(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Cestující ze vzdálenějších koutů Plzeňska na novém systému IDP vydělají

  • 5
Zásadní změna čeká cestující v hromadné dopravě na Plzeňsku. Příští rok se tam totiž začne rozšiřovat systém Integrované dopravy Plzeňska (IDP), který lidem nabídne i výhodné předplatné. Obyvatelům sedmi obcí poblíž krajského města však jízdné zdraží.

Oblast Integrované dopravy Plzeňska zahrne 196 obcí a zahrnuje lokalitu, kde žije na 330 tisíc lidí -nyní systém slouží pouze ve 44 obcích. Rozšíření způsobí, že například z Plas do Plzně po trase dlouhé asi 25 kilometrů bude možné celý měsíc cestovat za 1 430 korun. Cestování z Nýřan do Plzně vyjde měsíčně na 770 korun.

Integrovaná doprava Plzeňska od 1.4.2012

"Z rozšíření integrované dopravy mám radost. Usilujeme o to asi čtyři roky. Pro lidi to bude výhodné," prohlásil starosta Hrádku u Rokycan Jaroslav Perlík.

Přechod na nový systém je naplánovaný na 1. duben 2012.

Z obcích blízko Plzně si lidé připlatí

Zatímco pro obyvatele většiny ze 196 obcí bude změna výhodná, obyvatelům sedmi obcí v blízkém okolí Plzně přinese komplikace. Do Dýšiny, Chrástu, Kyšic, Smědčic, Vejprnic, Tlučné a Starého Plzence se už totiž nebude jezdit za ceny platné pro veřejnou dopravu na území Plzně.

Změny pro cestující

* území, kde bude platit předplatné Integrované dopravy Plzeňska (IDP) se 1. dubna 2012 rozšíří ze 44 na 196 obcí
* k využití předplatného IDP bude nutná Plzeňská karta
* pro cenu předplatného na konkrétní trasy bude podstatné, kolika zónami povede, protože se sazby z jednotlivých zón sečtou
* pro obyvatele sedmi obcí blízko Plzně měsíční předplatné podraží na zhruba dvojnásobek (770 Kč), protože už nebudou využívat sazbu dopravních podniků Plzně
* měsíční jízdenka pro Plzeň bude stát 440 korun
* měsíční jízdenka pro vnější zóny bude za 330 korun

"Samozřejmě to netěší, už takhle dáváme s manželem 800 měsíčně a místo toho platit 1 540 korun, to je celkem dost," reagovala Veronika Ciblová z Vejprnic.

Tyto změny vyplynuly z úprav zón, které budou v IDP platit. Nyní existují pouze dvě oblasti - vnější a vnitřní. Ve vnitřní je Plzeň a sedm blízkých obcí, ve vnější pak 36 obcí vzdálenějších od Plzně. Pro cestující z obcí v dnešní vnější zóně, kde měsíční předplatné nyní dělá 440 korun, může být nový systém výhodnější.

Čím víc zón projedete, tím víc zaplatíte

Oblast IDP bude nově rozdělena na 28 oblastí včetně Plzně. V Plzni bude měsíční předplatné stát 440 korun a pro ostatní zóny jen navržena sazba 330 korun.

"Sazba předplatného u konkrétních cestujících bude záviset na počtu zón, kterými budou projíždět a sazby z jednotlivých zón se budou sčítat," prohlásil náměstek hejtmana Jaroslav Bauer.

Náměstek hejtmana tvrdí, že pro většinu cestujících bude rozšíření systému IDP výhodné. Nevyloučil však, že v určitých případech může být výhodnější například předplatné u Českých drah, které nabízejí možnost slevy.

Plzeňská karta

Pro využívání IDP je nutné vlastnit čipovou Plzeňskou kartu, které připadá role předplacené jízdenky a lidé si ji musí "dobíjet" penězi.

Náměstek hejtmana Jaroslav Bauer řekl, že při zajišťování karet budou pomáhat obecní úřady. "Lidé si je tam budou moci objednat," uvedl.

V rámci rozšíření IDP se počítá také s tím, že v obcích vzniknou kontaktní místa, kde budou dopravci karty vyřizovat. Do budoucnu se také připravuje nabíjení karty prostřednictvím internetu nebo přímo ve vozech veřejné dopravy.

Nyní je možné kartu získat v plzeňských dopravních podnicích za 170 korun. Jaroslav Bauer řekl, že za rok poplatek zdraží na 195 korun.

Seniorům, kteří jsou v důchodu, se však mimořádně od 23. září do 18. listopadu nabízí možnost pořídit si kartu zadarmo. "V současné době máme vydáno hodně přes dvě stě tisíc karet. Domníváme se tedy, že řada lidí už kartu má, třeba proto, že jezdí do Plzně," řekl Bauer.