka) v Praze 7. Tady už ani tak nejde o výrazné zvýšení nákladů jako o životy účastníků - v případě tunelu těch nahoře i těch dole...

+1/0
14.5.2016 17:31

M86a33t89ú85š 51B28e13n73a91k 9638204442763

Jadrový vrt dlhý 4 kilometre;-D a vo výsledku by mohol byť rovnako zavádzajúci ako lokálne zvislé vrty v určitej vzdialenosti ako realizovali teraz. Pretože sa vkľude môže vyhnúť žilám najtrvrdšieho materiálu. Proste geológia stavieb je vždy lotéria, inžiniersko-geologickým prieskumom sa nikdy nedá odhlaliť skutočnosť, tá sa vždy odhalí až počas výstavby.

+1/0
14.5.2016 16:19

D91u53š64a34n 78H25o60u34d29e70k 9847924164882

Proč jeden vrt 4 km? Systém vrtů se provádí svisle z povrchu, těmi vrty se stejně musí zdokumentovat nadloží, jde jen o jejich půdorysné rozmístění a o jejich četnost v ose nebo podél osy tunelu. V tomto případě se nejedná o žílu, ale podle článku o celkem rozsáhlý masiv. Píše se stovkách metrů... Tohle minout nelze. I vám doporučuji si přečíst: http://zpravy.e15.cz/byznys/reality-a-stavebnictvi/polovina-staveb-musela-byt-loni-prepracovana-1116144, http://zpravy.aktualne.cz/domaci/predrazene-metro-razici-netusili-ze-vrazi-do-bridlice/r~i:article:796326/

0/0
14.5.2016 16:57

K95a13r52e48l 50S57o38c23h76ů46r26e91k 2160586189935

Tak klasika, nabídka se udělá na kopec bez skal a kamení, pak se za každý kamínek účtují vícenáklady a ospravedlňují dlouhé odklady. Ono by to v původním rozpočtu nikdo neudělal, i kdyby byl kopec z másla. Prodlužování termínů se také hodí, protože dodavatel by to nestihl, když šetří na lidech, nočních směnách, na kvalitě a počtu strojů. Je to stejné, jako na dálnici.

+7/−2
14.5.2016 10:51

P12e62t89r 59T47y42č29k40a 6545612179592

Fakt to stoji za 9 min.?

0/−6
14.5.2016 10:09
Foto

B67r61o15n92i45s38l17a69v 48G24a68b86r48y78š 2762279181

Ano, stojí. Jenže když někdo vidí jen těch 9 minut a okolo žádné souvislosti, tak je veškeré vysvětlování zbytečné.

+16/0
14.5.2016 10:28

P85e19t12r 26T34y68č31k13a 6555502629822

Ja nevim. Neznam to tam. Jen se ptam.

0/−2
14.5.2016 10:31
Foto

B22r92o87n50i77s54l24a41v 33G56a76b50r47y55š 2872929131

Cítil jsem z toho příspěvku trochu vyčítavý tón, že se zase dělá nějaká zbytečnost.

Když se kouknete do mapy, uvidíte, že se trasa týká úseku mezi stanicemi Ejpovice a Plzeň-Doubravka. Dnes se jezdí přes Chrást u Plzně brutální oklikou, která měří asi 12,5 km. Vybudováním tunelu se trasa zkrátí o více než 6 km. Vy byste to nebral?

To, že se zkrátí jízdní doba, je jasné, osobní vlaky budou podle mě i nadále využívat okliku, protože musí obsloužit Chrást a Dýšinu. Zkrácením jízdní doby se můžete dostat na nižší počet souprav, je to znát zejména u MHD při velmi nízkých intervalech. Dostanete se díky tomu dřív domů, můžete stihnout dřívější přípoje...

Nové spojení v Praze je pěkným příkladem toho, jak výhodná ta stavba byla. V globálním měřítku je malá, ale dost to ty vlaky ovlivnilo.

+2/0
14.5.2016 10:44

P20e68t65r 12U31l68l52m14a42n43n 2927838887892

Osobní vlaky nic využívat nebudou. Trať z Plzně do Chrástu bude rozebrána a z Ejpovic do Chrástu zůstane jedna kolej. Spojení Plzeň-Chrást po železnici tak bude buď s přestupem nebo s úvratí.

+6/0
14.5.2016 10:48
Foto

B86r54o85n35i30s80l46a69v 33G61a85b84r39y41š 2602779771

Opravdu??? Na stránkách projektu jsem nic takového nenašel.

Není to škoda? Myslel jsem si, že právě bude zachovaná trať Plzeň - Chrást...

0/0
14.5.2016 10:57

R80a37d10e45k 81J95a80n89a34t44a 9455456214312

Údržba trati Plzeň-Chrást by byla příliš drahá. Když se nechá Ejpovice-Chrást, tak to vyjde levněji. A dopad na jízdí dobu je minimální, protože tím tunelem se bude jezdit rychle.

