Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Betonové stěny u kolejí vadí. Nejsou tam, kde se radnice ozvaly

Až tři a půl metru vysoké protihlukové betonové stěny vyrůstají v poslední době podél kolejí na trase Plzeň - Praha. Správa železniční dopravní cesty trať modernizuje. Zástupci města, architekti i lidé žijící v okolí trati vidí ve vysokých bariérách problém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M84a80r50e93k 75H57r63u82b79y 6447892351788

Je paradoxni, ze tymy dobre placenych odborniku z ministerstva vzdycky vymysli nejakou hovezinu, aby ji pak totalni amateri smetli ze stolu a vymysleli zcela zdarma neco podstatne lepsiho.

Nevyplatilo by se tedy cele MD zrusit vcetne podrizenych organizaci a misto nich zaridit jenom e-shop s aukci? :-P

0/0
9.4.2016 0:05

J43a91n 14S67e16d44l18á48č73e89k 4644971331

V Rokycanech bývaly kolem trati pásy zeleně. V rámci těch kontraproduktivních úprav trati (eufemicky zvaných jako optimalitace) byly všechny vykáceny a na jejich místo přišly betonové zdi. A výsledek? Zdi tlumí hluk daleko hůř než stromy a keře, takže vlaky jsou víc slyšet. Navíc se teď daleko víc víří prach.

Je to hlavně důsledek toho, že železničáři potřebovali promrhat co nejvíc peněz z dotací, tak plýtvali, kde se dalo.

+5/0
8.4.2016 22:26

M97i96l75o66š 79K54o47l56m13a61n 6756443387162

Dost se divím, proč se místo betonu nepoužívá přírodní plot ze stálezelených tújí a podobných dřevin. Na venkově se tím obyvatelé bydlící u silnic úspěšně brání už řadu let. Není to drahé, ani náročné na údržbu a navíc to vypadá i hezky. Samozřejmě to plní svůj účel po řadu let.

+2/0
8.4.2016 19:02

D85a76n44i60e43l 70S16c36h52n19i64t33z68e11r 5851784461426

a betonová loby by utřela hubu:-/

+1/0
9.4.2016 1:43

P54a11v66e98l 84O56b45d91r58ž22á62l46e65k 6216124818412

Na přírodní plot není norma, nemá certifikát a v případě sporu s hygienou by stavebník těžko prokazoval jestli splnil její požadavky.

0/0
11.4.2016 8:29

J14a45n83a 78S30t87u47l63í15k59o52v11á 4377905789924

Jo to byla romantika, když ještě jezdily parní lokomotivy. Nikdo si nestěžoval a naši předkové se běžně dožívali minimálně 80 let, takže ani ten čmoud jim nevadil.

0/−1
8.4.2016 18:34

M74i58l58o69š 52K31o42l92m43a85n 6596893597602

...maximálně 80 let... ,asi se jedná o záměnu slov. Přesto souhlasím, ty parní lokomotivy měli své kouzlo.

0/0
8.4.2016 18:50

A51n70d31r44e74j 75O63l11e50k64s82a 3295631677971

Stále jej mají. Tím byste se elegantně vihnul hrubce ;-)

0/0
8.4.2016 22:23

V38á53c62l19a45v 38S29v33o87b66o54d85a 5236358989

Vyhnul hrubce. Udělal jste hrubku.:-P

0/0
8.4.2016 22:44

I55v54o 29J29a98n62á50č76e48k 8183713391822

Vysoké stěny jsou naprosto správně, základní srovnávací parametr je to totiž objem prostavěných financí a čím více se promrhá (musel jsem si dát sakra pozor při psaní toho slova), tím lépe.

