Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Devítiletá černá pasažérka měla dostat opatrovníka, řekl Ústavní soud

Ústavní soud v Brně částečně vyhověl stížnosti dívky, která se domáhala zrušení dvou rozsudků Okresního soudu Plzeň-město. Podle nich má zaplatit asi 18 tisíc korun za to, že jako devítiletá jela v roce 2008 v Plzni dvakrát načerno městskou hromadnou dopravou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P75a13v47e17l 75V22l83a96s 4845843420814

Je to ukázka jak soukromníci se dokážou na dítěti napakovat, Hnus,

+4/0
3.5.2016 19:22

M16i45c26h64a26l 52J70a78r74o31š 7424580742875

Právníky bych za soukromníky nepovažoval, to mě jako soukromníka uráží.

+1/0
3.5.2016 22:21

M32i24r41e20k 65K69o15v46a58c73i78k 5231131691657

Kdyby toho revizora bodla, tak byla v pohodě...

+2/0
3.5.2016 18:23

Z41d52e18n44e86k 74B50e36d62n95a40r 7257376587599

Neskutečná prasárna. Jak soudů tak dětského domova. Ale zase soudci beztrestní.

+4/0
3.5.2016 18:18

Z75d37e10n90ě50k 48F20i96l20i66p 7144951781554

Chytra divka,nestacim koukat jak argumentovala

0/−1
3.5.2016 16:41

J59i78ř93í 96F10a60n27d71a 8929421444248

V roce 2008 měla 9 let takže dnes 17 let. O exekuci se dozvěděla až po pěti letech, takže v době kdy byla na ni exekuce podána ji bylo 12 let. Proč nebyla podána exekuce na rodiče, případně nebylo jednáno s dětským domovem jestli tam žila. V devíti letech jezdila za poloviční jízdné tak kolik může dlužit za dvě jízdy 20,- Kč? Takové blbosti řeší soudy za peníze daňových poplatníků a důležité kauzy se neřeší. Ať mně někdo vysvětlí jak může spadnout do exekuce 12leté dítě.

+8/0
3.5.2016 16:39
Foto

E79l53e44n25a 43V52o50j27a58n50o63v52á 4936371403618

Dítě je osobou svéprávnou v rozsahu, jaký odpovídá jeho rozumové vyspělosti. Je-li schopno si koupit jízdenku, je schopno také pochopit dosah jízdy na černo.

Zakoupením jízdenky uzavíráte přepravní smlouvu, kterou se přepravce zavazuje Vás dopravit z bodu A do bodu B a vy mu za to zaplatíte smluvní cenu. Užitím služby bez jejího zaplacení se dopouštíte bezdůvodného obohacení. Zároveň se ale vstupem do dopravního prostředku zavazujete dodržovat tzv. přepravní podmínky (jež jsou vyvěšeny v každém autobuse), jejichž součástí je i pokuta za nezaplacení jízdného. Ta může být různá. Aby odradila černé pasažéry, pohybuje se obvykle řádově ve stokorunách. Dále pak částka naroste o náklady řízení a náklady exekuce. Z jedné neuhrazené pokuty je pak v konečném důsledku dluh kolem 20tisíc

+4/−8
3.5.2016 16:50

J66i95ř75í 77F39a68n57d10a 8619681774798

To beru, ale nemůže přece někdo vyhlásit exekuci na 12leté dítě a za osm let po přeskupku chtít 18000. Tu pokutu měli vymáhat po rodičích, případně po dětském domově. Všem muselo být jasné, že 12leté dítě nemá na zaplacení pokuty a nákladů na exekuci. Potom čekat dalších pět let a pak chtít zaplatit. Tady by měl pokutu zaplatit pracovník dop. podniku, který místo vymáhání na zákonných zástupcích se chtěl ve spolupráci s exekutorem hojit na na 12leté dívce.

