Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Chyba nás posouvá dál, říká učitelka matematiky o nové metodě výuky

„Děti jsou v hodinách hlavními aktéry, učí se diskutovat, argumentovat a vyhodnocovat,“ řekla v rozhovoru pro MF DNES Lenka Bořánková, která patří mezi průkopnice výuky matematiky takzvanou Hejného metodou. Na její hodiny se do Janovic nad Úhlavou jezdí dívat učitelé a ředitelé škol z celé České republiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M98i37l10o77š 48M97a32c54k83ů 5630289492907

Ono je to asi stejné jako psaní, když se paní učitelka zblázní do nového písma, děti se to v pohodě naučí, problém nastane, když se paní učitelka, či dítě přestěhuje a najednou zjistí, že neumí psát klasicky. Jasný, je to problém dítěte, protože se musí rychle naučit psát normálně. To samé se stane, když dítě, které se učí psát normálně se přestěhuje a je zařazen, kde píšou novým písmem. Nějak se mi zdá, že našemu školství chybí to co bývalo - osnovy. K těmto excesům nedocházelo.

+3/0
22.8.2015 22:15

P83a70v86e91l 25S47o41b55o62t58k86a 5100454

AD COMENIA SCRIPT - a na druhou stranu v našem školství velice bují KORUPCE!

Protože jinak než korupcí si nedovedu vysvětlit fakt, že se děti učí psát písmem které NENÍ K VOLNÉMU UŽITÍ, ale je AUTORSKY CHRÁNĚNÉ A AUTORKA ZA NĚJ VYBÍRÁ LICENČNÍ POPLATKY.

Tím nechci říct že má být vše zadarmo, ale stát musí vybrat takové písmo, ke kterému zakoupí všechna potřebná práva a dá ho volně k využití.

Ty děti budou chudáci, protože se jim může stát že po nich časem nějaká OSA či jiný autorský svaz bude vymáhat poplatky za to jakým písmem píší.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Comenia_Script

"Po třech letech od začátku testů se jako hlavní problém ukazuje cena pomůcek, které jsou vyráběny monopolně jediným nakladatelstvím Svět a jsou bezmála dvakrát dražší než běžné písanky. Autorka Radana Lencová ovšem nehodlá poskytnout licenci jiným nakladatelstvím, která kritizují, že MŠMT takto umožňuje vznik monopolu. Vysoká cena by podle některých ředitelů škol mohla být bariérou pro další šíření písma."

www.msmt.cz/file/26312_1_1/

"Autorská práva

Autorská práva k písmu Comenia Script se vztahují na písmo v tištěné či digitální podobě (font).

Radana Lencová je vlastníkem autorských práv ke všem písmům Comenia Script, které navrhla (Comenia Script Universal, Comenia Script A, Comenia Script B, Comenia Script Pro, Comenia Script – kaligrafická forma) a dále ke všem didaktickým materiálům CS, pro které vytvořila didaktickou část, grafickou část a design."

0/0
26.8.2015 12:01

H23a97n12u29š 82H56o39r79á90k 9381554506773

Na prvnim stupni urcite  a pravdepodobne na cely ZS, by se ten predmet mel jmenovat spis Pocty, nez Matematika. To zaprvy.

A za druhy - metoda sem metoda tam, dobrej ucitel nadchne a spatnej znechuti. A diky bohu, ty uplne spatny matikari se mi ve vzdelavacim procesu vyhnuli.

+6/0
22.8.2015 15:00

P26a70v86e58l 64S90o26b50o45t12k64a 5400884

tak ono... skutečná matematika začíná podle mne až limitami, diferenciálním počtem a indukcí (nebo ve třech matematikách v prvním semestru MFF, ale to sem netahejme), takže většinou se s matematikou nesetkáme ani na střední škole.

Ale na základní jsou fakt tuplem jen počty.

+3/0
22.8.2015 15:15

H43a69n49u38š 50H17o62r11á65k 9751914346753

Taky mam pocit, ze matematika zacina az s libovolne malym epsilon, ale byl bych ochoten to presunout nekam k definici pojmu funkce, coz uz je nejaka 8. trida ZS.

Ono vubec, pro me je treba dilematem, proc je na zakladce fyzika. Protoze se zakladoskolskou "matematikou" je to furt jenom memorovani vzorecku, protoze matematickej aparat potrebnej k tomu, aby se ty jednotlivy poznatky spojily do ucelenyho celku clovek ziska mnohem pozdeji(a v nemalo pripadech nikdy).

