Producent a zakladatel Czech-American TV John Honner, která ve Spojených...

Producent a zakladatel Czech-American TV John Honner, která ve Spojených státech propaguje Českou republiku. (14. července 2016) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Turisty ze Spojených států láká do Plzně Česko-americká televize

  • 1
Nekomerční Česko-americká televize už více než deset let zviditelňuje naši zemi v zámoří. Pravidelně přitom spolupracuje i se studenty a pracovníky Západočeské univerzity v Plzni, kraji se pořad věnuje třikrát až čtyřikrát do roka.

Americký producent českého původu John Honner začal v roce 2003 pro své krajany v Chicagu vysílat v rádiu hodinu v českém jazyce. Dosah byl ale poměrně omezený a jemu se brzy v hlavě začal rodit plán na samostatný televizní pořad v angličtině.

Dnes běží v hlavním vysílacím čase, každou středu vždy půl hodiny. Sleduje jej přes 2,5 milionu domácností v šedesáti městech USA a prostřednictvím internetu dalších 100 tisíc lidí, především v Kanadě, Austrálii nebo Rusku.

„Jsme v základní nabídce kabelové televize,“ pochvaluje si John Honner.

Jeho cílem je lidem v USA a dalších zemích představit Česko jako zemi ležící v centru Evropy, s kulturním bohatstvím, které stojí za to navštívit a vidět její krásy na vlastní oči.

„Největší úspěch mají videodokumenty o českých památkách UNESCO, hradech a zámcích, gastronomii a folkloru,“ jmenuje Honner.

Vysílají se propagační materály

Materiály mu dodávají jednotlivé krajské úřady, města, ale i ministerstvo zahraničí, agentura Czech Tourism nebo národní parky či folklórní soubory, většinou už v angličtině.

„Každý díl je zaměřený na jeden kraj, na každý se dostane třikrát až čtyřikrát ročně. Několik je věnovaných obecně České republice, občas zařazujeme i kurz češtiny,“ sděluje Honner.

Podle Aleny Svobodové z Krajského úřadu Plzeňského kraje loni na základě tohoto vysílání do Plzně zavítali i Češi žijící dlouhodobě v USA.

„Několik skupin turistů přijelo díky této propagaci navštívit Evropské hlavní město kultury,“ uvádí Svobodová.

Na přípravě se podílí i Západočeská univerzita

Do přípravy vysílání jsou už delší dobu zapojeni i studenti a pracovníci Západočeské univerzity, konkrétně z fakulty aplikovaných věd, fakulty ekonomické a fakulty designu a umění.

„Získávají díky tomu velmi cennou praxi na reálném projektu, zároveň i profesní zkušenost a skvělé kontakty,“ jmenuje výhody spolupráce Přemysl Brada, vedoucí katedry informatiky a výpočetní techniky fakulty aplikovaných věd, jehož studenti s Czech-American TV spolupracují od roku 2013.

„V rámci svých semestrálních či bakalářských prací napomáhají chodu televize,“ přibližuje Brada s tím, že studenti vytvářejí například podpůrný software pro chod webových stránek televize.

Pro ten vytvořili také několik aplikací včetně nového modulu Genealogy, díky němuž si mohou Američané vyhledat své české předky.

Studenti ekonomické fakulty pro televizi připravují internetový marketing, fakulta designu a umění Ladislava Sutnara vytváří pro vysílání pořadů znělky.

Czech-American TV je nekomerční projekt, financován je z nejrůznějších grantů, zhruba třetinu z ročního rozpočtu pokryjí dobrovolné příspěvky diváků.