Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Úklid města nezabrání smogu. Pomohou kvalitnější auta, říká expert

Plzeňský kraj zažil na začátku roku několik dní, kdy bylo v ovzduší tolik polétavého prachu, že meteorologové vyhlásili smogovou situaci. Podle lékaře Miroslava Šuty by bylo možné tomu předejít, kdyby ve městech jezdilo méně automobilů, naopak úklid ulic na kvalitu ovzduší vliv nemá. Řekl to v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J39i54ř77í 21K26o26c66u24r87e38k 6605104785698

V Praze na to šli šalamounsky. Nechali změřit emise na autobusovém nádraží na Florenci a z toho vyvodili, že za špatný vzduch můžou osobní automobily. :-P

+2/0
23.1.2016 14:51

J90a63n 21L88u67d57y 6879940909

Další ekoblbec. Např podíl CO2 z aut tvoří jenom 0,2 % z celkového množství vypouštěnych na celém světě. Filtry pevných částic u dieselů zachytí jenom ty největší částice. Ale ty nejvíce škodlivé jsou ty nejmenší. Ekoteroristi ale budou útočit jenom na ty nejlehčí cíle, řidiče motorových vozidel. Ať se raději podívají kolik toho vypuštějí fabriky, hlavně ale v USA a Číně. Na kole jezdím rád, ale podnikat na něm nedokážu.

+2/−1
23.1.2016 11:37
Foto

V39o63j12t41ě33c23h 35P86a73v75l88í14k 5354371204828

To, že DPF nezachycuje PM2.5 není pravda. Nezávislá měření ukázala na filtrech několika výrobcí, že koncentrace jak PM10 tak PM2.5 jsou až 10x nižší za filtrem, než před filtrem.

A uvědomte si, že PM2.5 je lokální záležitost. Fabrika v Číně znečištění na Legerově v Praze či na Tyršově v Plzni, nijak neovlivní.

Tu ovlivní právě čoudící osobní a nákladní vozy. Jsou téměř výhradním zdrojem tohoto znečištění v centrech našich měst.

(A zkuste tupě neopakovat slova Škodovky o CO2. Oni to formulovali velice vychytrale, tak jak to říkáte vy, už to pravda není.).

0/0
23.1.2016 12:28

P43e50t69r 16D56l95o57u52h92ý 3935781872968

Je zajímavé, že polétavým prachem obtěžují nafťáky, ale při omezování dopravy se mluví o "automobilech". Takže budeme omezovat i polovinu vozidel (benzíňáky), kterých se problém netýká jenom proto, že se to někomu hodí do krámu. Navíc je zajímavé, že stát nafťáky podporuje (spotřební daň u nafty 10,95 Kč/l vs. 12,84 Kč/l u benzínu), přestože o jejich "výhodnosti" pro osobní automobily lze polemizovat.

+4/−1
23.1.2016 11:35

J17a90n 67P44o62k47o57r24n83ý 1423119610513

Je zajímavé, že koncentrace polétavého prachu na Ostravsku je několikanásobně větší. Přitom hustota dopravy je +- stejná. Čím to si je?

+2/0
23.1.2016 11:47

P88e64t65r 36D11l15o34u17h28ý 3875431432158

Že by tam byl i jiný zdroj?

0/0
23.1.2016 12:00

J58a48n 39P44o47k88o66r83n31ý 1693719890623

Jsem rád, že jste došel k závěru, že za to zdaleka nemohou auta, potažmo nafťáci.

+1/0
23.1.2016 12:01

P68e58t18r 67D54l15o19u33h62ý 3385381522868

A kde jsem to tvrdil?

0/0
23.1.2016 13:31

R91a81d83i48m 56P28o13l51á64š45e12k 9666233619289

Podle mně je to hodn tím, že Ostrava vůbec nečistí silnice. Jak na ty silnice v zimě hodí anorganické posypy třeba z kamenné drtě, tak to všechno na těch silnicích zůstává. Dokud to první obrovský letní liják nesláchne do kanalizace. Kromě toho, jak se v Ostravě pracuje na silnicích, nikdo ty silnice od bláta z těch prací a auta nečistí. Ostravská doprava to bláto za mokra a prach za sucha roztáhne na půl kilometru daleko od místa takových prací.