+1/0
22.8.2015 15:57

P28a13v77e85l 67S66o19b68o17t61k64a 5340134

ad fyzika  - moc pěkně to řekl Vladimír Černý Pod Lampou - (volně cituji) - "fyzika dává návod jak přežít v pralese - když vidíš něco pruhovaného a žlutého, utíkej - a také aby maminky měly děti z čeho zkoušet"

Se skutečnou fyzikou se podle mne nefyzikové ani na VŠ nesetkaji, a i fyzika základní školy - rychlost, síla, měření, vážení,.. dává dětem do života velmi cenné informace ale ani pak na střední škole to není lepší - ani na víceletém gymnáziu se nedostanou k diferenciálnímu počtu dřív než v posledním ročníku v matematice.

Takže bez biflování vzorečků a trošku s vhledem o co asi tak jde to jsou až fyziky v prváku na technikách.

A skutečná fyzika - to je například Vladimír Černý a záporná teplota:

https://www.youtube.com/watch?v=hOdekjBJdvk

0/0
22.8.2015 17:05

P46a32v28e51l 20S52o64b90o39t87k44a 5880724

Umím dobře matematiku.

Zúčastňoval jsem se matematických olympiád (i když jsem se v kraji pak už neumisťoval), podobně jako mí spolužáci a nepamatuji že by někdo ze spolužáků měl nějaké výrazné problémy s jednoduchými početními úkony, slovními úlohami nebo geometrií (pravda, je to i tím že inteligencí nestíhající jedinci chodili do zvláštních škol a nezdržovali výuku v běžných třídách).

Na matematice jsem stavěl i na střední průmyslové škole a na vysoké (na strojárně).

JAK JE TO MOŽNÉ??

Jsem totiž generace, které se učila počítat klasicky, nezasáhly nás žádné množiny ani další experimenty a měli jsme učitele, kteří uměli počítat.

Takže možná kdybyste nějdříve naučili počítat učitele matematiky, a pak kdybyste oprášili učebnice počtů z před 50 let také by to zafungovalo.

Pravda, nikdo by si na tom nenamastil kapsu - na školeních, projektech, nekonečném psaní nových učebnic pro předmět který se poslední staletí (pro úroveň ZŠ) nemění, ale za to by to nejspáš zafungovalo.

(pro hnidopichy - texty slovních úloh bych samozřejmě inovoval, ale kostru nechal jak byla).

+5/0
22.8.2015 14:29

B24o60h43u55s31l57a18v 56K37r25á84l68í20k 2401640709396

Každý má buňky na něco jiného. Někdo umí jen počítat, někdo i myslet. Pedagog, který se ještě nikdy v životě nezamyslel nad tím, proč některé pedagogické metody jsou více účinné a jiné méně účinné, asi nebude zrovna schopný se poučit ze svých chyb. 

Mimochodem, já měl zrovna v matematice na základní i na střední škole štěstí na nadané a dobré učitele, takže matematika u nás byla obecně spíš oblíbený předmět. Ale neviděl jsou do toho, kolik nesamozřejmého úsilí je stálo, aby se dobrými učiteli stali.

+1/0
22.8.2015 14:35

P91a62v70e82l 96S93o92b14o21t67k30a 5390944

jj, o tom to asi je - učitel matematiky složí zkoušku z počítání (napotřetí, za tři) nebo jak je to s těmi aprobacemi a tak se bere že to může učit...

0/0
22.8.2015 14:39

B83o36h74u24s11l27a38v 28K26r75á60l88í85k 2871710299626

Tuším, že na učení je dnes potřeba taky pedagogické vzdělání -nejen pouhá znalost toho oboru, který člověk má učit. A taková didaktika je o něco náročnější věda než matematika pro základní a střední školy.

+1/0
22.8.2015 14:45

P44a18v63e24l 13S75o78b42o59t88k13a 5630674

však píšu o aprobacích.

a také pamatuji na ten ohromný chaos který způsobily mezi učiteli množiny - moji mladší sourozenci už je potkali, ale naštěstí jsme (s rodiči) věděli jak se to má počítat a tak i ty množiny v naší rodině mnoho škody nenadělaly. ale v dalších ročnících pak zřejmě už ano...

