Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchvat Přeštic se řeší 35 let. Auta by na něj mohla vyjet v roce 2020

  12:16aktualizováno  12:16
Projekty na prodloužení dálničního přivaděče od Plzně do Přeštic i obchvat tohoto městečka jsou ve finální fázi. Zbývá sehnat peníze, získat povolení, vykoupit pozemky a vysoutěžit zhotovitele. Na přivaděči by se mohlo začít pracovat za tři roky, na obchvatu v roce 2018.
Obchvaty mají obce zbavit husté dopravy, někde na ně čekají i desítky let. Ilustrační snímek

Obchvaty mají obce zbavit husté dopravy, někde na ně čekají i desítky let. Ilustrační snímek | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Obě stavby by mohly být hotové koncem roku 2020.

"Veškeré termíny platí pro ideální situaci. Záleží na čerpání peněz z evropských fondů a na tom, jak budou postupovat výkupy pozemků. Neznámých, které mohou situaci ovlivnit, je stále velká spousta. Ale hodně projektů máme skutečně ve vysokém stupni rozpracovanosti," vysvětluje regionální šéf Ředitelství silnic a dálnic v Plzni Zdeněk Kuťák.

Opatrně mluví i starostové obcí, pro které mají nové silnice velký význam.

"Optimistická slova o výstavbě obchvatu jsem v Přešticích slyšel v roce 2006 z úst tehdejšího ministra dopravy Milana Šimonovského. Pamětníci říkají, že obchvat se řeší už nějakých 35 let. Zatím to pro nás jsou jen další termíny. Z veřejných projednávání od občanů víme, že vybudování obchvatu je pro ně největší prioritou. Dokonce větší než chybějící koupaliště. Čím dřív bude obchvat hotový, tím samozřejmě lépe," říká přeštický starosta Antonín Kmoch.

Podle něj může město pomoci Ředitelství silnic a dálnic třeba při jednáních o výkupech nebo směnách pozemků se současnými vlastníky. "Avizovali jsme, že se na nás mohou obrátit," podotkl starosta Kmoch.

Na úseku od Šlovic k Přešticím se projektantům podařilo udělat úpravy a náklady na výstavbu budou nižší než původně odhadované. "Vše je samozřejmě projektované na rychlost 110 kilometrů v hodině. Ještě řešíme změnu mimoúrovňové křižovatky pro Dolní Lukavici a Dnešice. Doufáme, že nás to nezdrží," vysvětlil Kuťák.

Ještě letos může být zvýšena maximální povolená rychlost na přivaděči mezi Plzní a Vysokou ze stávajících 90 na 110 kilometrů v hodině. "Je hotový bezpečnostní audit, čekáme na stanovisko ministerstva," doplnil vedoucí úseku výstavby plzeňské pobočky ŘSD Miroslav Blabol.

Silnice z Plzně na Třemošnou bude mít čtyři pruhy

Ještě letos začnou stavbaři budovat také obchvat Staňkova, městečka na trase z Plzně do Domažlic.

"Věříme, že teď to konečně vyjde, obchvat pro nás bude obrovská úleva. Dokud se nekopne, budeme obezřetní. Teď jsme vlastně jen průjezdním místem, protože kromě náměstí se nedá zastavit u žádného z obchodů. I po zprovoznění obchvatu přes nás budou jezdit auta směrem na Klatovy," vysvětlil starosta Alexandr Horák, proč se ze Staňkova nestane mrtvé město. Auta by jej mohla míjet už koncem příštího roku.

Pokud nenastane nějaký zádrhel, do konce roku 2020 v kraji přibudou bezpečnější silnice prvních tříd. Po dobudování úseku mezi sjezdem z dálnice D5 u Nové Hospody na Tachovsku a Kočovem už bude nejvyšší parametry splňovat celá silnice až do Plané na Tachovsku, která pak pokračuje dál na Cheb.

V současné době experti hledají nejvýhodnější ze tří variant cesty kolem Babylonu na Domažlicku, přes který vede mezinárodní silnice. "Nejrizikovějším místem v Babylonu je teď průjezd po hrázi rybníka a pás vzrostlých stromů u silnice," sdělil Zdeněk Kuťák.

Mapy silnic ve formátu pdf

Významnou plánovanou stavbou, po níž by motoristé mohli jezdit koncem roku 2020, je další část obchvatu Klatov. Ocení ji zejména řidiči jezdící často mezi Plzní a Železnou Rudou, protože zcela minou centrum Klatov.

Stavět se bude i v těsném okolí Plzně. V plánu je rozšíření silnice mezi Plzní a Třemošnou ze současných dvou na čtyři jízdní pruhy, dva pro každý směr jízdy.

Vzniknout mohou ještě obchvaty Losiné a Chválenic na výpadovce na České Budějovice včetně nové bezpečné křižovatky se silnicí na Příbram.

Experti znovu přepočítávají plánovanou trasu kolem Losiné, nová silnice by ve směru od Plzně měla uhnout doleva a pak v koridoru mezi lesem pod Radyní a novými domky obkroužit obec. To se ale vůbec nelíbí právě lidem z nově postavených domů, kteří kvůli tomu založili občanské sdružení Radyně.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.