Vedle hlavního vlakového nádraží v Plzni by měl stát v brzké budoucnosti

Vedle hlavního vlakového nádraží v Plzni by měl stát v brzké budoucnosti autobusový terminál. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Blízko vlakového nádraží v Plzni plánují i menší autobusové

  • 4
Pokud město a kraj dosáhnou na evropské dotace, Plzeň přijde za pár let o jednu ze svých kuriozit. Jako jedno z mála velkých měst totiž nemá blízko u sebe vlakové a autobusové nádraží. To se ale má změnit. Zatím to jsou jen plány, které se mohou za pár let zhmotnit.

Hlavní vlakové a menší autobusové nádraží podle nich spolu budou přímo sousedit. Terminál i s malou záložní točnou pro městské trolejbusy vznikne za nádražní zdí v Šumavské ulici, kde ještě nedávno bylo uhlířství.

"Územní rozhodnutí je vydané, projekt pro stavební povolení by mohl být hotový koncem roku 2015, pokud nenastane nějaký nečekaný problém. Na výstavbu terminálu bychom rádi čerpali evropské dotace," potvrdil dopravní specialista Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský.

Menší autobusové nádraží pro regionální a dálkové linky je naplánované mezi právě budovaný podchod do haly nádraží ze Šumavské ulice směrem k železniční poliklinice.

Vjezd do areálu by měl být zhruba proti místu, kde se dnes odbočuje ze Šumavské ulice k budově Okresního osudu Plzeň-město. Samotná stavba by měla trvat zhruba rok.
 
Součástí terminálu má být i zmiňovaná trolejbusová točna. To pro případ, aby i při mimořádných dopravních problémech byla zajištěná trolejbusová doprava k vlakovému nádraží.

Vybudováním autobusového terminálu u vlakového nádraží přijde Plzeň o jeden ze svých unikátů. V Plzni Centrální autobusové a hlavní vlakové nádraží od sebe dělí více než dva kilometry, ve většině měst jsou u sebe.

"Historicky to bylo v Plzni dané tím, že Centrální autobusové nádraží vznikalo za minulého režimu, aby bylo co nejblíže Škodovce," říká Petr Náhlík ze společnosti Poved, která organizuje veřejnou dopravu v regionu.

Plánované autobusové nádraží odhadem za sto milionů korun by měly využívat zejména linky, které jezdí směrem na Rokycansko a část jižního Plzeňska, část by jich tu mohla rovnou končit nebo začínat a nemusely by zajíždět na Centrální autobusové nádraží.
 
"Vzhledem k prostoru to bude pouze náhrada za současné zastávky v Habrové ulici," soudí šéf ČSAD Autobusy Plzeň Miroslav Hucl. Odborníci připouštějí, že v okolí terminálu u vlakového nádraží nebude příliš místa pro dlouhodobější odstavování autobusů.

Nové autobusové nádraží je plánované jako jeden z deseti přestupních uzlů v Plzni mezi městskou hromadnou dopravou, vlaky a meziměstskými autobusy. A právě v nich mají podle dlouhodobé koncepce některé regionální spoje končit a začínat.