Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Majáky a houkačky na řidiče neplatí. Srážky se záchranáři končí tragicky

Tragická srážka sanitky s osobním autem v Domažlicích z minulého týdne znovu ukázala na problém, na který záchranáři i odborníci na dopravní výchovu upozorňují už delší dobu. Řidiči často nesprávně reagují, když se k nim na silnici blíží auto se zapnutými majáky. Pomohla by osvěta i viditelnější majáky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

lks0079

oslňování

Oslnit a ještě víc oslnit, asi tak bych charakterizoval dnešní snahu všech magorů argumentujících bezpečností. Já už dneska jezdim trvale s zacloněmym zrcátkem protože ty xenony a ledky mě oslňujou i přes den. A na ty machýrky v policejním autě co jedou pod majákama s trvale puštěnejma dálkovkama, tak ty zásadně prosvěcuju dálkovejma bixenonama, aby si tu parádu taky užili a pochopili že nic neuviděj. A klidně ať se vysekaj v první zatáčce kvůli tomu. Takhle to prostě nejde neustále zesilovat zhlašovat a ještě víc prosvětlit. O LEDkovejch policejních stroboskopickejch policejních majácích ani nemluvě.

Nejvíc by záchranářům pomohlo kdyby se zakázalo denní svícení pro všechny tak jako to je v Řecku, tam je to dokonce pod pokutou. Kdo svítí za nesnížené viditelnosti dostane pokutu.

0/0
1.2.2011 19:04

superkutil

Chaotické chování

Dnes jsem jel v Praze po průběžné a v protisměru jela proti mě sanitka. Oba pruhy odděluje zvýšený pás. Najednou sanitka odbočila do mého pruhu přes díru ve zvýšeném pruhu. Vůbec nebylo jasné, proč to udělala. Málem mě sestřelila. Vůbec se nedalo očekávat, že takovou akci udělá. 8-o

0/0
31.1.2011 14:58

you.can

Re: Chaotické chování

kdyby si zastavil u krajnice a počkal až přejede tak ses tomu nemusel divit

0/0
31.1.2011 21:10

WIFI

červený majáky

hasiči je chtěli už před lety, dokonce je i sami montovali, ale měli problémy s ministerstvem dopravy. Jak se tehdy slečna mluvčí krásně vyjádřila v tv, červené majáky nemůžou být, neboť by si je ostatní řidiči mohli splést s brzdovými světly. Inu odborník na svém místě..................

0/0
28.1.2011 18:34

mi_golem

problém může být na obou stranách

Kdysi dávno mě ještě jako 6 leté dítě vezli sanitkou na odběr krve . Posadili mě do sedačky v sanitce až dozadu. Řidič sanitky jel jako magor, ale musel dát přednost tramvaji, tak to zašlápl. Vylítl jsem ze sedačky ,letěl přes celou sanitku a narazil hlavou o dělící stěnu sanitky. Rozbil jsem si nos, že mi tekla krev až na zem, pár odřenin a modřin. Když mě dovezli na ten odběr, tak se doktorka zhrozila, co to se mnou provedli. Naštěstí zlomené to nebylo. Řidič se omlouval , doktorka mě chlácholila. Byl jsem dítě, řidič to ustál bez vyhazovu. Na druhou stranu by se takové věci dít neměly, a řidič by měl být zkušený , vyježděný. Jinými slovy nejde vlítnout do křižovatky na červenou 100km rychlostí se zapnutými majáky. Bohužel reakční doba a postřeh našich duševně i fyzicky zhuntovaných lidí není valný.

0/0
28.1.2011 15:26

lks0079

Re: problém může být na obou stranách

Oni si totiž ty prasata ve vozidle požívající práva přednostní jízdy připadaj jako pánibozi a o tom to je. Bohužel vina se svaluje na obyčejnej plebs. Jednou se mi poštěstilo pracovně řídit auto který jelo jako součást policejní kolony pod majákama po Evropský na letiště. Tolik strachu když jsem musel v 60km/hod následovat policejní auto na červenou do křižovatky který se ani nenamáhalo přibrzďovat jsem pak už v životě nikdy jako řidič nezažil....