+2/−1
8.4.2016 16:11
Foto

J15a51r79o77m19í24r 31H90l90u31b17e87k 2606840164541

Živočichové, tedy i člověk, mají sluch jako součást mechanismu, který je má chránit před nebezpečím, takže je dobře když je něco, co se blíží, slyšet. Celé mládí jsem bydlil v přízemí, do ulice kde jezdily tramvaje. Když jsem se soustředil, slyšel jsem je, když ne, ani jsem o nich nevěděl. Ještě přidám postřeh ze Švýcarska. Kolem Bodamského jezera vede, přímo středem tamních městeček, železniční trať. Žádné protihlukové stěny. Když jsem tam přijel poprvé, ke známým, říkal jsem si, jak mohou ti zdejší lidé takový hluk snášet? Odpověď jsem dostal průjezdem prvního vlaku, nebyl téměř vůbec slyšet. Jak to mají technicky vyřešeno nevím, ale myslím si, že to je ve způsobu uložení železničního svršku a důslednou kontrolou a dodržováním geometrie železničních kol.

+2/0
8.4.2016 16:00

M52a75r43e95k 78H68r92u63b22y 6537182331638

My ovsem mame trate z doby cisare pana - navrzene, postavene, udrzovane.

Co na tom, ze je o 2 stoleti vic...

0/0
9.4.2016 0:10

P56a93v60e79l 24J26o36n70á13š 5181835299765

Nízké stěny se zkoumají. Jak české. V zahraničí nikde nejsou? Nebo se zvuk v zahraničí šíří jinak než u nás? Nebo se jenom nechce?

+2/0
8.4.2016 14:50

M44i15c96h18a70l 28Ř69e60z57n85í32č38e39k 1391178837980

Nizke steny jsou v zahranici bezne. Jejich ucinnost je dana co nejmensi vzdalenosti od koleje. To znamena, ze by na dvojkolejne trati musely byt steny i mezi kolejemi. Spravce se obava o rizika s praci v takto uzavrene koleji.

0/0
8.4.2016 15:43

P49a30v66e77l 47J23o82n34á13š 5901555739375

Tak aspoň že se neobává v zahraničí, on ten náš správce bude asi moc starostlivej.

0/0
8.4.2016 19:40

M58i16c34h74a60l 19Ř44e44z18n12í35č54e84k 1741898297660

Dnes a denne se po trati pohybuji stovky zamestnancu szdc. Za jejich bezpecnost zodpovida jejich zamestnavatel, tedy szdc. Co si o tom myslite vy je celkem jedno.

0/0
9.4.2016 8:47

M40a14r42e72k 77H75r45u77b93y 6837402391338

Cesky urednik zase hleda problemy v davno vymyslenem a odzkousenem. Drahe a nefuncni. Ovsem urednik nema zadnou odpovednost za efektivni utraceni, tak proc to nezkouset, znova a znova.

0/0
9.4.2016 0:07

M15i86c35h53a94l 76S63e11m79r11á58d 3332876217319

Hluk od vlaku je docela marginální vzhledem k době průjezdu vlaku a většina lidí bydlících u trati vám řekne, že už to ani nevnímá... Problém je udržení koridoru prostého překážek (zvěř, hloupí chodci atd.)

Myslím, že naprosto ideálním řešením je pletivo + karbonátové desky v místě, kde je poptávka po opravdovém odhlučnění (na ty lze nalepit siluety dravců a žádní ptáci se o ně zabíjet nebudou)

Výhodou je možnost rychlé demontáže kusu pletiva popřípadě pár desek při potřebě přístupu k trati...

Betonové stěny mají zvukově izolační schopnost horší než ty průhledné a jejich výstavbu vidím spíš jako dohodu s betonovou lobby.

+2/−1
8.4.2016 14:05

M43i38c20h56a78l 27Ř25e64z54n70í28č12e90k 1111828427980

Je smesne, ze se jako laik vyjadrujete k akustickym vlastnostem materialu.

Polykarbonat, ktery jste mel pravdepodobne na mysli pouze odrazy cast zvuku, cast ho propust. U protihlukovych panelu jsou posuzovany 2 parametry. Nepruzvucnost - ktera je dana hmotnosti (cim tezsi tim lepsi) a pohltivosti ktera je dana vlastnostmi absorberu (u bet.panelu to jsou keramzitbetonove vlny). Hladke panely jen zvuk odtazeji.

