Hlavní nádraží v Plzni je nyní schované za lešením, stavebníci budovu renovují. | foto: Daniel Beran, MAFRA

Dělníci se pustili do práce. Budovu nádraží v Plzni opraví za miliony

  • 1
Zcela přikrytá lešením je v současnosti budova plzeňského nádraží. Obléká se totiž do nového kabátu. Za opravu zaplatí České dráhy téměř dvacet milionů korun. Hotovo má být do konce roku 2012.

Dílčí opravy historické stavby zahájily České dráhy v květnu. Cestující se prvních změn k lepšímu dočkají ještě letos na podzim.

"V současnosti opravujeme fasádu na východní (tedy zadní) straně budovy. Hotová bude do konce září," sdělil ředitel Regionální správy majetku (RSM) Českých drah v Plzni Jiří Stuna.

Do konce roku dojde i na výměnu desítky let starých oken. Jakmile zedníci rozeberou lešení, nastoupí na jejich místo pokladači. Aby vylepšili prostranství u zadní stěny zámkovou dlažbou.

Budovu hlavního nádraží v Plzni opravují v současnosti dělníci.

Jan Kolárik opravuje fasádu budovy ČSD v Plzni.

"Stánky s občerstvením se sem již nevrátí. Vznikne prodejní okénko ze stávající restaurace," doplňuje mluvčí drah Radka Pistoriusová. Opravy se dočkají i fasády na severní, jižní a západní (čelní) straně více než sto let staré budovy. "Konkrétně v úrovni prvního nadzemního podlaží - tedy kolem nástupišť," popisuje Stuna.

Omítka se přestane na hlavy pasažérů loupat i uvnitř dolní haly, kde jsou naplánované také opravy dobových štukatérských prvků. "Počítáme i s malováním celé dolní haly," říká mluvčí drah.

Na kompletní opravu budovy by byla potřeba miliarda

Po malířích se do spodního vestibulu nastěhují pokladači a vymění celou dlažbu. Její protiskluzový vzorek totiž cestující ochodili během desítek let dohladka. "To už to tady za deště ani při oblevě nebude klouzat," těší se plzeňská důchodkyně Alena Pelikánová.

Nové dlaždice by se měly začít vyrábět během následujících týdnů. "Předpokládaná doba výroby je čtyři až pět měsíců," řekla Pistoriusová.

Na stavebních úpravách novorenesanční budovy pracují dělníci po konzultacích s památkáři za plného provozu. "Cestujícím to přináší dílčí omezení. Ale jen na nezbytně nutnou dobu a vždy jsou včas informováni," slíbila Radka Pistoriusová.

Částečná oprava budovy plzeňského hlavního nádraží vyjde na téměř dvacet milionů korun. Na kompletní rekonstrukci České Dráhy nemají dostatek prostředků. Asi tři roky starý rozpočet hovořil o částce 680 milionů korun. Nyní se pohybuje mezi osmi sty miliony až miliardou.