0/0
1.2.2011 19:09

dragokazov

To by je museli používat

Já se mnohým srážkám ani nedivím.. Z mé osobní zkušenosti jezdí často právě záchranáři jako prasata nejednou jsem viděl kdy na rušné nepřehledné křižovatce zapli houkačku až poté co do té křizovatky vjeli skoro pod tramvaj která o nich neměla jak vědět předem..

0/0
28.1.2011 10:44

stefi_ul

Re: To by je museli používat

A co je na tom??? Sanitka muze jet normalni prevoz, pacientovi se udela nahle nevolno a lekar naridi rychlou jizdu. Ridic zapina majak a leti... SANITKY, HASICE a POLICAJTY mame poustet a ne tu plane diskutovat.

Az pro tebe pojedou, ze ti nakej mamlas nedal prednost a budou kazdou krizovatku resit tak, jak to tu popisujes, zatim nekde na okraji silnice bude tvuj zivot pomalu rikat neco o tom, abys byl pripraven.... No a ten s tim SUVkem, co te sundal, bude zrovna do telefonu rvat na svyho podrizenyho, aby pro nej prijel, ze mu nakej snek, co jel 90 na okresce proste neuhnul a on to chudak ve 150 v zatacce nemohl udrzet...

To jsou bohuzel ty nejhorsi scenare, ale pise je sam zivot :-(((

MAJAKY POUSTIME, PRASATA TYPU CHUDAK TRPISAK EEEEEE

0/0
28.1.2011 11:02

la.sicak

Re: To by je museli používat

Az pro me prijedou, tak chci aby me dovezli. Bejt v sanitce otoceny na strechu je ne nic...

0/0
29.1.2011 10:36

MaeVar

Re: To by je museli používat

Zapinani majaku by se melo ukladat do logu, podle kteryho by se nasledne kontrolovalo, jestli bylo pouziti majaku oduvodneny. Imho hlavne u prevoznich (bilejch) sanitek by to nebylo od veci.

0/0
30.1.2011 13:03

lks0079

Re: To by je museli používat

Naprosto nesouhlasim, používání majáků se naprosto zneužívá a je naprosto neodůvodnitelné když např. policista vyšetřující dopravní nehodu používá maják jen proto aby těch nehod stačil za den vyřídit o něco víc a kvůli tomu naprosto zbytečně ohrožuje životy dalších lidí díky tomu že se řítí městem jako pánbůh ....

.... navíc mezi policisty je nepsaný pravidlo že když jim zákon umožňuje výjmku že se nemuseji pásat, tak se prostě pásat nebudou, tak co čekaji ???  Však ona si Darvinova evoluční teorie nějak pomůže ;-D ... jen chudáci ti nevinní ;-€

0/0
1.2.2011 19:16

HrubesaMares

maler je

ze dneska ma modry majaky kde co. Tech prepravnich sluzeb z venkova po po Praze jezdej na majaky je proste moc. Rv

0/0
28.1.2011 10:09

stefi_ul

Re: maler je

A,e vzdyt to neni pravda. To ze si to tam nekdo nanda a nikdo na to neupozorni treba policii, to je problem lidi.

0/0
28.1.2011 11:03

bukovski

Nejhorší jsou křižovatky ve městě s více pruhy,

třeba magistrála na Pavláku v Praze. Mají tam sídlo hasiči, je to hlavní tah přes centrum, jezdí tam tramvaje, hromady chodců a blízko nemocnic. Zvuk houkaček se tluče o stěny domů, tedy dost nepřehledné místo. Neexistuje nějaký systém, který by v případě potřeby projetí vozidla se zapnutými majáky ovládal světla této křižovatky? Případně dalších podobně nepřehledných?

0/0
28.1.2011 10:01

Antonek1

Re: Nejhorší jsou křižovatky ve městě s více pruhy,

To by stálo moc peněz a bylo by to zneužitelné, takže žádné zařízení které by v centru zajistilo pro auta s předností v jízdě tzv "zelenou vlnu" nebude.

0/0
29.1.2011 12:15

dracekvo

stroboskopy

Tak třeba stoboskopy ve světlech se někde používají pěknou řádku let. Divím se, že naši obornící to vidí jako horkou novinku.

