Plzeňské ulice brázdí černá tramvaj, která má přimět černé pasažéry, aby za jízdu platili. Ti ale jezdí načerno i když vidí revizora v uniformě.

Plzeňské ulice brázdí černá tramvaj, která má přimět černé pasažéry, aby za jízdu platili. Ti ale jezdí načerno i když vidí revizora v uniformě. | foto: PMDP

Černé pasažéry v plzeňské MHD neodradili ani revizoři v uniformách

  • 11
Ani nezaměnitelná uniforma revizorů nepřinutí cestující v MHD, aby nejezdili načerno. Ukázalo se to v Plzni, kde pětice revizorů ve stejnokroji s označením Dopravního podniku chytila jen za květen 784 černých pasažérů.

Jakmile dáte revizorům uniformy, nikoho nechytí, to je přece jasné! Tohle slýchávali šéfové plzeňských Dopravních podniků, když letos v únoru oznámili, že pětice kontrolorů bude jezdit v oblečení pískové barvy s logem dopravce.
Jenže všechno je úplně jinak.

V dubnu pětice uniformovaných revizorů lidem hlavně radila, jak se vypořádat s právě zavedenými zónami v hromadné dopravě na Plzeňsku. V květnu začali rozdávat pokuty a jejich nadřízení s úžasem sledovali, jak počty chycených černých pasažérů rostou obrovským tempem.

"Předpokládal jsem, že tihle revizoři nebudou mít mnoho záchytů, že uniforma bude působit na cestující i jako prevence. Nevěřil jsem, že mohou někoho chytit. Výsledek je však zcela nečekaný. Jen v květnu ale lidé v uniformách odhalili 784 černých pasažérů," říká generální ředitel plzeňských Dopravních podniků Michal Kraus.

Proč ani speciální oblečení, které kromě revizorů nikdo jiný nemá, neodradí pasažéry od jízd bez zaplacení? "Někteří cestující si myslí, že když jsme v uniformách, tak je přece nebudeme kontrolovat. Hrozně se diví, když vytáhneme odznak a chceme vidět jízdenku," shrnují samotní revizoři své poznatky.

Ročně revizoři v Plzni odhalí asi 36 tisíc černých pasažérů

Šéf plzeňských revizorů Pavel Pokorný připouští, že zejména v dubnu tihle uniformovaní pracovníci hlavně radili pasažérům a informovali je, jak se vyznat a cestovat v nově zavedených zónách na Plzeňsku. "Od května už i oni běžně kontrolují jízdenky," vysvětluje Pokorný.

Dopraváci na jedné straně připouštějí, že odhalení více černých pasažérů je dobrou zprávou. "Je ale hodně smutné, že ani nezaměnitelné oblečení revizorů nepřinutí stovky lidí, aby v MHD řádně platili," shodují se lidé z Dopravního podniku.

Všichni plzeňští revizoři za rok odhalí v autobusech, trolejbusech a tramvajích kolem 36 tisíc cestujících bez platné jízdenky a vypíší jim pokuty za bezmála 29 milionů korun. Jen tři z deseti chycených zaplatí pokutu před tím, než se případ dostane k soudu.

Od letošního dubna revizoři chycené dělí na černé a šedé cestující. Šedým pasažérem je například ten, komu v průběhu jízdy uplynula doba platnosti jízdenky a revizor ho v té době kontroluje. Pokud zaplatí hned, pokuta je 300 korun, zatímco takzvaný černý cestující, který jízdenku nemá vůbec, na místě zaplatí 600 korun.