Lidé z iniciativy KolemPlzne.cz servisují a ukládají k zimní přestávce kola používaná k bikesharingu v Plzni. (4. prosince 2016) | foto: Petr Eret

Sdílení bicyklů se v Plzni stalo běžnou dopravou, uživatelů je přes tisíc

  • 14
Bikesharing neboli sdílení bicyklů se v Plzni stává běžnou součástí veřejné dopravy. Počet uživatelů i výpůjček vzrostl letos oproti loňskému roku na trojnásobek.

Lidé registrovaní v systému si mohou libovolně půjčovat kola a vracet je kdekoliv po Plzni. Bikesharing ve městě funguje už třetí rok.

„Stali jsme se standardní veřejnou dopravou s postupně rostoucí kapacitou,“ hodnotí po sezoně Petr Pelcl z iniciativy KolemPlzne.cz.

Registrovaných uživatelů bylo oproti loňskému roku trojnásobek, přesně 1 159. Víc než polovina z nich se řadila mezi ty aktivní. To znamená, že si koupili aspoň jeden měsíční tarif nebo čtyři jednodenní.

„I výpůjček bylo trojnásobek oproti loňsku, 11 473. Ve vysoké sezoně květen až září se každé kolo svezlo aspoň jednou,“ vypočítává spokojeně Pelcl.

V ulicích města Plzně bylo maximálně 85 kol, většinou však méně, protože několik se jich vždy opravovalo. „Příští rok chceme mít kol už 120,“ plánuje Pelcl a nahlas se zamýšlí nad kapacitními možnostmi.

Jeho iniciativa je schopna „postarat se“ odhadem o 250 kol, otázkou však je, zda už to není pro Plzeň příliš, zda se takové množství do ulic vejde.

„A také jsem po pravdě zvědavý, zda bude v příštím roce pokračovat křivka růstu. Další ztrojnásobení by znamenalo 3,5 tisíce uživatelů,“ odhaduje Pelcl a dodává, že v takovém případě by počet kol 120 nemusel stačit.

V centru se každý dostane ke kolu do pěti minut

Rozpočet služby činil v letošním roce 500 tisíc korun, jízdné pokrylo zhruba 40 procent nákladů. Zbytek, tedy víc než 300 tisíc korun, pocházel z magistrátní kasy a z rozpočtů dvou městských obvodů.

„Umožnilo nám to pořídit další kola a zviditelnit se. V centru už platí, že člověk má kolo v docházkové vzdálenosti pěti minut,“ konstatuje Pelcl.

Mimo centrum to zatím neplatí, pomalu už se kola ale rozšiřují i do dalších čtvrtí. Napřed jsou v toto ohledu Slovany a Bory.

Pelcl by příští rok rád pracoval s rozpočtem vyšším, 800 až 900 tisíc. „Zatím se nám nepodařilo se profesionalizovat se vším všudy. Platíme jen za servis kol a programátorům, zbytek týmu pracuje zadarmo,“ říká Pelcl. Dobrovolnicky tak zatím pracuje polovina šestičlenného týmu.

Novinkou pro příští rok bude snazší vracení kol

Chystanou novinkou pro příští rok je především snazší vracení. V ulicích města by mělo být na 400 samolepek, které by umožnily pouhým přiložením telefonu kolo do systému vrátit.

Nicméně podle Pelcla se služba vylepšuje neustále, od letoška například software hlídal, zda kolo nestojí na stejném místě bez vypůjčení déle než týden.

„Pokud tomu tak bylo, přemístili jsme ho jinam,“ říká Pelcl. Dodává však, že přemísťovat kola bylo třeba minimálně. Bicykly se totiž po městě přirozeně přemisťují tím, jak si je lidé půjčují a zase je vrací.

Letošní sezona končila minulý týden, v tuto chvíli podle Pelcla chybí asi 14 kol. „Počítáme s tím, že některá se ještě podaří dohledat. Loni jsme takhle našli ještě čtyři kola,“ připomíná Pelcl, podle něhož je taková ztráta přijatelná.

Červená kola v ulicích najdou lidé opět v březnu, ceny za využití služby zůstanou stejné jako v letošním roce. Celoroční jízdné vyjde na 600 korun, měsíční na 130, za den člověk zaplatí 40 korun.