Navíc Ostrava má historickou zátěž, jak se tam po 150 let intenzívně pálilo černé uhlí, je tam veškerá povrchová vrstva půdy masívně kontaminovaná benzopyrenem a dalšími jedovatými zplodinami ze spalování černého uhlí a to všechno se při každém období sucha, navázáno na prachové částice, uviolňuje do ovzduší.

+1/0
23.1.2016 12:17

P49e67t94r 92V46a47n45ě74k

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
23.1.2016 13:24

J98i59ř42í 38K33o80c94u20r11e91k 6605964835108

Takže Dětmaroviská elektrárna je v tom nevinně. Sice spálí pár tun uhlí, ale rozhodně to nebude dělat 300 kg prachu za den. Nebo ne? Ono to je totiž pár tun uhlí za minutu a toho prachu nebudou tři metráky, ale spíš tři tuny denně.

0/0
23.1.2016 14:54
Foto

V81o22j53t85ě20c13h 23P15a11v40l53í89k 5834941424448

Je to mimo jiné i tím, že i auta na benzín (či elektřinu) víří prach, včetně PM2.5 z dieselů či PM10 z dalších zdrojů, který se stihl usadit.

Proto je v případě, že jsou úrovně prachu v ovzduší, nejrychlejším řešením omezit veškerou automobilovou dopravu v daném místě.

+1/−1
23.1.2016 12:37

J16i48ř55í 17K84o88c23u89r78e69k 6695344105738

Auta dokonce víří prach, který vznikl rozdrcením písku koly tramvaje. Ano, tramvaj si s sebou vozí písek pro případ, že "to klouže". Bohužel se s tím nic nedá udělat, ani povinná zimní kola by nepomohla.

+1/0
23.1.2016 14:41
Foto

V61o63j43t48ě85c81h 49P59a37v42l60í92k 5574111834438

Ano, tramvaje pískují. A ano, auta to mohou vířit, pokud tramvaj pískuje i na křižovatce, jinak auta moc po kolejích nejezdí.

0/−1
23.1.2016 17:46

A96n10t76o65n85í22n 51S76v25o92b97o62d16a 3494433879142

mám auto na plyn a tím čistím vzduch :-). Trošku přehnané, ale často pravdivé. V Praze nám slibovali parkování zdarma a nic. Jen u Ikei a Globusu vyhradili parkování pro tato auta, za to R^R^R^

0/0
23.1.2016 14:57

A36n77t88o55n45í19n 60S94v55o20b22o55d90a 3404213159452

a magistrátu PrahyRvRvRvRvRvRv

0/0
23.1.2016 14:58
Foto

V72o69j57t43ě87c49h 22P66a33v92l82í85k 5534861974718

Kdyby Vaše auto bylo autobus, a tedy přestavba diesel->plyn, přispěl byste přestavbou k čistému vzduchu více. U benzínu přestavěného na plyn může být množství škodlivin dokonce větší, než na benzín, i když většinou jen o málo.

(Sám jezdím na LPG. Obsahuje víc uhlíku, než CNG, a tedy má větší náchylnost k sazení, ale je to pořád míň, než benzín. Emise mi vždy vycházejí na LPG dobře, ale na benzín ještě o něco lépe.)

0/0
23.1.2016 17:44

A87n31t32o94n86í60n 89S25v70o40b12o38d30a 3344613869562

Mám originální auto na plyn z továrny. Takže optimalizované spalování. Jel jsem ve spoustě předělaných aut, všechny byly horší. Jejich výhoda je v tom, že přežijí lépe mizerné LPG u nás :-(. Přesné dávkování chce přesnější vstřikovače

0/0
23.1.2016 18:58

J69a75n 73P39o69k48o38r76n88ý 1223269760183

Pane odborníku, vy, Ťok a vám podobní jste stejní Ťukové.

Tohle, "Protože polétavý prach, což jsou jemné prachové částice menší než 2,5 mikronu, se chová jako plyn, který takzvaně visí ve vzduchu a trvá mu dost dlouho, než klesne na zem.", je důsledek DPF fitrů, které dokáží zadržet větší částice a ty mikro nerušeně vyjdou ven.

+2/0
23.1.2016 11:09

M12a32r24t83i12n 19T88e20p58l22a78n 9417720575473

To ale není důsledek DPF filtrů. Protože kdyby ty tam nebyly, tak by ve vzduchu kromě těch malých částic byly i ty větší, které DPF zachytí.