0/0
14.5.2016 11:36
Foto

B56r43o66n88i95s61l29a66v 22G65a49b44r14y25š 2462399211

Něco na tom je... Díky za doplnění. :-)

0/0
14.5.2016 12:08

M53a63r64t21i55n 88L53u15k57e14š 3446941451115

Jen doplním - na místě zrušené trati se uvažuje se stavbou cyklostezky ;-)

+1/0
16.5.2016 8:04

F34i22l39i38p 50H71r52b63e26k 2574230256430

To by bylo super! Kéž by, uvidíme...

0/0
17.5.2016 11:40

J94a46n 90G65o52t94z 4335907

Ono by stačilo, aby ten rychlík nezastavoval v každé vesnici "50" za cestu a ušetřilo by se mnohem víc než sméšných 9min.

+2/0
14.5.2016 9:57

R55a19d11e53k 22J82a47n56a83t70a 9765646254322

Po dokončení tunelu budou zavedeny expresy, které pojedou Praha-Plzeň nonstop. Tj. sečte se úspora daná touto stavbou s úsporou danou vynecháním zastávek.

+4/0
14.5.2016 11:39

M74a85r94t66i68n 88Š47t16r96o39s 4559587680668

To je docela škoda, že nebudou stavět v Rokycanech...

0/0
14.5.2016 12:17

R48a90d10e21k 19J53a65n29a36t96a 9595686264692

Stávající rychlíky budou jezdit stále. Maximálně se zruší pár spojů v sedle (jako Praha-Hradec Králové), ale možná ani ne, Plzeň je větší než Hradec a lidí bude jezdit dost.

0/0
14.5.2016 12:53

L72u52k48á77š 79Č23i25p78e56r38a 4643118436494

Statní zakázky jsou prostě zlatý důl. Občas si přeji, aby zde vyhrála německá nebo rakouská stavební společnost. České stavební jsou stejně prohnilé jako naše vláda.

+1/−2
14.5.2016 9:54

P21e71t97r 62T23y80č18k91a 6705642559702

A kdo ty ceske firmy vlastni?

+1/0
14.5.2016 10:10

A66l54e58š 97P16e98c72h77á42č54e90k 1762782557507

by jste se možná divil, kdo ty zakázky vlastně v tom slavným Německu dělá...

+5/0
14.5.2016 10:19

J68a44k71u55b 17Z19a26j17í64c 9979952541458

U nás se začíná stavět pro 160km rychlost kdy už všude kolem jezdí 300 ...

+10/−2
14.5.2016 9:47

D60a79n 81M82a32t18e55j70k29a 4585310652386

To jo, ale na prejezdech mame v te nizsi rychlosti vic mrtvych, nez jinde pri trech stech za hodinu... ;-D

0/−1
14.5.2016 9:59

P65e16t65r 79T30y83č67k39a 6495572979192

To bude asi tim , ze na trati s rychlosti nad 160 zadne prejezdy byt nemuzou.

+12/0
14.5.2016 10:11

B47o60h50u46m93i10l 19T54r37o26c61h72t18a 2536696983794

To bude asi tím, že se musí zvážit i ta skutečnost, kolik žije na daném území psychopatů a tak se nastaví i rychlost rychlovlaku a bohužel takto to vyšlo na našem území na 160km a jsme vděčni i zato, po tolika letech!

0/0
14.5.2016 13:20

M48a84r50t89i78n 53H19o50r84á76k 9223859154

Zajímavé je, že u každé stavby se vyskytnou komplikace. O kterých se pak musí dokola psát v mediích. Přece od toho jsou tam lidi, aby je vyřešili a nám sdělili, kdy to bude hotové. Mě se také v práci nikdo neptá, kdo má jaké komplikace, ale zda se řeší a zda se vyřeší a hlavně bude provedeno a uděláno, co je naplánováno. Zakázky musí mít pevné hranice na cenu provedení.

Pokud firma narazí na problém, hradí jej ze svého, co je na tom divného, lidí na kalkulace musí bude dost, aby to odhadli dost přesně.

Měly by se změnit pravidla. Správně by mělo být Tunel na klíč = pevná vysoutěžená cena.

Stavbaři u nás si moc stěžují. Tím se pak dají omluvit vícenáklady. A to také umožňuje krást pro politické strany, pro politiky a pro mafii.

Prostě klasický styl, hodně si stěžovat = hodně peněz navíc

Blanka v Praze je pak extrém

+5/−8
14.5.2016 9:35

J21a31n 82S73o84u56k15u33p 1354584216205

Ten na klíč = ještě větší tunel než vícenáklady.

+5/0
14.5.2016 9:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.