0/0
27.1.2011 22:09

bitkar

Re: stroboskopy

hlavne to neoslnuje, mozna v noci by to nemuseli pouzivat. Ale ve dne jsou strobace super. Pouzivaj je nekdy i motorkari a je to taky dobre, aspon si jich clovek vsimne. Ve dne to neni zadna tragedie. V noci ty modry majaky videt jsou.

0/0
28.1.2011 9:37

stefi_ul

Re: stroboskopy

Kdo kouka do zrdcatek za jizdy, nebo aspon kdyz slysi sirenu, tak to VIDI VZDYCKY. Ta sirena upozornuje, ze mame zpomalit a koukat, odkud to muze vyletet... To je tak hrozne jednoduchy, staci mit jenom trochu mozku a jde to bez nejakych stroboskopu.

0/0
28.1.2011 11:06

prick

..

Ono by hlavně stačilo nezapínat sirénu na poslední chvíli, nejlépe když už saniťák stojí přímo za vaším nárazníkem, jako se to běžně děje v Plzni. To pak člověk jaksi reaguje trošku pomaleji.

0/0
27.1.2011 20:30

jack.t

Re: ..

Toto je přesně to, co mě na mnoho řidičích irituje.

Často se setkávám, že jede sanitka, bliká, ale nemá puštěnou sirénu. Nejlépe ve městě, kde se vyloupne z prudké zatáčky a má co dělat se vyhnout chodcům, pomaleji jedoucím vozům apod.

Ono není ani na přehledné volné silnici nejlepší jezdit jen s majáčkem, protože ne všichni řidiči se věnují řízení tak, že neustále sledují zadní zrcátko.

Ale asi mají nakázáno šetřit houkačku ... nebo nevím.

PS: pochopím to někdy v noci, kdy by probudili všechny kolem, ale třeba po druhé hodině odpoledne, kdy je město plné a opět jen maják bez sirény?

0/0
28.1.2011 7:52

Pejsátko

Re: ..

Přesně tak. Vždycky se po tom strašně leknu.

0/0
28.1.2011 10:52

stefi_ul

Re: ..

No nekdy jen upozornuji auto, ktere nekouka do zrcatka, malym prihouknutim... Houkacka se pouziva co nejmene... jenze ....

0/0
28.1.2011 11:08

jack.t

Re: ..

V tom je asi ten háček. Já jsem pro to, aby se naopak využívala více. Chápu, že ve velkých městech je to moc, ale prostě jen to, že je zapnutý majáček nepomůže. 

Zažil jsem i sanitku takto houknoucí na auto před sebou a děkoval jsem si, že stojím mimo silnici, neb řidič vozu před sanitkou úlekem strhl řízení do protisměru...

0/0
28.1.2011 12:39

prick

Re: ..

Málokdo asi při stání na semaforu čumí neustále do zpětnejch zrcátek, aby mohl včas zahlídnout sanitku. A pokud se tam koukne občas jako každej normální řidič, vždycky je možnost, že to bude zrovna chvíli po tom co sanitka dojela za něj. Prostě moc nechápu proč s tou houkačkou tak šetříte. Dvakrát už jsem taky zažil, že sanitka takhle dojela kolonu a začala troubit, asi houkačku ani neměla. Prostě některé řidiče sanitek nepobírám.

Naopak mi přijde, že hasiči houkaj skoro pořád, což je super, protože člověk má daleko větší šanci zareagovat a ten kolos co nejméně zbrzdit.

0/0
28.1.2011 17:26

la.sicak

Re: ..

Ale no presne tak. Ukolem ridice je cucet pred sebe. Jestli nekdo za mnou chce neco resit, musi o sobe dat vedet.