0/−1
23.1.2016 12:26

J82a46n 98P40o95k39o82r21n34ý 1413279810933

Velké částice v krátké době spadnou na zem a nepolétají. Navíc organismus se s nimi dovede vypořádat, v podstatě se do plicních sklípků, na rozdíl od mikročástic, ani nedostanou. ;-)

+1/0
23.1.2016 19:48

M28a96r48t73i48n 61T37e78p24l46a31n 9527970455213

No jenže ty malé částice vznikají bez ohledu na to, jestli v autě DPF je nebo není. Takže s DPF jsou ve vzduchu jen ty malé, bez DPF by tam byly malé i velké. Řešením by bylo zakázat turbo motory. Jenže zblblá ekologická loby ženoucí se nesmyslně po CO2 naopak nutí výrobce dělat turba místo klasických atmosferických motorů.

0/0
24.1.2016 22:31

P63e93t97r 96D89v90o92ř51á23k 9854807782280

Zdroje znečištění jsou mi záhadou. Nedávno jsem kontroloval vzduch na jedné měřící stanici umístěné na sídlišti, a extrémně vzrostlo množství prachu mezi 4h a 5h ráno, kdy je provoz minimální. Nedaleko vzdáleno další stanice měla extrém asi o hodinu později, ale ta je umístěná na poměrně frekventované ulici. A během dopoledne se vše vrátilo do normálu.

+3/0
23.1.2016 11:09
Foto

V21o88j51t83ě36c93h 91P60a72v15l92í21k 5294671684108

Šíření zplodin v atmosféře je poměrně složité a proto se i producenti těžko dohledávají. Vzpomeňte na případ zápachu na česko-německé hranici v Krušných horách. Ten případ se dostal až do Bruselu a pokud vím, zdroj se nikdy nenašel.

Pro ČR se šíření znečištění snaží modelovat projekt Medard: http://www.medard-online.cz/

0/−1
23.1.2016 12:34

V76l87a97d92a 70S56i40m43o30n90i12k 3349543353875

Průměrné stáří vozového parku přes 14let, to se hned tak nevidí. Jednoduchá cesta je přes daň z auta podle stáří a typu motoru - obdoba KFZ Steuer. A staré šroty zmizí. Dojde k tomu ..

0/−7
23.1.2016 10:21

J67a82n 18M67a35l94ý 1465259134538

To samý se říkalo i o ekodani a stejně jezdí. Asi to nechce mít ceny aut jak na západě při třetinových mzdách...

+2/0
23.1.2016 11:01

V59l90a88d14a 85S70i32m34o51n45i96k 3819843573645

Jistě mzdy v tom hrají roli, o tom se nepřu. Ale KFZ daň má takový účinek, že nikdo nebude nechávat garáži starý disel s nějezdem 3000 km ročně. Daň v částce 400 € je hodně dobrý přesvědčovací materiál.

0/−4
23.1.2016 11:13

J58i17ř63í 44Z90ý66k15a 9469273351370

a že to auto s takovým nájezdem sakra uškodí ;-D

+2/0
23.1.2016 11:28

J20i10ř43í 14K40o71c94u49r20e64k 6515394445308

Áno, koupí si novej dízl, se kterým najezdí 3000 km ročně. Za 10 let to bude vrak určený k likvidaci, protože je to staré a nebezpečné auto.

Pro nájezd 150.000 km spotřebuejem pět automobilů, ať žije ekologie.

+1/0
23.1.2016 14:44

Z79b10y13š89e89k 84Š97v60e12c 8754873824795

Nejméně znečistí ovzduší tem automobil, který nemusí vyjet a stojí v garáži, nezávisle na ročníku výroby.!!

0/0
23.1.2016 17:50

T21o85m54á53š 70K77u57c59h32a89ř 3467141358861

"Aby řidiči ušetřili jedno až tři procenta spotřeby, vymontovávají prachové filtry. " 8-o

+1/−1
23.1.2016 10:18
Foto

V45o46j98t17ě76c28h 24P21a66v12l56í37k 5494391594968

No a ne? To je přesně, kolik spotřebuje regenerace filtru.

0/−2
23.1.2016 12:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.