0/0
22.8.2015 14:51

B86o34h58u43s31l80a56v 51K19r34á74l55í64k 2871550819786

"Ohromný chaos"? Nepřeháníte trochu? Chápu, že někteří učitelé mohli ten způsob pojímání množit považovat za příliš abstraktní pro prvňáka anebo za neužitečný, ale pokud učitel nedokáže měnit styl a obsah výuky a je vykolejený, když by měl použít jiný způsob než ten, který se kdysi nadriloval, tak to nesvědčí moc v jeho prospěch.

0/0
22.8.2015 14:58

P64a74v86e45l 16S41o52b17o21t16k22a 5790924

nepřeháním, byl to totální zmatek.

A masáž v televizi - kdo neumí množiny není IN, takže pak měly množiny přesah i mimo ZŠ, běžely pořady jako "Seznámení s množinami pro rodiče", "Množiny a správná technika dojení" a podobně ;-D

0/0
22.8.2015 15:05

H63a24n25u50š 96H28o38r95á84k 9181614756193

PePsy je jednoznacne nejlehci statnice ze vsech tri, co na bezny pajde maji. Ty se skoro nikdo nebal.

0/0
22.8.2015 14:52

M58i29l92a32n 28P36o32k34o23r57n98y 7799405527790

Nepochybne, ale zda se mi, dnes se vyuka na ped. fakultach redukuje jen na umeni naucit cokoliv, i kdyz dotycny nerozumi tomu, co uci, jen kdyz je metoda vyuky moderni. Podle toho pak vypadaji vysledky. Holt, kdyz chci neco naucit, musim vedet o neco vic nez kolik toho chci naucit. Pokud nemam nadhled, muzu mit sebelepsi metodu a stejne bude vysledek tristni. Spokojena bude jen komise z MS, protoze jeji "odbornici" stejne nicemu nerozumi.

0/0
22.8.2015 14:53

M77i55l92o21š 44M76a80c67k43ů 5580759752887

Docela by mně zajímalo, jestli se tito inovativní učitelé zamysleli nad tím, co se stane, když se jejich zázračný žák přestěhuje, byť v rámci města a půjde do jiné školy, kde učí klasicky a nebo naopak, kde učí dle Hejneho. Možná to v Janovicích není problém, ale asi ve vedlejších Klatovech to už problém asi bude. Zřejmě pak tito přestěhovalci budou koukat jako tydýti na to co se učí jak se učí. Zdá se mi to dosti sobecké. Možná, když přijdou do obchodu a budou si mět spočítat na kolik mají něčeho peněz, tak si zaskotačí, vytáhnou kalkulačku a potom je možná někdo nenatáhne. Jeden ublížený profesor a odnesou to děti. Metodu vymyslel na domácí učení ne na masovou výuku, když se nepohodl s paní učitelkou jeho dítka.

+2/0
22.8.2015 13:54

B25o50h59u46s48l87a13v 56K31r13á54l45í69k 2431430309916

Schopnost samostatně myslet se neztratí, ani když člověk přejde na nějaký mechaničtější styl výuky. Ale když přijde do nějaké madrasy, kde všichni jen memorují, tak by mohl mít se svou kritičností a přemýšlivostí problémy.

+1/0
22.8.2015 14:39

M32i69l94a14n 81P37o19k80o45r66n78y 7519465387160

Omlouvam se za preklepy: "deti prosly" (dvakrat) a "matematiku"

0/0
22.8.2015 12:22

M90i55l52a55n 24P49o14k64o63r63n36y 7959565727550

Trochu me sokuje, ze pani uciteka automaticky predpoklada, ze deti budou spise pocitat na kalkulacce. Kalkulacka je dobry pomocnik, ale postavit vyuku matematiky na tom, ze deti budou vse pocitat jen na kalkulacce, je hrozny ulet, to je presne to, kam metoda profesor Hejneho vede. Dcera prodelal jiz dva roky a kdybychom ji doma neucili pocitat, tak sice umi mozna resit "zajimave priklady", ale protoze 3+8 neumi spocitat, tak vlastne nic nevyresi. Jen tak mimochodem, ucim matemtiaku na VS a uprimne se desim toho, co bude, az "Hejneho deti" dorazi na VS. Uz ted neni situace dobra (postupne se zhorsuje), ale deti, ktere prosli Hejneho metodou, dle mych srovnani (mam v rodine zkusenosti s vyukou na prvnim stupni) umi spise mene nez deti, ktere prosli metodou klasickou.

+2/−3
22.8.2015 12:21

J73a34n 46H39a13v39r15d54a 2808296661248

píšete hlouposti. asi jste Hajného metodu absolutně nepochopil a vezmete si do úst jednu větu jedné paní učitelky.

