Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Auto jen občas? V Plzni startuje car-sharing

Nemusíte mít vlastní auto, abyste se svezli. Do Plzně přichází nová služba, takzvaný car-sharing, při němž se několik lidí střídá o jedno auto. Zatím jsou přihlášeni tři lidé. Od příštího roku bude ve městě fungovat také půjčovna koloběžek. Sdílení kol neboli bike-sharing se tu zatím nechystá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A56n36t77o35n54í74n 70Z78e56l21e70n13ý 2144753351936

Nechcete do Plzně Hudečka? Za odvoz.

+1/0
1.7.2014 16:41

M76i84c12h21a58l 97V85o69j84t52a 2787137346215

Za odvoz? Budeš muset hooodně přitlačit!

;-D

0/0
1.7.2014 22:05

P12e16t51r 87H29r19a34b84á64k 6880987442940

Hledá se popelář, proč ne...

0/0
2.7.2014 7:21
Foto

P97e22t90r 68J40a26n47o84v25s44k74ý 1158960382908

Jinak skodovka ted pujcuje auta a nekde jsem cetl, ze to bude stat asi 2000 mesicne, tak at si to pujci jeden z nich a jezdi tim 3 to uz ma naklady na 700 a plus nejaky ten benzin a je to levnejsi, nez ze planuje 2000.... Nevim , proc do techto projektu zapojovat dotace a podobné statní podpory!

+1/0
1.7.2014 9:24
Foto

P65e69t32r 90J75a32n98o68v95s61k87ý 1168840512988

V plzni, kde vede vetsina cyklostezek po chodniku, si nedovedu predstavit nejakou vetsi penetraci cyklistu.... Plzenske cyklostazky jsou znouze cnost, kdy nekdo vzal barvu a kreslil, treba stred mesta je uzasny a nebo cyklosteska kolem Lochoty, kde je pekne obmalovany sloup od lampy :))) pujcovna aut je dle meho nesmysl, se vsadte, ze vetsina lidi to auto bude chtit pujcit na vikend a clovek co 10 let neridil je super partak pro sdilene auto:)))

0/0
1.7.2014 9:22

P47e31t59r 63H90r71a71b60á20k 6710187732260

Vcelku máte pravdu. Cyklostezky zde za moc nestojí a ten sharing vidím stejně.

0/0
1.7.2014 9:43

M90i16c22h24a21l 94V92o97j28t75a 2527287746235

Ale dá se to. Jediné, co by chtělo upravit, je průjezd centrem, Sady Pětatřicátníků a nahoru k Práci (moc lidí neche ztrácet výšku sjezdem na Kilometrovku).

Jinak máme dle mého názoru cyklostezek akorát.

0/0
1.7.2014 22:10

P32e71t77r 37R41a98p72č45a36n 5825476741102

Proto, aby se budovaly cyklostezky a cyklopůjčovny, musí být napřed cyklisti. Jenže to si spousta kritiků neuvědomí, protože mají klapky na očích. Já mít moc, tak bych strašně rád udělal akci, kdy všechny lidi posadím do aut (i ty cyklisty a pěší) a měsíc bych je nechal všude jezdit autem. Pak si třeba uvědomíte, jak je skvělé, že se spousta lidí využije takovouto alternativu.

0/0
1.7.2014 12:09

M93i96c70h80a13l 23V35o51j15t55a 2747917736565

Jezdil jsem z Lochotína na Bory asi dva roky (celoročně).

Na to "obrovské množství" cyklistů, které jsem měl možnost potkat, máme cyklostezky spíše předimenzované.

0/0
1.7.2014 13:41

P16e49t12r 82H20r71a95b58á38k 6470937792410

Tak to snad ani nemůžete myslet vážně.

0/0
1.7.2014 21:28

M27i27c70h85a40l 72V29o91j14t30a 2157707246605

Smrtelně vážně.

