Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Plzni začaly sloužit trolejbusy s baterií, vydrží dvanáct kilometrů

  16:25aktualizováno  16:25
Plzeňské dopravní podniky vyslaly do ulic krajského města sedm nových trolejbusů, které v úsecích bez trolejí jezdí na energii z akumulátorů. Plzeň je třetím městem v republice, které tento typ vozů koupilo.

„O víkendu jezdily nové trolejbusy na lince 13 k nákupní zóně v Černicích. V pondělí jely poprvé na baterie z Božkova do Letkova a zpátky. Dojezd na baterie je spočítaný na dvanáct kilometrů, to je s rezervou právě na úsek Božkov - Letkov,“ vysvětlil dopravně-provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.

Na první pohled jsou nové dvanáct metrů dlouhé trolejbusy stejné jako ty, které už v Plzni jezdí několik let. Mají jen menší zadní okno. Uvnitř trolejbusu nejsou sedačky pod zadním oknem, pod kryty tam jsou schované baterie. Ty se dobíjejí při jízdě pod trolejí.

„První zkušenosti jsou pozitivní. O víkendových jízdách mezi konečnou v Černicích k nákupní zóně a zpět displej ukazoval, že v nich zůstalo ještě 70 procent energie. Jsme zvědaví, jaké hodnoty budou při jízdě z Božkova do Letkova a zpět, kde trolejbus překonává velké převýšení. Baterie se na plnou kapacitu nabijí při jízdě pod trolejemi do půl hodiny,“ řekl Jiří Ptáček.

Nový trolejbus s bateriemi

V plzeňské Škodě Electric vyrobili za poslední tři roky asi šedesát trolejbusů s bateriemi, a zájem o ně se pořád zvyšuje.

„Více než třicet jich jezdí v Budapešti, pak jsou v maďarském Szegedu, další ve španělském Castellonu, italském Cagliari nebo švédské Landskroně. V České republice začaly loni jezdit ve Zlíně a v Českých Budějovicích,“ řekl člen představenstva firmy Karel Majer.

Plzeň by do konce roku měla koupit dalších devět trolejbusů s bateriemi. Jejich cena je prý srovnatelná s cenou, jakou dopravci dříve platili za trolejbusy s pomocným dieselovým motorem. Nikdo ale nechce být konkrétnější s odkazem na obchodní tajemství.

Podle předjednaných smluv by v Plzni mohlo jezdit až třiatřicet krátkých trolejbusů vybavených bateriemi. Dopravní podniky připravují tendr i na delší bateriové vozy.

Nasazení nových trolejbusů znamená, že zanedlouho přestanou po Plzni jezdit poslední vysokopodlažní trolejbusy. Jeden zůstane jako historické vozidlo a druhý si dopraváci zřejmě nechají jako technologický vůz. Ten by jezdil hlavně v zimě a srážel námrazu z trolejí.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.