+4/0
3.5.2016 16:58

J65o77s36e49f 73N78o54v77á62k 1940863605

A to všechno to dítě samozřejmě ví ;-D

+2/0
3.5.2016 17:02

J60i63ř21í 17F38a76n47d59a 8959731764648

To dítě to neví, ale aby se mu rozvítilo v hlavě mělo dostat pár facek a soud se mohl zabývat něčím prospěšným. Ten soudce měl asi práva z fakulty Plzeň.

0/0
3.5.2016 17:11

J11i82ř57í 82S76t66r84a74k93a 9508656882718

Dnes už je zákon změněný a pokuta, dluh a případná exekuce jde za rodiči. Ovšem týká se to jen nových exekucí.

A je docela pravděpodobné, že dluží za odpady a tam může mít další exekuci.:-/

+1/0
3.5.2016 18:31

P83e86t26r 10H90o87f86e50r97e24k 9442802965483

Kde pobrala Elen Vojanova tolik IQ se pripojit do on-line diskuse???

Jak vidim, tak sotva umi 'copy&paste' nejake blaboly od jinych pomatencu... Pise "Je-li schopno si koupit jízdenku, je schopno také pochopit dosah jízdy na černo." To jsi Elen z clanku nepochytila, ze si divka jizdenku NEKOUPILA??? Tak co to tady blabolis a kopirujes za voloviny o "uzavírání přepravní smlouvy".

Vrat se do skoly a nauc se nejdriv poradne cist a pak se pokus o rozumnejsi komentar, protoze do te doby zrejme ani pro tebe neplati "Zároveň se ale vstupem do dopravního prostředku zavazujete dodržovat tzv. přepravní podmínky (jež jsou vyvěšeny v každém autobuse)..." Vzdyt to zatim ANI TY nejsi schopna poradne precist/pochopit!!! Co na toz pak deti, ktere neumeji cist, nebo snedi obcane, kteri neumeji cist cesky, zahranicni turisti, nevidomi a jinak postizeni lide a jejich psi. To, ze neumis cist ty te neomlova, kdyz pak tady vyjadrujes sve nazory...

Doufam, ze osoby s tak nizkou inteligenci jako ty radeji deti mit nebudou, aby jejich deti nevstupovaly do dospelosti s exekuci na 18 tisic za 2 cerne jizdy jen kvuli tomu, ze to rodice/nebo nekdo jiny to nechal plavat...

+1/−1
3.5.2016 19:43

T97o56m70á50š 88B39u76r52a 4982116884

Poukazujete-li, pane Hoferku, na úroveň kvality myšlení slečny (nebo už paní?) Vojanové v dané souvislosti, pak mne nutíte, abych se já zamyslel nad Vašimi kognitivími schopnostmi. Neboť Vy ve své neznalosti směšujete dve zásadní roviny kauzy: právní a věcnou. Přičemž slečna Vojanová se držela převážně té právní.

Jako úsměvné se pak jeví Váš vývod na téma nezakoupená jízdenka implikuje neuzavření smlouvy. Kdyby tomu tak bylo, pak by všichni jedinci nedodržující pravidla hry byli dle Vašeho názoru zřejmě z obliga, neboť oni si nic neobjednali (nevyužili, nepoužili). Zkuste s tímhle názorem zajít třeba do samoobslužného retauračního bufetu, najíst se a u pokladny prohlásit, že smlouva nebyla uzavřena, tudíž nevidíte důvod, proč něco platit. To co by následovalo bych Vám nepřál.

+1/0
4.5.2016 8:57

P75e79t47r 13H82o93f77e46r22e86k 9212572875213

Elena je bud placena exekucni mafii nebo zafixovana v totalitnim mysleni. Normalni clovek (s prumernym IQ) tady prece nebude ospravedlnovat exekuci cerstve dospeleho jedince ve vysi 18 tis. za dve jizdy na cerno pred osmi lety! Takhle se ma tesit slecna na prvni vyplatu (a exekuci z ni)??? Takhle si predstavujete vstup do dospeleho zivota? Ja teda ne!!!