Jezdím denně tu samou trasu a třeba ve stoupáku od lékařské fakulty nahoru na Lochotín tam vidím 5 kol ráno a 5 odpoledne.

Skoro to samé na té krásné cyklostezce od 5. brány na Karlov. Cca 10 ráno, 10 odpoledne. A to je trasa na Borská pole.

0/0
1.7.2014 22:08

P87e79t66r 32H62r49a35b26á38k 6860797642640

A kolik by jich tam mělo být, aby to bylo účelné? Vždy se musí začít cyklostezkou, aby se lidi navnadili, nikoliv naopak.

0/0
2.7.2014 7:22

M38i97c48h41a42l 19V43o92j33t86a 2837887606105

Fajn.

Cyklostezkou se začalo (za pár mega se namalovaly pruhy a piktogramy na chodníky), moc lidí po ní nejezdí. Co dál?

0/−1
2.7.2014 7:46

P36e23t45r 80R77a48p57č44a70n 5575806711272

To jsou ale jen úseky, kde jak správně říkáte, jsou cyklostezky předimenzované. Jenže pak odbočíte na náměstí a cyklostezka najednou končí :-DDD Tak celkem nechápu názor, že cyklostezky máme předimenzované. Ono vlastně mimo město (centrum) nejsou tak potřeba jako tam, kde je větší koncentrace lidí. A centrum je na tom hodně špatně (viz. Americká).

0/0
2.7.2014 8:32

M90i90c10h42a97l 60V18o64j63t15a 2817727386155

Přihlášeni jsou už 3 lidé. Přeloženo: 3 lidé, co nemají auto a ani od koho si jej půjčit, by chtěli, aby se jim všichni ostatní složili na káru.

Navíc, pokud má někdo 10 let řidičák a auto nemá, zní mi to podezřele. Nevím, třeba jezdí v práci, ale i tak ...

0/0
1.7.2014 8:24

P27e93t56r 78H47r72a88b34á89k 6250517972860

Ano, i mně to připadá divné. Kdyby napsal 300, ale 3...a i v celé republice to nejsou závratná čísla.

0/0
1.7.2014 9:42

P25e79t62r 77R82a61p47č25a12n 5415866511902

Správně! Na západě jsou lidi jiný. Nekoukají tolik jeden na druhýho a nejsou takoví kritici jako Vy. Pokud někdo odmítá ekologičtější řešení dopravy, je to hlupák. Vůbec si neuvědomuje, že jednou bude čistá voda a čistý vzduch nad zlato. I když s tím vzduchem už to pro obyvatele velkoměsta platí dnes :-/

+1/−1
1.7.2014 8:08

M10i91c70h59a39l 98V14o20j52t26a 2757117126335

"Pokud někdo odmítá ekologičtější řešení dopravy, je to hlupák."

Zajímavě demagogický příspěvek. Podle něj, cokoliv s označením EKO je z principu správné a proto nezáleží na tom, kolik to stojí.

Milý pane Rapčane, rád bych si sám rozhodl, za co budou utracené moje peníze, podle toho, jak výhodné to je pro mně. A pokud mi nezbývá nic jiného, než že se budu ozývat proti pseudoprojektům, které se mají platit z mé kapsy, protože stát mi tyhle prachy už vzal, tak se budu ozývat.

To, že se někomu nezdá tenhle projekt jako výhodný vám nedává právo, označovat jej za hlupáka. K nadávkám se uchylují argumentačně nejistí jedinci.

