Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trabantí expedice jako na dlani. V Plzni uvidíte Malucha i kost z morčete

  8:58aktualizováno  8:58
Plzeň bude už brzy druhým a posledním místem v Česku, kde budou k vidění žlutá trabantí dvojčata Egu a Babu i další stroje, suvenýry či fotografie cestovatele Dana Přibáně. Výstava Trabantem kolem světa začíná v Depu2015 10. března.

Cestovatel Dan Přibáň v Depu2015, kde se připravuje výstava Trabantem kolem světa. (28. února 2017) | foto: Martin Polívka, MAFRA

„Na výstavě je vyprávěný příběh naší cesty a života v autech, stejně jako ve filmu nebo v seriálu. Neukazujeme klasické muzeální exponáty, ale spíš takové drobnůstky. Za každou z nich je schovaný nějaký příběh,“ líčí Dan Přibáň s tím, že lidé, kteří filmy o trabantech znají, budou mít zážitek o něco větší, protože si exponát spojí s konkrétní událostí.

Namátkou zmiňuje plyšáka, kterého si kameraman Zdeněk pořídil se záměrem udělat z něj kryt na mikrofon. „Ale nakonec mu to bylo líto a místo toho jsme s ním utírali okno,“ líčí Přibáň a jmenuje další exponáty.

Třeba smotek sítě s krabem z jižní Austrálie, kde cestovatelé utopili auto, kost z morčete, které jedli v Jižní Americe, nebo různá potřebná potvrzení či dokumenty.

Nechybí ani originální sbírka artefaktů z těch nejzazších bodů jednotlivých cest. „Jsou to desítky různých drobností, které jsme z aut různě zachránili. A k tomu stovky fotek,“ vyčísluje Přibáň.

Sám cestovatel provede návštěvníky výstavou 16. března, 25. března a 12. dubna, běžně ale budou na místě kustodi, kteří jej v jeho nepřítomnosti zastoupí.

Expediční vozidla, mezi něž patří kromě žlutých trabantů i ikona polských silnic Fiat 126 alias Maluch, kazašský pionýr či kyrgyzská Yamaha, budou vystavena v originálním špinavém stavu, v jakém přicestovala z Bangkoku, kde jejich poslední cesta skončila.

„Až se odvezou odsud, začne se na nich pracovat. V září je chceme mít připravená na další cestu,“ říká Přibáň. Další, tentokrát už zřejmě poslední putování trabantů by mělo začít v lednu nebo únoru 2018.

Cestovatelé by se měli během následujících měsíců přesunout z Bangkoku až do Česka. Jakmile dosáhnou uzbeckého Samarkandu, bude možné říci, že obrazili celou zeměkouli. Právě tady totiž skončilo vůbec první trabantí putování v roce 2007.

Za zmínku stojí fakt, že vozidla jsou zhruba z osmdesáti procent původní. Některé namáhané části, třeba motor či brzdy, jsou už měněné několikrát, nicméně většina vozu zůstává.

Fotogalerie

„Toho, co se vymění, není tolik. Je to paradox, ale auto je z valné většiny takové, jako když v roce 2007 vyjelo poprvé,“ směje se Přibáň a dodává, že před každou cestou bude přesto třeba všechno vyndat a zkontrolovat.

Zajímavé je, že ve většině zemí trabant vlastně ani nebudil pozornost, protože lidé vůbec netušili, o co jde.

„Někde si mysleli, že je to mini cooper. V Indonésii všichni volali ‚Mr. Bean, Mr. Bean‘. Většinou se smějí vzhledu, ale Australané se smáli zvuku motoru, protože jim přišel nepředstavitelný dvoutaktní motor v autě,“ uvedl Dan Přibáň.

Výstava s bohatým doprovodným programem potrvá do 28. května a za cíl si podle organizátorů klade jediné: najít v každém návštěvníkovi naději, že nikdy není pozdě. „Když chcete a máte pevnou vůli a víru, můžete dosáhnout ve svém životě čehokoliv,“ uzavírá Dan Přibáň.

Časosběrné video z expedice Trabantem napříč Tichomořím





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.