Přestavěná Borská ulice v Plzni těsně před otevřením | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Borská ulice v Plzni se po půl roce otevírá autům a nově i trolejbusům

  • 0
Tisíce řidičů v Plzni si konečně oddechnou. Po půlroční kompletní přestavbě se autům otevírá Borská ulice, jedna z hlavních spojnic mezi centrem města a průmyslově-obchodní zónou Borská pole. Silnice má nově dva jízdní pruhy každým směrem, přestavba stála asi 40 milionů korun.

Místo původních dvou pruhů jsou nově čtyři, trolejbusová trať pro kratší nájezdy vozidel na linky nebo k vracení do nového depa, ale také méně parkovacích míst. Taková je nová Borská ulice.

Dopravní inženýrka městského policejního ředitelství v Plzni Radka Karlíková upozorňuje, že mezi Klatovskou a Němejcovou ulicí už nově nebudou parkovací místa na straně u železniční trati.

Přestavěná Borská ulice

„Podélná parkovací stání jsou už pouze před domy. Velkou změnou je znemožnění odbočení do Hřímalého ulice, pokud řidiči pojedou od křižovatky s Klatovskou třídou k Němejcově ulici. Před přestavbou Borské ulice tam bylo odbočení doleva možné, teď při jízdě od Klatovské k Němejcově ulici je možná jízda pouze přímým směrem v obou jízdních pruzích,“ říká dopravní inženýrka Radka Karlíková.

Se zprovozněním Borské ulice technici přeprogramují semafory v křižovatce Borské s Klatovskou, ale také na Chodském náměstí a na křížení Borské s Němejcovou ulicí u vlakové stanice Plzeň - Jižní předměstí.

„Světelná signalizace na Belánce a Chodském náměstí, přes které vedla objízdná trasa, se vrátí do stavu, jako byla před zahájením rekonstrukce Borské ulice. Do plného provozu spustíme i světelnou signalizaci v křižovatce s Němejcovou ulicí,“ řekl Josef Brůha, specialista z oddělení světelné signalizace Správy veřejného statku města Plzně.

Policejní mluvčí Hana Štefflová upozorňuje, že současně s otevřením Borské skončí i změny, které byly v okolních ulicích. „V praxi to znamená, že například skončí jednosměrka v Hálkově ulici,“ uvedla Štefflová.

Přestavba ulice přinese úsporu dopravním podnikům.

Nově natažené troleje od Němejcovy ulice přes Borskou, Belánku až do ulice U Trati ušetří tisíce kilometrů ročně, které trolejbusy najížděly při ranních nájezdech na linky, nebo při návratech do nového depa v bývalém škodováckém areálu.

„Otevření Borské bude znamenat i zkrácení časů potřebných pro nájezdy vozů, ale žádná linka po nové trase zatím nepovede. Propojením přes Belánku jsme získali objízdnou trasu pro trolejbusy, pokud by z jakéhokoli důvodu byla neprůjezdná Americká třída,“ vypočítal provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.

Přestavba přinesla Plzni i jeden unikát. Na křižovatce s Němejcovou ulicí je nově jedna z největších a nejsložitějších trolejbusových křižovatek v České republice.

Nad silnicí je pavučina trolejí prošpikovaná dvanácti kříženími, šesti výhybkami, které se automaticky nastavují podle toho, na jaké lince konkrétní trolejbus jede, a postaví mu správně cestu, a dalšími šesti výhybkami, kde se spojují troleje ze dvou různých směrů.