0/0
1.7.2014 8:20

P53e12t66r 20H26r55a61b30á49k 6820527132880

Pokud to utratí město z veřejných peněz a udělá to pro občany, tak Vám jako jednodtlivci to může být orpavdu jedno, pokud ta investice smysl má. Pravdou je, že se kolikrát města pouští do boje s větrnými mlýny, ale zde chce pochytit to, co někde funguje, zejména např. na západě nebo severu Evropy. Vždy se musí na začátku do toho něco dát, aby to fungovalo. Návratnost však je. Největší demagogií je však to, že si někteří lidé myslí, že cokoliv co je EKO, je automaticky spojené s Hnutím Duha, Greenpeace či jinými ekoteroristy. Představte si, že některé věci, co jsou EKO, opravdu fungují. Třídíte odpady? Pokud ano, myslíte EKOlogicky. Takových příkladů je hodně. Máte pravdu v tom, že ne všechno EKO je správné, ale nelze to paušálne odsuzovat, což mi z Vašeho názoru maličko připadá.Jinak nic proti Vám.

+1/0
1.7.2014 9:41

M76i67c11h91a24l 90V95o81j88t42a 2287657226985

Ujasněme si jednu věc: Pojem "veřejné peníze" je imaginární. Jsou to prachy, které musel někdo vydělat. V té hromadě jsou i moje peníze. Doufám, že i vaše (znám totiž pár aktivistů, kteří žijí jen z dotací, grantů apod.)

A jakmile se něco musí dotovat, tak to znamená, že by to bez dotací skončilo, takže to prostě nemůže být ziskové, nebo alespoň na nule.

To, "že se do toho musí zpočátku něco dát", tomu se říká vstupní investice a jako taková je započítávána do stanovení ziskovosti projektu. Ale pokud se něco musí dotovat kontinuálně, tak to je prostě špatně a hotovo. A všechny ty skvělé projekty, které podle vás na západě fungují, jdou dotovány masivně.

P.S.: Nemyslím si, že vše, co je EKO, je z principu špatné. Zrovna tak je ale chybou myslet si, že cokoliv je EKO, je prostě skvělé.

0/−1
1.7.2014 13:38

P81e14t37r 45H11r80a59b23á71k 6100747762340

Tak upřímně, pokud bych se rozhodoval za sebe, tak ekologické projekty, které mají hlavu a patu klidně podpořim, tedy nebude mi vadit, když je např. podpoří město. Návratnost je u každé čonnosti jiná. Jsou činnosti, kde se např. návratnost nai neočekává a dělá se to pro občany města. To myslím taky není špatné, nebo jo?

0/0
1.7.2014 21:31

M44i47c70h30a75l 85V94o24j43t84a 2257837866205

No vidíte, já moc projektů, které by měly hlavu a patu a tím si zasloužily dotace, zase tak moc nevidím.

Pokud by někdo koloběžky pojal jako čistě podnikatelský záměr, beze všeho, ruče do toho.

Ale vaše formulace "dělá se to pro občany města" mi okamžitě přisouvá protiotázku: Pro OBA občany? ;-D

Rozumějte, nejsem přesvědčen, že by takhle utracené peníze obohatily život alespoň nadpoloviční části obyvatel. Jo, třeba obchvat, to by byla jiná, ale tohle? Ani náhodou! S tím prostě nesouhlasím.

0/0
1.7.2014 22:15

P36e70t22r 34H90r60a42b62á47k 6440547162120

Žádný projekt nebude nikdy pro všechny a dokonce ani ne pro polovinu. S tím ani nelze počítat. Kolik jezdí lidí pravidelně na kole v Plzni? Zjistil to někdy někdo? Kolik jezdí lidí na koloběžkách, kolik lidí jezdí MHD? Tyhle čísla zde hodně chybí.To máte příklad divadlo, pro kolik lidí z Plzně to bude? 2-5 tisíc, což jsou tak řekněme 3 procenta. A kvůli 3 procentů lidí se postaví stavba za miliardu. Takže se ptám, zda se Vám cyklostezka, kterou třeba použije za rok 10 tis. lidí za např. 50 mil. drahá investice? Už ted ej jasné, že do divadla se bude ročně sypat spousta dalších peněz a bude prodělečné. Cyklostezka si sice vydělávat nebude, ale zároveň tam nebudete min. 10 let nic sypat. U obou staveb je ve výsledku návratnost někde v nekonečnu. To jen takový příklad.