S vasim druhym odstavcem plne souhlasim, prave proto jsem to zminil, ze to tam Elena hloupe kopiruje (jizdena=smlouva, nastup=souhlas), kdyz je to prece naprosta blbost a tezko by s tim nekdo u soudu argumentoval, zvlaste v tech extremnich pripadech ktere jsem v predchozim prispevku namatkou vyjmenoval.

Sice ziji v USA, ale jsem si jist, ze i dopravci v CR pouzivaji u soudu zakony a ne odkazy na cedulky v autobuse ci napisy na jizdence, pokud chteji skodu vymahat ( jen tezko by to v civilizovane zemi vymahali z 9-ti lete holky, ale exekucni mafie v CR se zrejme nestiti niceho, kdyz to maji jistene zkorumpovanou vladni garniturou). Fuj!!! Trumpa na vas!!!

Tim samozrejme nechci rict, ze normalni lidi nemaji byt potrestani za jizdu na cerno, ALE tento pripad myslim normalni neni, alespon doufam, ze CR se v takovy 'bananistan' jeste nepromenil, i kdyz vysponovanim 20Kc za jizdenku na 18 tis Kc uz se k tomu v CR blizite, zvlaste pokud to je soudne vymahatelne i na nezletile osobe... (chudak holka!!!)

0/0
4.5.2016 20:17

T86o60m64á20š 93B69u42r78a 4512506924

A Vy jste snad nabyl přesvědčení, že slečna Vojanová v těchto svých zdejších příspěvcích něco neb někoho obhajuje? Já jsem jejím příspěvkům porozuměl tak, že v nich osvětluje - a to velice erudovaně - jádro pudla z hlediska vědy právní.

P. S.: A toho psychopatického rapla nám sem prosím neposílejte - máme tu dost vlastních.

0/0
4.5.2016 20:32

P95e12t67r 42H10o42f97e85r33e48k 9872852615313

Elena mi prijde jako placena trouba nejake exekucni (nebo dopravni) spolecnosti, ktera tady kopiruje s clankem nesouvisejici hlasky typu: "Je-li dite schopno si koupit jízdenku, je schopno také pochopit dosah jízdy na černo". To tam jako soud v CR posuzoval jestli ta holka byla schopna nebo ne??? Jak se to ponza, zvlaste bez jeji osobni pritomnosti u soudu??? Z clanku jsem pochopil, ze si divka NIC nekouplia. Sice tusim, ze i ona vedela, ze jede na cerno, ale citovana argumentace je zcestna, podobne jako 'jizdena=smlouva' a 'nastup=souhlas' tezko najdete zakotveny v zakonech CR, zvlaste pak vztahujici se na deti.

Z techto duvodu povazuji, ze Elena situaci (dle mne nespravedlivou) obhajuje, a pocet minusu na jeji prispevky do diskuse napovida, ze s ni nesouhlasi vice lidi. A ja hlavne nesouhlasim se systemem, ktery umoznuje, ze dite je souzeno (v nepritomnosti!) a nastupem dospelosti na nej spadne exekuce v neuveritelne vysi, radove 1000x vetsi nez byla udajna skoda. A to pokud vubec k nejake skode doslo - kdyz jsem v CR vyrustal, tak deti jezdily zdarma a rok vic nebo min spotreby nafty toho autobusu jiste nemelo zadny vliv. Dale si vzpominam se socialisticky dopravni podnik si to kdysi lehce pohlidal placenim jizdneho u ridice. Podobne to funguje i v New Yorkskem metru dodnes, jak jste mozna nedavno zahledl, bez zaplaceni pred vstupem tam automaticka brana nepustila ani Clintonovou... Je to rozhodnuti kazdeho podniku, jak si zajisti (co nejlevneji) aby co nejvice pasazeru zaplatilo, je to o pomeru nakladu/zisku a rizika, vecetne vami uvedeneho prikladu bufetu. V USA se nejcasteji v bufetovem zarizeni plati pri vstupu a pak uz je dale volna konzumace. Majitel bufetu tak lehce predejde pripadnym problemum pri placeni po jidle...