Celkova ucinnost steny je dana celistvosti. Neco povesene na plotu nema zafnou ucinnost - jako by tam nic nebylo.

+1/0
8.4.2016 15:40

M65a24r28e94k 25Š61i69m13o93n 2224447378778

Není lepší se spíš snažit o snížení toho valivého hluku nějakými novými materiály nebo povrchy?

0/−1
8.4.2016 13:27

J71a96r74o85s54l16a72v 18S95t94u93c39h55l35í78k 7216198402616

Proti hluku se udělala zeď. To vadí výhledu z oken. Myslím,že brzy příjde doba, že čumilům z okna bude vadit i jízda metrem. Tam to ale bude řešení tvrdý oříšek.

+2/−5
8.4.2016 13:20

Z97d67e31n15ě77k 32D76u24b91e60c63k65ý 3557604590588

Místo oken monitory

:-)

0/0
8.4.2016 16:39

T82o74m23á39š 84C67h23r21a18s54t86n29ý 2661744721483

Co lidi chtěli, mají. Nejdřív reptaj, že maj hluk, postaví se zeď - pak reptaj že maj za oknem beton - zruší se trať - pak si stěžujou že se nikam nedostanou - tak se jim dá dotace na auto - a pak si stěžují, že nemaj kde parkovat...

+11/0
8.4.2016 13:14

M85i65l25o68š 40S45e75t27í32k 3109939854290

Stačilo naspat jednoduše - "lidi budou brblat vždy". ;-)

+6/0
8.4.2016 13:18

J80a12n 77S90o69u33č60e58k 2811776338549

Cestování vlakem pomalu přichází o veškerou romantiku. Většinu cesty jedete v koridoru uzavřeném mezi betonovými stěnami nebo pod zemí. Kam se podělo sledování krajiny, obcí a měst, kterými vlak projíždí? Dnes je to hnus a proto vlakem nejezdím.

+5/−1
8.4.2016 13:14

J91a29n 19T18o64m15a46s73e44k 3981798863211

A jak teda cestujete? Aby to bylo s vyhledem? To me opravdu zajima.

0/0
8.4.2016 15:40

Z71d27e58n53ě97k 49D90u94b88e17c59k10ý 3987844720938

Patrně lodí

:-)

0/0
8.4.2016 16:40

H56u26g42o 64K19o58n66e52č72n39ý 3808833765638

V ITA jsem viděl u dálnice protihlukové stěny, které byly průhledné, ale měly v sobě síťovaný rastr.

Něco podobného je tady (když to umí už i v Turecku?):

http://www.dreamstime.com/stock-image-anti-noise-protection-image7170451

+1/0
8.4.2016 13:13

T74o64m14á56š 69T52a72t46í20č60e73k 5100922780278

To je na D1 nad Velkéma Němčicama. Nebo hodně podobný produkt.

0/0
8.4.2016 14:07

P23e75t97r 85K72ř44í23ž 1175912642

Inu, Turecko. Zjevně se od nich máme co učit :-)

0/0
8.4.2016 14:11

J54a83n 93T44o49m82a48s31e58k 3361748333441

A vy to budte pak brigadne chodit umyvat kazdy druhy tyden aby bylo pekne videt .

0/0
8.4.2016 15:41

L20u17k89á10š 56Š89l90e71h48o15f77e72r 1463119665639

Pokud vlak projizdi zastavbou, je jasne ze by mel byt hlukove izolovan. Ti sami co tu krici proti stenam by byli mezi prvnimi, kteri by si stezovali na hluk...

+4/−3
8.4.2016 13:04

2877759770405

Kdo tam bydlí, stěnu vítá, hluk je 24 hod.denně. V Doubravce skončilo několik lidí pod vlakem, protože přebíhalo trať, i když je tam podchod, pravda, trochu špinavý. Snad ho taky vylepší. Vedle tratě je škola, chodí tam plno dětí, takže v Doubravce stěna má smysl. A pochybuji, že ti, co tady píší, tam všichni bydlí a ví, o čem je diskuse.