0/0
2.7.2014 7:28

M17i26c53h39a91l 48V24o71j46t50a 2707967886355

Z hlediska účelnosti vynaložených prostředků mi přijde nové divadlo nastejno s dotacemi koloběžek, bicyklů atd.

Benefit pro výraznou menšinu, kterou platí všichni.

0/0
2.7.2014 7:48

P13e67t70r 52R30a27p93č49a85n 5105866501842

Ano, můžu být argumentačně nejistý jedinec já se na lepším životním prostředí podílím velmi aktivně, takže nemusím tlachat. Činy za mě mluví. A jak se vlastně na lepším prostředí aktivně podílíte Vy? Podílíte se nebo jen píšete do diskuzí? :-)

0/0
1.7.2014 9:55

M72i12c84h32a85l 30V79o92j16t26a 2407857916485

Jak to souvisí s tématem?

Snažíte se naznačit, že pokud nejsem ekoakční, tak mám mlčet?

0/0
1.7.2014 13:39

H94a64n34u71š 62H92o71r16á59k 9791734126853

Car-sharing bych docela i chapal, to je jenom takova lepsi verze pujcovny. Ten kdo bydli ve stredu mesta, vsude to ma kousek a jenom obcas potrebuje neco nekam prevest to asi oceni.

Ale bike sharing je nesmysl, o cemz svedci uz to, ze sami organizatori tvrdi, ze bez dotaci to nepujde. A pokud to bez dotaci nepujde, tak bude lepsi kdyz to nebude.

+5/0
30.6.2014 22:53
Foto

M83í23r76a 66K38l14a96s 9382977449646

Nějakou podporu to zejména při rozjezdu potřebuje, ale jinak je to relativně levná záležitost v porovnání s ostatními náklady na dopravu. Mimochodem, už to mají i v Moskvě...

0/0
30.6.2014 23:06

H47a21n68u55š 19H60o53r21á44k 9341544536313

Predpokladam, ze se bavime o bike-sharingu

1) To, ze je to levny, neznamena, ze to neni blbost.

2) Ne, ze by to potrebovalo penize na rozjezd, potrebuje je to i na provoz

3) To, ze to nekde maji, neznamena ze to funguje. Pricucly na dotace funguje vsechno, ale ja opravdu nechci, jako obcan platici dane, hazet prachy do cerny diry.

+1/0
30.6.2014 23:44
Foto

M75í24r86a 91K11l94a35s 9512227289926

1) Kdyby to byla blbost, tak by to neměli ve vyspělé Evropě v každém "druhém" městě.

2) To potřebuje v nějaké formě prakticky cokoliv - myslíte, že parkoviště pro auto car-sharingu, což je jistý druh podnikání, je zadarmo?

3) V Moskvě myslím, že valnou část nákladů na provoz  hradí nějaká banka v rámci reklamní kampaně.

0/0
1.7.2014 5:43

M18i92c48h73a56l 86V50o65j65t89a 2167257816125

1) V dotačně vyspělé Evropě? Konkrétně bike-sharing nefunguje nikde jako soukromý podnikatelský zájem. Něco-sharingy jsou bez výjimky přisáté na dotačním struku.

2) Pokud označujete projekt, který bez dotací umře, za "jistý druh podnikání", tak potom vím, jak tohle využívání veřejných peněz nazvat. Příživnictví.

3) Aha, takže je to reklamní kampaň. To je ale něco jiného, než placení koloběžek nebo bicyklů pro pár lidí, které je ten systém schopen obsloužit, na účet všech.