0/0
4.5.2016 21:38
Foto

E44l95e77n24a 53V29o20j58a63n76o80v88á 4406211493348

A argumenty veškeré žádné....Víte, že ad hominem argumentují jedině lidé, kterým argumenty ad rem došly, nebo je nikdy neměli?

Perfektně jste mne seznámil s vaším názorem na mou inteligenci. Teď bych ještě poprosila váš názor k věci.

A netykejte mi, prosím, evidentně pocházíme ze zcela odlišných sociálních vrstev, tedy si to nemůžete dovolit, aniž byste byl považován za hulváta.

0/−1
4.5.2016 17:36

P64e84t76r 70H13o51f36e52r25e84k 9522252865783

Ja jsem se vyjadril delsim 'ad hominem', kdyz myslis, zatimco jini ti to tady jasne a strucne odminuskovali a dale se s tebou nemini bavit, protoze z dalsich prispevku pochopili, ze diskuze s tebou nema smysl.

Muj nazor na clanek je vyjadren ve dvou komentarich v tomto vlaknu, tak uz to nebudu znovu opakovat, staci kouknout na odpoved panu Burovi kousek nad timto prispevkem.

Souhlasim, ze pochazime z odlisnych vrstev, ja ziji v zemi (USA), kde si clovek respekt musi ziskat, jinak si tady vsichni tykame. Nezralymi, zcestnymi, (nebo placenymi?) nazory k tomuto clanku jsi si muj respekt urcite neziskala! Ale treba z toho jeste vyrostes a pak uz se nebudes smesne ohanet nejakyma 'socialnima vrstvama'...

0/0
4.5.2016 20:46
Foto

K87a74r40e71l 15H83r79u56š17k53a 2251811578477

Mám pár dotazů:

1) Jak lze osobu mladší 15 let, když není trestně odpovědná?

2) Jak je možné, že LZE odsoudit osobu, která není trestně odpovědná, za banální přestupek (jízda načerno) a přitom NELZE odsoudit osobu, která není trestně odpovědná, za činy mnohem horší (násilné trestné činy, krádeže)?

3) Není v tomhle systému něco špatně? ;-€

+9/−2
3.5.2016 16:08
Foto

K31a51r78e30l 14H44r17u76š46k37a 2661581298167

oprava:

1) Jak lze odsoudit osobu mladší 15 let, když není trestně odpovědná?

0/0
3.5.2016 16:12
Foto

E21l12e91n66a 42V77o34j65a11n61o33v73á 4926921783928

Jak vaše dotazy souvisí s článkem? Máte nějaký příklad, kdy byla odsouzena osoba mladší 15let?

Jízda načerno není a snad ani nikdy nebyla kvalifikována jako přestupek....

+4/−3
3.5.2016 16:26

J89i55ř43í 82F36a43n37d15a 8929451984678

Podle článku bylo v době vyhlášení exekuce dívce 12 let. Dnes má 17 o exekuci se dozvěděla po pěti letech.

0/0
3.5.2016 16:41
Foto

E70l95e63n38a 46V52o89j58a34n19o70v55á 4546641183118

To nesporuji. Ptala jsem se pana Hrušky, jak jeho dotazy ohledně trestního stíhání mladistvých souvisí se článkem

+2/−1
3.5.2016 16:45
Foto

K95a48r43e55l 53H71r43u72š79k35a 2251641678197

"O exekucích se dozvěděla náhodně, téměř až po pěti letech od právní moci rozsudků a podala proti nim žalobu pro zmatečnost, o níž ale dosud nebylo rozhodnuto."

Pokud byl rozsudek, musel být i soud. A soud nemohl začít bez obvinění a trestního stíhání. Jak prosté, milý Holmesi.

+1/−1
3.5.2016 17:48

M39a97r50t28i71n 64B62u64r13e95š 3396495558471

Hruška nemíchejte trestní odpovědnost a odpovědnost k právním úkonům to jsou dvě odlišné věci.Paní Vojanová se vám to snaží vysvětlit. Pokud by neměla odpovědnost k právním úkonům tak jí prodavačka prakticky nemůže prodat lízátko, protože koupě lízátka je právní úkon.

