Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do ulic Plzně se vrací červená kola, začíná čtvrtá sezona bikesharingu

  18:20aktualizováno  18:20
Bikesharing, neboli sdílení veřejných kol, odstartoval o víkendu v Plzni další sezonu. Nyní najdou lidé v ulicích města na sedm desítek bicyklů, do konce dubna přibude pětatřicet dalších.

Petr Pelcl připravuje bikesharingová kola na sezonu. (19. března 2017) | foto: Martin Polívka, MAFRA

„S celkovým počtem 107 kol jich stovku můžeme garantovat v ulicích,“ říká Petr Pelcl z iniciativy KolemPlzne.cz.

Zájem o bikesharing roste skokově každým rokem. Na konci loňské sezony byl počet lidí zaregistrovaných do služby trojnásobný oproti té předcházející, vzrostl na 1 159.

„Nepočítáme s tím, že by se letos počet opět znásobil. Naším cílem je navýšit počet o dalších 600 až 800 uživatelů,“ plánuje Pelcl.

Během zimních měsíců přibyly dvě desítky registrovaných lidí, rozhodující budou ale podle Pelcla měsíce duben a květen. Zkušenosti ukazují, že v tomto období denně přibývají dva až tři další.

„Pro nás je ale důležitější počet aktivních uživatelů. Těch, kteří na kolech skutečně jezdí, je zhruba polovina z celkového počtu,“ odhaduje Pelcl.

Vracení kol bude snazší

Služba v Plzni začala fungovat v létě 2014, sezona trvá od března do listopadu.

Lidé zaregistrovaní na stránkách si kola za poplatek mohou libovolně půjčovat a vrátit je mohou kdekoliv. Navíc se postupně zdokonaluje systém výpůjček.

V letošním roce by se mělo například usnadnit vracení bicyklů. V ulicích města se objeví desítky samolepek, které umožní pouhým přiložením telefonu kolo do systému vrátit.

Nově budou mít lidé k dispozici i aplikaci pro operační systém android. Už loni ale třeba software hlídal, zda kolo nestojí na stejném místě bez vypůjčení déle než týden. Pokud tomu tak bylo, přemístilo se jinam. Nutné to však bylo minimálně. Bicykly se totiž po městě přirozeně hýbou s tím, jak si je lidé půjčují a zase je vrací.

Celoroční jízdné vyjde na 600 korun, měsíční na 130

Nespornou výhodou je zvyšující se počet bicyklů. Pelcl navíc věří, že zmíněných 107 kol nebude letos konečným číslem. Rád by se dostal až k číslu 120.

Cena za využití bikesharingu se v letošní sezoně nemění. Celoroční jízdné vyjde na 600 korun, měsíční na 130 a denní na 40 korun.

„Chystáme také turistický tarif. To znamená výpůjčku na tři dny bez nutnosti bicykl vracet. Cena by měla být 150 až 200 korun,“ přiblížil Pelcl a dodal, že ostatní by měli kolo vrátit ideálně za hodinu od vypůjčení, nejpozději ale za šest hodin.

Roční náklady na provoz bikesharingu dosahují 600 tisíc korun, 250 tisíc pochází z rozpočtu města.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlci ve výběhu u návštěvnického centra v Srní na Šumavě.
Vlk podřimuje a mláďata zlobí. Šumavská smečka připomíná lidskou rodinu

Vůdčí samec místo hlídání vlčat spí a když jedno z nich spadne z vysokého pařezu a natluče si, musí se postarat máma. Scény ze života vlků žijících ve výběhu v...  celý článek

Požár v panelovém domě v Plzni na Košutce zřejmě způsobila powerbanka. (22. 8....
Hasiči evakuovali čtyřicet lidí, noční požár způsobila powerbanka

Tři hasičské jednotky vyjely v noci k požáru panelového domu v Plzni na Košutce. Černý kouř vyhnal z bytů čtyřicet lidí, lékaři ošetřili dvě ženy. Požár...  celý článek

Veduta plaského kláštera z 18. století.
Veduta se ukrývala v Maďarsku a Rakousku. Teď je zpátky doma, v Plasích

V Rakousku byla na prodej vzácná kolorovaná perokresba cisterciáckého kláštera v Plasích z 18. století. Dosud neznámou vedutu zakoupilo plaské Centrum...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.