Náměstí Emila Škody a Centrální autobusové nádraží v Plzni.

Náměstí Emila Škody a Centrální autobusové nádraží v Plzni. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Část autobusového nádraží v Plzni se změní v záchytné parkoviště

  • 20
Vedení města Plzně se chystá k prvním krokům, které mají změnit dosavadní neutěšenou podobu náměstí Emila Škody a Centrálního autobusového nádraží.

Radní začali s přípravou projektu, podle kterého by mělo v prostoru vzniknout nové, takzvané odstavné parkoviště. Prostor dosud využívaný autobusy se má postupně zmenšovat i v souvislosti s plánem na budování nových dopravních uzlů.

A souběžně s tím, jak budou dopraváci vyklízet oblast mezi hlavní branou Škodovky a Skrvňanskou ulicí, se může místo po desítkách let začít rehabilitovat a získávat zpět normální městskou tvář.

Podle plánů magistrátu má nejprve vzniknout záchytné parkoviště v severní části odstavné plochy pro autobusy podél Kotkovy ulice vedle čerpací stanice.

„V letošním roce bude vybrán zhotovitel a počátkem roku 2017 by měla být zahájena stavba. Vznikne téměř 240 parkovacích stání, jež budou sloužit pro individuální automobilovou dopravu západně od Klatovské třídy. Aby město mohlo záchytné parkoviště zřídit, budou v roce 2017 tyto plochy, které mají nyní pronajaty ČSAD autobusy Plzeň pro odstavování autobusů, vyjmuty z nájemní smlouvy,“ vysvětlil Petr Náhlík z KDU-ČSL, náměstek primátora pro dopravu.

Projekt záchytného parkoviště souvisí se záměrem města Plzně rozšířit zónu placeného parkování do ulic na západ od Klatovské třídy.

Náměstek primátora Pavel Šindelář z ODS řekl, že projekt záchytného parkoviště souvisí se snahou radnice dát prostranství lepší podobu. Město už si nechalo před časem připravit architektonické studie, jak oblast zdevastovanou za minulého režimu zkultivovat.

„Existuje na to schválená územní studie, která dává předpoklady pro rozvoj území. Pokud by už dnes někdo přišel a měl zájem postavit budovu na parkovišti u první brány Škodovky, má příležitost. Jen bude muset parkoviště nahradit. To by nejspíš znamenalo vybudovat parkování pod zemí,“ sdělil Šindelář.

Centrální autobusové nádraží má podle plánu radnice postupně zmizet. „Aby se tam dostala městská zástavba s byty nebo administrativními budovami,“ sdělil Šindelář.

Centrální autobusové nádraží se má v podstatě „rozpustit“ do menších uzlů, kde bude dobrá možnost přestupu na městskou veřejnou dopravu. „V roce 2015 získalo město pravomocné stavební povolení na přestupní uzly Šumavská, Kaplířova, U Letiště a na odjezdovou část přestupního uzlu Slovany. Ve schváleném rozpočtu města pro rok 2016 jsou zastupitelstvem města vyhrazeny finance na prováděcí projekty těchto přestupních uzlů,“ uvedl dále Petr Náhlík.