0/0
1.7.2014 7:54

P60e49t29r 29H89r51a58b67á32k 6450627892200

Bike-sharing uvidíte, pokud cestujete, na hodně místech západní Evropy. Někde si vezmeš kolo a pak ho zase na jiném odstavném místě vrátíš, nebo ho vrátíš tam, kde sis ho pujčil. Tento systém funguje tam, kde se moc nekrade a kde se lidem věří a tam se ty dotace vyplatí. Pokud však máme v zemi zloděje, viz naši občané tmavší pleti, tak je tento systém utopie. To myslím pocítila i pujčovna koloběžek, kdy loni pokud vím byly tři koloběžky ukradeny a už nevráceny. A to nemusí být jen tmaví spoluobčané, ale kdokoliv, kdo zrovna potřebuje peníze. Jak jsem anpsal, v Německu, kde lidé trošku ekologicky myslí a hlavně nemyslí jen o tom, aby někde něco ukradli, což je velký rozdíl oproti nám, tak tam to samozřejmě funguje.

+1/−1
1.7.2014 7:30

M46i96c48h39a94l 98V49o61j10t67a 2147477866475

Nefunguje.

Pokud se něco dotuje, tak je to samo o sobě ztrátové.

Pokud je něco ztrátové, nemá smysl to živit.

Tyhle věci nemůžou být už z principu pro každého, na každého se třeba koloběžka nedostane. Pokud tedy ten systém neobslouží bez výjimky všechny zájemce, proč by to měli platit všichni?

P.S.: Jsem udiven, jak to v tom Německu vedou. Nikdo tam nekrade, lidi tam myslí ekologicky ... A nebo jenom máte málo infomací.

0/−1
1.7.2014 7:58

M14a87r64t84i17n 71H20o97r44ň84á32k 7921371512

podle vaší logiky je tedy nutné odstřihnout "dotované" postižené od zdroje a nechat zemřít :)

0/0
1.7.2014 8:21

M34i26c38h92a96l 40V28o68j50t76a 2297817626975

Používáte absurdní argumenty, protože vám ty reálné došly? To je malé a nízké.

Ale když tak přemýšlím, kolik odvádím na zdravotním a sociálním a kolik dostávají postižení, tak by se asi vyplatilo, kdyby rodiny s postiženým příslušníkem zdravotní a sociální daň neplatily a "ušetřené" peníze použily na zaopatření toho potřebného.

0/0
1.7.2014 9:13

P49e61t24r 52H63r21a63b44á79k 6760817472360

Krade se všude, ale na západ od nás lidi myslí maličko jinak. V německu to neznáte? Zajeďte do nějakého města či na venkov  apochopíte, že lidé tam mají větší důvěru a od důvěry se začíná. A je totální nesmysl napsat, že pokud se něco dotuje, je to ztrátové. Pokud se to promyslí tak,a by to na sebe vydělávalo, tak to ztrátové nikdy nebude. Představte si, že např. v takové Kanadě takové projekty fungují a jsou ZISKOVÉ.

0/0
1.7.2014 9:35

M97i13c53h72a16l 22V20o50j42t87a 2197927496735

Pokud se něco musí dotovat, tak to prostě ztrátové je.

Pokud je něco ziskové, dotace to nepotřebuje.

Matematika 3. třídy.

0/0
1.7.2014 13:42

P68e94t44r 40H51r37a45b46á45k 6700777842860

Pokud znáte pojem dotace, tak dotace většinou nejsou kontinuální, ale přímo bodový, tj. na start určité záležitosti. Pochybuji, že by se něco neustále a neustále dotovalo, např. městem. Takovéhle utopistické scénaře mohou možná dělat někde na Marsu. To ej vlastně stejné, jako MHD zadarmo u nás. Takže dotace ano a na začátku. Nevím, kde jste přišel na to, že by se to mělo dotovat permanentně. Trošku iluze.

0/0
1.7.2014 21:34

M47i69c81h57a26l 25V91o91j70t46a 2327567756495

Nejdříve jsem zkusil najít pár dotazů, třeba na Grantovém portálu města Prahy, protože v něm se podstatně lépe hledá, než tom plzeňském "systému".