0/0
29.1.2011 10:39

lks0079

Re: ..

ono to pro ty pacienty kterejm je fest zle asi neni moc příjemný jet třeba půl hodiny se sirénou zaplou v kuse, navíc mám vážný pochybnosti o tom, že víc jak 50% převozů pod majákem rozhodně nejsou případy kdy jde o minuty mezi životem a smrtí. Spíš jde o to, aby saniťák stihl přepravit co nejvíc důchodkyň do nemocnice na krev za den :-/

0/0
1.2.2011 19:23

Habouji

Ono by stačilo

Aby lidé na silnicích přestali být sobečtí a uvědomovali si, že Auto s modrým majákem jede ve většině případu někomu zachránit život. A taky nemít muziku v autě na "plné koule" Já například pokud vidím modrý maják zapínám výstražné blinkry aby řidič daného vozidla s majákem věděl, že o něm vím. Nikdy se mi snad nestalo, že bych dokázal přehlédnout nebo dokonce přeslechnout auto s majakem a sirénou

0/0
27.1.2011 15:17

stefi_ul

Re: Ono by stačilo

no ale mas dat blinkr ke strane a ne vystraznaky... Najet ke krajnici, na viceproudove bud vlevo nebo vpravo a udelat uprostred misto. Vystraznaky mas na neco jinyho...

0/0
28.1.2011 11:05

WIFI

Re: Ono by stačilo

dle zkušenosti z města je (výstražný světla) používá, když potřebuje zaparkovat ne úplně tam, kde se může nebo kde nepřekáží............

0/0
28.1.2011 18:36

Engin

Re: Ono by stačilo

Buďme rádi, že dá vědět. Někdo vymyslí kokotinu a navíc ani nenaznačí, co s ní zamýšlí :-)

0/0
31.1.2011 23:48

dedouch

Majáky

Při použití majáků, by nebylo od věci, aby byly modročervené.Při některých situacích by byly daleko lépe viditelné.

Též bych se přimlouval k dodatečným výstražným majákům umístěných ve výškové  úrovni zadního okna osobního vozu. Nedávno v Č. Budějovicích za mnou stáli policisté se spuštěným majákem ve voze VW mikrobus.Slyšel jsem sirénu, ale za sebou viděl jen bílou dodávku a čekal jsem odkud se objeví sanitka, nebo policisté.. Kdyby měl ve výšce zadního okna majáčky mohl jsem reagovat daleko rychleji. 

0/0
27.1.2011 15:02

dracekvo

Re: Majáky

jo, nějaké sanitky to občas mívají v úrovni chladiče.

0/0
27.1.2011 22:10

picky

Stejná hloupost jako absolutní přednost chodců -

dnešní auta jsou již většinou koncipována tak, že slušně tlumí zvuk z venku na rozdíl od Š105, nebo Š1203. Když k tomu připočteme hustotu dopravy, velký podíl nákladních automobilů, tramvají, autobusů, trolejbusů, SUV, dodávek, "pikapů", hluk z dopravy a světla z osvětlení vozů a ve městech všude hafo neónů, tak se není co divit. Když pominu zatmavená skla, "tuning" a TUC TUC TUC u určité skupiny řidičů. Navíc rozeznat odkud ta siréna jde, když se zvuk doráží v úzkých ulicích je také problém. A pak také závodění naší policie - napříkald plnou parou se sirénou a majákem Evropskou dolů, tam přes ručku otočka a hurá zase nahoru a uvnitř dva vytlemení policajti ? A hlavně by si řidiči sanitních vozů měli uvědomit, že sice jsou vozidlem s předností v jízdě, ale musí respektovat dopravní situaci obzvlášť v křižovatkách a za hustého provozu  a přizpůsobit styl jízdy aktuální situaci.

0/0
27.1.2011 14:40

komentator-1

Re: Stejná hloupost jako absolutní přednost chodců -

přečti si něco o absolutní přednosti v jízdě a potom nás zase pouč. Je povinností řidič mít prostředí takové, aby byl schopen dostát zákonu. Za nerespektování přednosti sanitky bych naopak navrhoval drakonické tresty!

0/0
28.1.2011 9:58

PájaZítra

hluk

tak už sakra konečně něco udělejme (tedy ať je na to nějakej paragraf ve vyhlášce) s těma přespříliš hlasitejma aparaturama v autech a tlustejma vejfukama, když kvůli kraválu ti magoři uvnitř neslyšej vozidla s majáčkem a sirénou

0/0
27.1.2011 14:09

KarelV

Telefonování

je vyhláškou zakázané ....  A telefonuje se?

0/0
27.1.2011 14:33

dracekvo

Re: hluk

na to, abych si nevšiml sanitky mi stačí úplně žežná aparatura, co se sériově montuje :)  Aut duc duc jezdí po silnici minimum.