Jinak kde je v článku napsáno, že byla trestně stíhána?

+1/−1
3.5.2016 19:32
Foto

K65a84r57e27l 72H80r59u38š36k97a 2711321628177

Já vím. Proč ale byla potrestána (odsouzena), když neměla trestní odpovědnost???

+1/−1
3.5.2016 20:06

M84a74r19t27i77n 98B92u15r87e45š 3346205598761

1, On je to trest nahradit škodu či dodržet smlouvu?

2, Plete páté přes deváté očividně tomu nerozumíte

3, Trestní odpovědnost se vztahuje na odpovědnost za trestné činy či přestupky a jízda na černo není trestný čin a těžko říct zda vůbec přestupek

4, Nejvyšší soud kdysi judikoval, že každý kdo vstupuje do tramvaje uzavírá s přepravcem konkludentně smlouvu o přepravě jejíž součástí je sankce za nezaplacení jízdného.

5, Nezletilí sice nejsou trestně odpovědni, ale jsou schopni OMEZENĚ právně jednat. Např. když si jdou koupit žvýkačku tak uzavřou s prodejcem kupní smlouvu a ta je platná.

6,Občanský zákoník -§ 31 Má se za to, že každý nezletilý, který nenabyl plné svéprávnosti, je způsobilý k právním jednáním co do povahy přiměřeným rozumové a volní vyspělosti nezletilých jeho věku

7, Jsou nezletilí schopni si koupit jízdenku a uzavřít tak smlouvu o přepravě osob se všemi následky včetně sankce?

8, Jsou nezletilí natolik rozumově a volně vyspělý,aby mohl v následném občanskoprávním sporu (nikoliv trestním!!!) sám vystupovat bez opatrovníka?

Poslední dvě otázky nejsou přímo upraveny v zákoně. V zákoně není hranice na jaké jednání je nezletilý vyspělý a na jaké vyspělý není na to musí odpovědět soudce. Kdyby řekl, že nezletilý nemá způsobilost právně jednat znamenalo by to,že si nemůže koupit ani lízátko. Nezletilý právně jednat totiž může omezeně ale soud musí stanovit hranice omezení to zákon je stanovené nemá.

+3/0
3.5.2016 22:03

J75i77r92i 87R68u46s42n39o78k 4775982817613

Devitilete dite neni zpusobne pravnim ukonum, tudiz je besmysl neco vymahat po ni. Tohle prece musi za rodici.

+8/−2
3.5.2016 15:57
Foto

E22l34e69n68a 42V37o64j92a79n43o31v63á 4806371473178

Mýlíte se, i děti mají svéprávnost k právním úkonům, které odpovídají jejich věku a rozumové vyspělosti (před 1.1.2014 způsobilost k právním úkonům). To by si dítě nemohlo jít až do 18let ani koupit žvýkačku, protože není způsobilé uzavřít kupní smlouvu

+5/−4
3.5.2016 16:28

J57i34ř67í 92S23t14r26a47k93a 9558846242968

Oni to po ní budou vymáhat až bude mít 18. Teď to vymáhají po rodičích, ti to neřeší a nadělí tak dceři k osmnáctinám pěkný dárek.

+1/0
3.5.2016 18:36

M15a71r83t48i29n 24B16u16r82e21š 3846895178431

§ 31 občanského zákoníku---Má se za to, že každý nezletilý, který nenabyl plné svéprávnosti, je způsobilý k právním jednáním co do povahy přiměřeným rozumové a volní vyspělosti nezletilých jeho věku.

Tudíž je způsobilé právně jednat o do povahy přiměřené rozumové a volní vyspělosti jeho věku-- pokud by bylo absolutně nezpůsobilé právně jednat nemohl by si nezletilý koupit ani žvýkačku.

A teď soud musí určit kde je ta přiměřenost co je ještě přiměřené a co ne.