0/0
8.4.2016 19:59

J21a55n 44H79o81r64s76k78ý 2656520947785

Cestující si stěžují, že z oken nic nevidí? Nechci rýpat, ale protihlukové stěny, když se stavějí, tak tam, kde vedou koleje v zástavbě. Kolik je to procent délky tratí? Co vidíte z oken vlaku v zástavbě, když tam stěny nejsou? Míhající se blízké objekty... Ještě jsem neviděl protihlukové stěny ve volné krajině, kde se lze kochat pohledem z oken do alelůja!

+5/−8
8.4.2016 12:59

M90a26r70e21k 49Š98i12m10o12n 2644977938138

To jste se koukal špatně, zkuste jet třeba z Prahy do Benešova. Vesnice je půl kiláku daleko, ale zeď musí být.

+7/−2
8.4.2016 13:28

V71e11r77o70n58i21k35a 18V69a56š43á38k59o87v10á 2543204896821

Přesně tak, kdysi jsem vlakem jezdila často, pak jsem chtěla vzít dceru na výlet vlakem na Konopiště a zjistila jsem, že pokud nemáte štěstí na City Elefanta a nesedíte nahoře, tak valnou většinu cesty čučíte do zdi. V obci to chápu, ale mimo obec ne.

+3/−1
8.4.2016 13:45

D37r97a17h92o15š 86O71n70d15r66u89š 5219529449

..kdyz jsou penize z dotaci , je potreba je prostavet a nasypat do spravnych kapes.

0/0
8.4.2016 15:31

2657819750925

Občane, tady se řeší stěna v Plzni, převážně v Doubravce. Až se bude diskutovat o Benešovu, tak pište, tady jste trochu mimo.

0/0
8.4.2016 20:02

A50n27d17r42e14j 45O12l79e52k68s70a 3515751967491

Tady se řeší stěny u tratí obecně. A právě trať Praha - Benešov je hodně křiklavý příklad bigotního "odhlučňování".

0/0
8.4.2016 22:27

M92a81t28ě49j 72V50o28n29d30ř96i84č38k71a 4684760578206

Testujeme, testujeme, testujeme. Naprosto směšné. Už to testují roky. A to si vzpomínám, že když tu nízkou PHS u Tetčic SŽDC vybudovala, zodpovědní si pochvalovali, jak je to super a že se to bude dávat na všechny minimálně jednokolejné tratě. Jsou to už tři roky, co tu nízkou PHS a později dalších pár testujících postavili a stále se vesele staví 3,5 vysocí giganti.

+1/0
8.4.2016 12:56

M41i71l26o55š 31S24e52t87í79k 3399659684640

To víte, testování je odpovědná práce. Teď testují, za čas nějaký frikulín založí firmu a dostane zakázku za těžké miliony na vypracování posudku vlivu hluku, další pak životního prostředí, následovat bude vliv na okolí z urbanistického hlediska... no a miliony budou vesele létat do kapes "potřebných". Možná se někdy něco zjistí a třeba i udělá, ale to je už nepodstatné. Penězovody jsou předem určené.

+2/0
8.4.2016 13:21

M20a67r83e72k 36Š50i68m42o82n 2204327768438

Protože se zjistilo, že na dvoukolejné tratě to dávat nejde, protože hluk jde přes zeď od vzdálenější koleje, takže se musí dát i mezi jednotlivé koleje. To ale vyžaduje zas jiný typ zídky s tlumením hluku z obou stran, který testován není a větší vzdálenost kolejí, takže to musí být zahrnuto už od počátku v projektu.

0/0
8.4.2016 13:32

M90a85r25e80k 81Š67i39m98o82n 2974487388608

Kromě toho norma vyžaduje defaultně vysoké zdi, změnu připouští pouze na návrh dotčeného sídla. Pokud se sídlo včas neozve, protože nemá zkušené radní, tak dostanou vysoké stěny. Paradoxně se ale nikdo neptá dopravců, jestli chtějí, aby jejich cestující koukali do betonu.