+1/−1
22.8.2015 13:05

M77i92l97a73n 93P93o72k10o13r64n91y 7839625257780

Pane Havrdo, vy snad podle ni ucite? Dva roky bojuji s tim, ze dcera nic neumi, protoze ve skole poskakuji jako tajtrlici a pry se tim uci pocitat. Odvazuji se tvrdit, ze matematice rozumim. Jak je to s Vami?

+2/0
22.8.2015 13:17
Foto

Z48d60e36n22k68a 76J80a12v24ů24r49k81o43v44á 6800287195839

neumí to dle vás a ani vy podle men nemůžete pochopit,co se vlastně učí,je to častý nářek rodičů s klasickým přístupem..moje půjde do páté třídy a manžel to učí na 2.stupni...tahle matematika baví mnohem více dětí,je tvořivá,projeví se to hlavně na tom druhém stupni,kdy už mnoha dětem nestačí jen to drilování při klasické výuce

+1/−1
22.8.2015 13:38

M46i74l58a18n 82P17o38k42o94r62n74y 7609515447400

Bohuzel, kdybych dceru vyrazne nedoucoval, dnes neumi nic. Zapomnela v prvni tride pocitat (umela docela dobre scitat a odcitat do deseti pred nastupem do skoly), pak se ale ucili misto pocitani poskakovat po tride a misto pocitani pouzivala najednou prsty, pry to tak maji delat. To je vysledek toho, ze vsichni jsou zblazneni do nove metody. Bohuzel, 99% ucitelu ji nerozumi, ona totiz ani vesina studentu ped. fakulty matematiku neumi, to mi potvrdili kolegove, kteri tam ucili. Dalsi veci je, ze i kdyz nekdo tu metodu umi, dost tezko se dela ve tride, kde je 27 deti. Takze vysledek metody je povetsinou tristni, to priznava i docela dost ucitelu, kteri takove tridy prevezmou na druhem stupni. Jen bohuzel o tom nesmi mluvit, protoze prof. Hejny je pop-star naseho MS a lide maji strach rict nahlas zjevne veci. Tak to rikaji jen potichu a "mimo zaber kamer". 

Muj nazor na metodu je nasledujici: pokud ji dela spickovy ucitel a ma k dispozici idealni podminky (15-18 deti ve tride), muze dosahnout vysledku, ktere dosahne spickovy ucitel klasickou metodou ve srovnatelne tride. Za situaci, kdy ucitel neni uplne dobry, nadela vice skod nez klasickou metodou a pokud je ucitel dobry a nema idealni podminky (napr. hodne deti ve tride), jsou vysledky mirne horsi nez srovnatelne podminky pro klasickou metodu. Celkove vzato, v minulych letech to nebylao az tak hrozne, dnes ale pri vetsim poctu deti ve tride se projevi negativa metody vyrazneji.

0/0
22.8.2015 14:40

P39e11t88e87r 45B14a97k98i53č 1479469805350

Syn mal podobnú učiteľku asi pol roka, učila ich počítať pomocou rapu a podobných hovadín. Prístup zaujímavý ale deti sa naučili čokoľvek len nie matematiku.

Aj in sám sa sťažoval že mu to nič nedá a keď mal doma počítať príklady z pracovného zošitu museli sme mu najskôr vysvetliť o čo ide a ako to počítať a až potom bol schopný to vypočítať. Spôsobené to bolo aj tým že nemali prispôsobené učebnice tejto metóde ale klasické a tam narazila kosa na kameň. Nič nevedeli.

+1/0
22.8.2015 13:48
Foto

Z95d29e11n50k77a 44J79a81v43ů66r41k27o38v32á 6120317925419

klasický pohled s přístupem ke klasické drilovací matematice - jde o to odhadnout výsledek A PAK EXKTNĚ SPOČÍTAT NA KALKULAČCE,NĚKDO SICE UMÍ NÁSOBILKU NAHORU A DOPOLŮ A POKUD SI VÝSLEDEK NEPŘEDSTAVÍ,SEKNĚ SE O ŘÁD A Ani na to nepřijde..omluva za cpsl

+1/0
22.8.2015 13:36

P16e20t49e48r 81B16a66k66i48č 1159449565290

keď ovládate matematiku ľahko odhadnuteľné výsledok to s woodoo či klasickou matematikou nič nemá. Ide o to poznať zákonitosti matematiky. Na vysokej škole na fyzike nám profesorka zadala úlohu a dala výsledok. My sme sa mali k tomu výsledku dopočítať. Vôbec jej nezáležalo na výsledku ale na postupe aby sme chápali prečo je to tak. Ak človek použil hotový vzorec tak tam ani nemusel chodiť, vzorce sa museli odvodiť. Potom neskôr sme boli schopní ak sme niečo potrebovali, sami si odvodiť vzorec, prípadne sme prišli na to, že v skriptách na inom predmete bol zlý vzorec, pretože po odvodení spolužiak pri učení na skúšku zistil že tam prehodili pri tlači čitateľ z menovateľom a nikto si toho nevšimol.