Ale pak jsem si řekl, že bude lepší, když si to zkusíte najít sám. V miulosti jsem se totiž při pokusech ozdrojovat má tvrzení dočetl, že vytrhávám z kontextu, účelově interpretuji a vybírám si jen to, co se mi hodí.

Zkuste hledat u strejdy Googla fráze jako "cyklo", "dotace", "grant" apod.

Zjistíte zajímavé věci. Pokud se tedy budete snažit informace trochu analyzovat.

Zjistíte, že ten Mars asi nebude tak daleko ;-D

0/0
2.7.2014 7:56

K86a97t28e35ř42i70n70a 89V74a83š42á50k94o97v61á 5661182119375

ztraty a zisky se nevyjadruji jen penezi,ale to  se zrejme tezko vysvetluje

+1/0
1.7.2014 10:33

T36o33m13a71s 16N60o76v34o80t75n34y 3961186948609

Už u prvního odstavce jsem se smíchy málem zadusil. Vyřeší to 0,0001% dopravy a budeme o tom psát v novinách. A ještě budou chtít dotace a výhody oproti lidem, kteří si platí svou dopravu sami.

+2/0
30.6.2014 22:00
Foto

M94í59r46a 51K52l51a26s 9752797169736

V některých německých městech podíl car-sharingové dopravy dosahuje už pěkných pár procent. A celkem citelně to někde ulevuje od problémů s parkováním. Mimo jiné.

+1/0
30.6.2014 23:07

P82e73t95r 93H18r79a24b54á48k 6220637942550

Tak v kterých městech, kolik procent a popiště systém. Vsadím se, že systém funguje na trošku jiné bázi, než u nás.

0/0
1.7.2014 7:26

P29e81t92r 46H18r97a59b44á42k 6100467652170

A podpora MHD? Cojsem vyčetl, tak ten, kdo nemá auto a používá jen MHD a kolo je ideálním zákazníkem? Takže opět další krok proti MHD, popř. cyklistice.Spíše by mělo fungovat spojování jízd, kdy pojede do centra více lidí jedním autem, aby se automobilová doprava snížila.Koloběžky schvaluji, to je myslím dobrý nápad.

0/0
30.6.2014 20:35
Foto

M70í58r83a 84K16l36a91s 9982867929596

Car-sharingové projekty nejsou konkurencí MHD nebo cyklodopravě. Naopak, vhodně je to doplňuje. Car-sharingová auta totiž řeší specifické - náhodné dopravní problémy lidí, kteří jinak po městě jezdí MHD nebo na kole. Ale to auto prostě jednou za čas potřebují a nevyplatí se jim ho přizovat. Nebo car-haring řeší problém 2-3 auta v rodině. Druhá typická skupina uživatelů. Obecně se udává, že pokud auto najede méně než cca. 10.000 km ročně, tak se rodině příliš nevyplatí.

0/0
30.6.2014 23:12

P84e81t26r 26H93r49a22b82á94k 6500957332690

A to je zjištěno z nějaké studie, nebo z čeho (např. že se nevyplatí auto do 10 tis. km)? Ve městě, jako je Plzeň, by se mělo podporovat cokoliv, co dopravu, automobilovou, sníží a naopak podpoří dopravu veřejnou a cyklistickou. Car-sharing samozřejmě bude mít vliv na cokoliv tak 0,0001 procenta, ale i tak to není to, co bych zde očekával. Kdyby to fungovalo tak, jak to funguje např. v něktzerých amerických městech, že na určitém místě, kde výpadovka jsou ekologická auta, do kterých naleze několik lidí (např. 4), ti se svezou do centra a tam případně auto opět použije někdo opačným směrem, mluvíme zde o redukci.  Pokud má někdo dvě auta, bude používat dvě auta, tak to prostě je. Tento model možná v Plzni využije 50 lidí, což pro 150 tis. město je ve výsledku věc k ničemu.

0/0
1.7.2014 7:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.