+1/−1
8.4.2016 13:35

M19i11c93h50a36l 74Ř41e50z67n28í69č16e57k 1191738477150

Vyska phs je dana vypoctem v hlukove studii. Pokud nekde byla navrzena stena snizena, tak jen proto, ze hlukar ohnul a upravil svuj vypocet. Pasazeri jsou proti hluku chraneni skrini vagonu. Vyhled z okna zadny zakon neresi.

0/0
8.4.2016 16:00

V30a57c22l48a13v 29P21e45r47o79u52t83k38a 6108547724531

Hnus a nejde zastavit,z cesty vlakem co byla vždy přiejmnější než cesta autobudem se stává cesta čumění na beton. Je vidět,že betonáři už to maj dobře ošetřeno a ikdyž je prokázano,že stačí zýbrana metr vysoká,staví dál 4 metrové barikády a to i tam kde,žádná zástavba není. Kolik miliard dalo využít lépe,kdyby se stavělo rozumněji, jenže když ono to sype že.

+2/−1
8.4.2016 12:53

M52i29l14o32š 10S31e81t91í64k 3209839404230

No a o tom to přece je. Prostavět ty prachy za každou cenu, i kdyby to bylo úplně k ničemu. Hlavně že se budou plnit příslušná konta. A když se to někomu nebude líbit, tak mu to přece rádi odstraní. Samozřejmě zase za dobrý peníz.

+1/0
8.4.2016 13:24

M68i91c34h88a74l 90Ř55e87z52n80í12č33e55k 1291148307480

zaznívá tady spousta hlasů proti výšce protihlukových stěn. Jako by SŽDC je chtělo stavět a udržovat. Tak kdo je chce? Projektant? Ten dostane hlukovou studii a podle toho naprojektuje stěny. Vše vychází z norem a výpočtu hluku.

Pokud se napíše, že se nějaká obec ubránila před vysokými phs, znamená to jen to, že přesvědčili hlukaře, aby ohnul své výpočty tak, aby to vyšlo tak jak chtějí oni. Pak je otázkou proč jsou normy nastavené tak jak jsou, když se pak nedodrží.

0/0
8.4.2016 12:52

M26i32l29o18š 28S73e61t77í37k 3189269124970

Vše se u nás dodržuje do puntíku přesně. Ééé, přesněji řečeno do výše odkloněného všimného. ;-)

0/0
8.4.2016 13:25

M38i52c81h68a67l 52P24a60u84l79í28č62e53k 2223755225775

Tak jsou ty normy napsané špatně. Logicky by jakákoliv ochrana měla být podmíněna i souhlasem těch, v jejichž prospěch je namířena, tady obce by si měly samy rozhodnout, jestli protihlukovou stěnu chtějí, a pokud ano, potom je povinnost ji má mít investor stavby povinnost postavit. Ale ne přes výslovný nesouhlas dotčených.

Já tam vidím tu ochranu namířenou proti stavbě zcela nových tratí. Zcela chápu, že když budu mít dům na klidném místě, a někdo mi tam najednou postaví železnici, tak mě to poškodí. U nás ale jsou trati již velmi staré a skoro každý si pořizoval nemovitost až tehdy, když už tam trať byla, takže to pro něho není žádné překvapení, že tam jezdí vlak...

+2/0
8.4.2016 13:29

M10i89c40h64a63l 35Ř92e10z51n69í15č79e56k 1271938207250

Jako ze by se obec rozhodla, ze v u nich neplati hygienicke normy? To prece nejde. Obce nemohou upravovat platnost zakonu. Totez plati i o jednotlivcich. Nemuzu rict, phs nechci, ze me hluk nevadi. Jednou dum prodam, nebo ho nekdo zdedi a on sve zdravi bude chtit chranit. Stavby se posuzuji podle norem platnych v dobe posledni prestavby.

0/0
8.4.2016 15:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.