+2/0
3.5.2016 19:39

Z49d38e93n87ě13k 21H75á97j49e60k 6737132860663

Poeto.

0/0
3.5.2016 15:20

M76a54r37t21i26n 97N34o58v16o66t75n65ý 7633685380195

Absolutní rým.

+1/0
3.5.2016 15:44

A60l85e40š 92K40r56a86l21o44v85e12c 4265681718713

Všechny soudce o úroveň níže, kteří v této věci rozhodovali, patří vyhodit a rekvalifikovat na úřadech práce. Pokud pomíjejí taková základní pravidla, tak nemají v taláru co dělat.

A to, že se taková věc musí dostat až k ÚS, je taková česká specialita...

+28/0
3.5.2016 13:59

J31a73r55d41a 79C33h27o23v61a15n37e21c 6941635543149

Ano, ten postup soudců je více než šokésní.

A Mladá Fronta neuvede, kteří plzeňští soudci takto absurdně rozhodovali. To je snad úplně nejhorší.

+6/0
3.5.2016 14:13
Foto

P18a31v83e96l 15P74e77c16h 9898241446807

Proč hned vyhazovat, stačí potrestat. Pokud byl zrušen předchozí rozsudek, měl tím být i zrušen jejich plat a jakékoliv benefity za dobu, kterou na tomto případě strávili. Prostě být praceni za dílo, ne za hodiny.

+2/−1
3.5.2016 14:41

J68o21s22e23f 30P63a58v96e90r95a 6168446150

Snad špatně čtu...,9-ti letá ,9+5 = 14-letá a odsouzená a asi není řádně vychovaná a 14-ti letá i kdyby už víc, podá sama k soudu .... .....pro zmatečnost??? A pak US ? No promiňte, ale to je snad sranda ne. Tedy jestli mi něco neuteklo.U nás se do 15-ti odsuzují děti? Jako 9-ti letá měla dostat na pr..l a zajistit matku nebo toho opatrovníka nebo jiného zákonného zástupce.

+8/−8
3.5.2016 13:57

J54a59r68d22a 43C34h15o16v74a16n62e23c 6671635983899

Vy vůbec nevíte, o čem mluvíte.

+2/−2
3.5.2016 14:12

P58e35t15r 55H21á33j47e70k 4560512831504

Také nevím, o čem mluvím, ale skoro bych řekl, že devítileté dítě není právně odpovědné a jako takové nemůže být souzeno.

Pokud způsobí škodu, je povinnost zákonného zástupce dítěte zjednat nápravu (např. zaplatit).

Podle našich právních předpisů nesmí takto malé dítě ani se svým případným majetkem nakládat bez souhlasu právního zástupce...

Pane Chovanče, když vy víte, o čem mluvíte, tak nás poučte...

+2/0
3.5.2016 15:50

T40e83r54e71z85a 15S19u67d42í11k45o63v75á 7678351864175

O rozhodnutí se dozvěděla po 5 letech od nabytí právní moci rozsudků, ne 5 let po tom, co ji chytli.

+1/0
3.5.2016 16:29

D16a54v57i95d 82R33y41c17h54e56t28s54k22ý 9116201860440

Taková pokuta má jít za rodiči a je.. pak nejsou štráchy se zvláštním postavením dětí před soudem

+8/−1
3.5.2016 13:47

M59i32r32e22k 82G82a19j36e13r 5521266469220

Ano, melo by to tak byt, ale jen pokud maji rodice dite v opatrovani. Tahle byla v detskem domove.

+2/0
3.5.2016 16:34

J20i86ř82í 94S87t26r95a42k34a 9388956752138

Ale pořád jsou rodiči a mají za ni zodpovědnost. Domov to řešit nemohl, protože pravděpodobně o ničem nevěděl. Upomínky chodily rodičům, ti je nepřebírali.

Dnes už je to tak, že tyto dluh jdou za rodiči, ale jedná se jen o nové případy, neplatí to zpětně.

0/0
3.5.2016 18:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.