0/0
22.8.2015 13:58

J93a71n 34K43r95u18p36k23a 4706198435192

Ale to, co popisuje pani ucitelka, by melo byt standardni soucasti vyuky matematiky. Vse by se ze zacatku melo pojmout s pomoci nekolika vhodnych motivacnich prikladu, na kterych se ukaze, k cemu ta nova latka bude.

Pokud ale nekdo umi scitat jabka a nechape, ze s hruskama je to uplne stejne, tak to nepomuze nic.

+6/0
22.8.2015 11:01

B10o47h20u11s33l26a64v 86K15r29á52l12í93k 2971170199706

Ale s vajíčky to někdy je jinak. Jedno vajíčko se uvaří za pět minut, za jak dlouho se uvaří pět vajíček?

0/0
22.8.2015 14:52
Foto

Z33d40e43n61k60a 73J59a88v26ů66r73k73o46v44á 6850157515729

ano,tohle je fajn metoda,naší dceru to baví(5.třída) a manžel tak učí na 2.stupni,ale letos došlo dost k deziluzi ohledně vydávání učebnic a cvičných sešitů...manžel má 7.třídu a bude mít k dispozici jen učebnici,prostě tvůrci ani nakladatesltví nestíhají,přitom je to metoda,která je náročná pro učitele a navíc,pokud má děti bavit,ty cvičné sešity jsou velmi potřeba,z nakladatelství mu drze odpovědli,že přeci i pilotní školy to zvládli bez toho,oni ale nejsou pilotní škola...dost smutný!!!!

0/0
22.8.2015 11:00

M78a53r95e39k 71K35o56l80m83a70n 5116274407311

Docela sranda to číst. To je přeci samozřejmé, že nemohu na ZŠ vybalit na žáky v nové látce jako první definici s důkazem na 5 tabulí. V zahraničí se standardně začíná něčím, co se označuje jako "motivace", aby žák/student věděl, k čemu mu nová látka bude dobrá. Pak zpravidla následuje nějaký slovně-popsaný příklad spíš k zamyšlení (není třeba řešit), aby bylo jasné, o co v nové látce prakticky půjde.

+2/0
22.8.2015 9:29

R93a27d16o49s21l92a38v 48K76l91a82u12d35a 5414688634852

No a ten komu matika přesto nepůjde, skončí v tamním kamenolomu:-)

0/0
22.8.2015 8:45

H37a33n42a 71D35o46s35t90á87l80o30v63á 1599544400274

Jako ostatně vždy v historii.

0/0
22.8.2015 10:40

P91e62t73r 84H87o21r51á57k 1589773329324

I z matematiky by mohlo mít spoustu lidí dobré známky, pokud by tam některé choré mozky nevymýšlely pořád co nejtěžší příklady. Lze udělat na tu samou problematiku velmi těžkou a lehkou písemku. Stejně jako třeba z dějepisu, tam by si ovšem nikdo nedovolil dát věci, které se nebraly, jako třeba v matematice. Vytáčí mne, když učitel matematiky vytahuje na čtvrtletky ty nejtěžší příklady, zřejmě jen proto, aby byly zase špatné známky.

+3/−8
22.8.2015 8:44

H23a62n52a 44D92o18s43t38á94l88o35v63á 1309214870594

Vám asi matika nešla, co? Neznám žádnou školu, kde by učitel schválně dával těžší příklady. Ale když umíte učivo, zvládnete i ty těžké.

+9/0
22.8.2015 9:15

M65i22c40h65a91l 23C54h20a14l14u41p95a 6168500199613

Věci se nebraly nebo někdo nedával pozor? :-)

+2/0
22.8.2015 10:50

B61o47h78u46s32l71a85v 36K32r26á63l49í27k 2801750539816

Probíral jenom sčítání jablek a hrušek a do písemky mu zákeřně dali švestky.

+1/0
22.8.2015 15:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.