Primátor Plzně Martin Zrzavecký z ČSSD.

Primátor Plzně Martin Zrzavecký z ČSSD. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Agentura odmítla vyrobit billboardy o nesplněných slibech primátora

  • 145
Upozornit veřejně na nesplněné sliby primátora není v Plzni snadné. Přesvědčili se o tom zástupci místní TOP 09, kteří si za tímto účelem objednali billboardy. Jenže narazili. Agentura, která je měla dodat, na poslední chvíli řekla, že billboardy nebudou. Domnívá se totiž, že vyznívají útočně.

Představitelé plzeňské TOP 09 chtěli po roce vládnutí koalice na radnici upozornit na neplnění některých slibů, které dal při nástupu do funkce primátor Martin Zrzavecký z ČSSD.

U společnosti West Media proto objednali několik billboardů. Text měl konstatovat, že sliby primátora nebyly splněny: Bezdomovectví - Nevyřešeno! Černé skládky a nepořádek - Nevyřešeno! Pivovar Světovar - Nevyřešeno!
Agentura však na poslední chvíli oznámila, že billboardy nebudou.

„Nechápeme, co se to v Plzni děje,“ prohlásil předseda opozičního klubu zastupitel TOP 09 Michal Vozobule.

Agentura zdůvodnila své rozhodnutí tvrzením, že by billboardy napadaly konkrétní osobu za účelem dehonestace, používaly konfrontační hesla vytržená z kontextu a vyznívající velmi útočně. Nejútočnějším výrazem v návrhu textu ovšem bylo slovo „Nevyřešeno!“

Šéf agentury West Media Jiří Machálek se dušoval, že uznává svobodu slova. „Ale měli jsme prostě pocit, že taková věc nepřispívá k dobrému ovzduší v našem městě,“ uvedl.

Domnívá se, že klientovi věc citlivě rozmluvili. „Nemyslím si, že bychom to striktně odmítli nebo zrušili,“ konstatoval.

Michal Vozobule řekl, že o nějakém „citlivém rozmluvení“ neví. A podmínky pro dobré ovzduší ve městě vnímá odlišně. „Špatnou atmosféru vytváří chování, na které jsme narazili, a ne snaha upozornit na sliby politika,“ prohlásil Vozobule.

Jak bude TOP 09 ohledně zamýšlených billboardů postupovat dál, zatím není jasné. „Hledáme nějaké jiné řešení,“ řekl Vozobule.

Politolog Miloš Gregor z Masarykovy univerzity míní, že pokud by reklamní agentura odmítla vylepit neetickou reklamu, tak je to cesta správným směrem. Osobní politické útoky jsou podle jeho slov v České republice nepříjemným dlouhodobým folklórem.

„Nicméně programová kritika a poukazování na neplnění předvolebních slibů je něco odlišného, to naopak do kampaní patří. Jak jinak upozornit na nekompetentnost politiků? Vzhledem k reakci zmíněné agentury bych se tak ptal, jestli se nejedná spíše o osobní sympatie představitelů společnosti ke kritizovaným politikům. Druhou věcí je fakt, že kritizovat radnici po uplynutí jednoho roku ze čtyřletého funkčního období je předčasné,“ míní Gregor.

Podotkl, že obecným problémem politických reklam v Česku je to, že nejsou nastaveny jasné mantinely, co se ještě může, a co už nikoliv.

„Komerční reklamy jsou v tomto přísně regulovány - ať už se bavíme o srovnávací nebo negativní reklamě. U politické reklamy projde téměř cokoliv. A to by se mělo změnit. Výrazně by pomohlo, kdyby každý plakát nebo billboard musel být podepsán konkrétní politickou stranou,“ řekl Gregor.

Redakce MF DNES oslovila s žádostí o komentář i další plzeňské reklamní agentury. Ty se ale k tématu odmítly vyjadřovat.

,