0/0
27.1.2011 22:11

KarelV

Srážka s blbcem je vždy nejhorší...

to je stará známá pravda .... :-/ Rv

0/0
27.1.2011 14:05

FcapaB

pokracovani

O červených světlech škoda mluvit, navíc není pravda že ministerstvo

nikdo nepožádal o jejich schválení.

Když se na to tenkrát ptali, proč nejsou povoleny, tak jistá úřednice argumentovala tím, že by si je řidiči mohli splést s brzdovými světly. Opravdu, odborníci na svých místech.

Spousta lidí nadává, že pořád něco kopírujeme po američanech, ale v tomhle by jsme se mohli učit...

namátkou: http://www.youtube.com/watch?v=7naH0YLI3No&feature=fvsr vs http://www.youtube.com/watch?v=feuYoFK4po0&feature=related

0/0
27.1.2011 13:55

tojsouveci

Tak

Tak pro začátek by pro jejich zviditelní stačilo, kdybychom zase ve dne přestali svítit a kdyby ti, kteří mají problém ve dne na silnici vidět neosvětlené auto odevzdali řidičáky, nebo si došli na vyšetření zraku.

0/0
27.1.2011 13:36

villík

Jj. Patřím taky k těm, co od začátku svícení si myslí totéž.

0/0
27.1.2011 13:41

tojsouveci

Re: Jj. Patřím taky k těm, co od začátku svícení si myslí totéž.

Tak to alespoň dostaneme vynadáno dva. :-)

0/0
27.1.2011 13:49

Pejsátko

Re: Jj. Patřím taky k těm, co od začátku svícení si myslí totéž.

Tři.

0/0
28.1.2011 10:54

jakadlec

Re: Jj. Patřím taky k těm, co od začátku svícení si myslí totéž.

čtyři

0/0
28.1.2011 16:47

IARK - Návnada nesprávné cenzury

Re: Tak

A nemeli by spis odevzdat ridicak ty, kteri prehlednou modry blikajici majak a nebo preslechnou houkacku?  A dle meho sviceni docela dost pomaha, mas mista, kde ve dne neni problem prehlednout neosvetlene auto ikdyz mas zrak sebelepsi ;-) (bile auto v zime, sero v lese, malo prehledna situace ve meste atd.)

0/0
27.1.2011 13:57

FcapaB

Re: Tak

Chtěl jsem napsat to samé :)

0/0
27.1.2011 14:00

tojsouveci

Re: Tak

Přeslechnout houkačku není nic obtížného, kór když máš puštěné rádio. A že přehlédnou maják? Možná právě proto, že těch světel svítí dnes na silnicích moc. Je to podobné jako s dopr. značkami, když už jich bude moc (budou hustě), tak přestanou plnit svůj účel, jelikož se snadněji stane, že nějakou z nich nezaregistruješ (přehlédneš).

0/0
27.1.2011 14:02

Mikesus

Re: Tak

OMG. Tak nerozeznat modrý maják od světel. To už je na odevzdání řidičáku víc, než ti, co přehlédnou neosvětlené auto.

BTW to svícení tu není proto, že by auta nebyla vidět, ale protože dost lidí neví, kdy si mají rozsvítit.

Prostě když nevíš kdy svítit, bude se svítit pořád, i v období, kdy to je zbytečné.

0/0
27.1.2011 17:49

Pejsátko

Re: Tak

Jenže nejedno auto svítí modře a musí se pokaždé luštit, jestli je to opravdu maják, nebo si nějaký frajírek přidal na auto pár dalších světel.

0/0
28.1.2011 10:56

Ahasver

Re: Tak

Takovej by neměl dojet dál než k nejbližší policejní hlídce, odkud by dál putoval po svých a auto na plaťáku na policejní parkoviště ke znaleckému posouzení. Cokoli co svítí dopředu jinak než bíle je podle zákona nebezpečná závada bezprostředně ohrožující ostatní účastníky provozu, takže důvod k zadržení vozidla a nové technické kontrole.

Jen kdyby to na těch cestách někdo dělal...

0/0
28.1.2011 12:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.