Samořídící autobus je poprvé v Česku. Jízdu mu zatím zakazuje zákon

  • 111
Autobus, který nepotřebuje řidiče, aby odvezl cestující z jedné konečné na druhou, se o víkendu poprvé objevil v České republice. Mercedes-Benz jej přivezl do výrobního závodu EvoBus v Holýšově na Domažlicku.

V Nizozemí autobus získal pro ověřovací jízdy řadu výjimek, aby mohl svézt vybrané hosty mezi amsterodamským letištěm a Haarlemem, v Česku ale na silnice zatím nemůže. Vozidlo připomínající zvenku svojí střechou vlnobití a futuristickým interiérem přivezl na západ Čech kamion.

Andreas Türk z koncernu Daimler, který o autobusu bez řidiče ví téměř vše, vysvětlil, proč stroj nikoho nesveze ani v uzavřeném areálu holýšovské továrny. „Aby autobus mohl vyjet na trasu, musíte pro něj mít data, která nahrajete do jeho systémů. Použít jen mapy nestačí. Autobus trasu nejprve projede klasicky s řidičem. Při jízdě se nahrávají data z GPS. Zároveň čtyři kamery sledují okolí, program identifikuje významné body na trase, které pak slouží k orientaci autobusu. V holýšovském areálu nebylo možné nic takového udělat, autobus jsme přivezli v noci na sobotu,“ vysvětlil Andreas Türk.

Autobus dokáže na trase komunikovat se semafory tak, aby u nich co nejméně zastavoval. Jednoduše řečeno – sám posílá informace před křižovatkou, že se blíží a požaduje průjezd. Od počítače řídícího provoz vzápětí přijde informace, zda zelená ještě vydrží nebo zda naskočí tak, aby autobus projel bez zbytečného zastavení. Stejně tak dokáže přesně zajet do zastávky, ohlídá si zaplněnost vozidla. Rychlost upravuje nejen podle vozidel, která jeho systémy detekují, ale propočítává i pohyb chodců na větší vzdálenost, aby v případě potřeby zabránil srážce.

V Amsterodamu najel tento vůz na lince mezi letištěm a městem Haarlem 20 kilometrů bez jediného zásahu řidiče. Během cesty vozidlo dělalo vše samo, zcela automaticky.

Semafor nad dveřmi

Autobus je nezvyklý i tím, že oboje dveře má uprostřed pravého boku. Türk vysvětlil, že takto umístěné dveře umožňují jednodušší pohyb cestujících ve vozidle. „Navíc nad dveřmi se ve stanicích rozsvěcují barevná světla. Nejprve svítí zelená do nitra vozidla a červená na chodník. To znamená, že lidé mají vystupovat. Pak se světla rozsvítí obráceně, a lidé mohou v klidu nastupovat. Nejvíce volného místa je právě kolem dveří, kde zůstávají lidé, kteří jedou jednu nebo dvě stanice,“ uvedl Andreas Türk z koncernu Daimler.

Tenhle unikátní autobus neposlali z Německa do Holýšova náhodou. Ve zdejší firmě EvoBus do něj vyráběli komponenty. Thomas Rohde, jednatel EvoBus ČR řekl, že v příštím roce chtějí rozšiřovat zdejší závod, přijímat nové zaměstnance a ještě rozšiřovat výrobu.

Kdy se futuristický autobus objeví v ulicích ale nedokáže nikdo odhadnout. Jeho nasazení na běžné linky v evropských městech brání platné zákony. Odborníci z firmy Daimler nepředpokládají, že by s běžnými cestujícími vyjeli dříve než za 10 let.

S největší pravděpodobností ale bude jejich interiér vypadat jinak, než u prvního autobusu s trojcípou hvězdou na přední masce. Designeři se snažili vnitřek autobusu stylizovat jako městský park. „Sedačky jsou pohodlné lavičky z parku, držadla od podlahy do stropu připomínají stromy. Osvětlení přichází jakoby z větví stromu. V Nizozemí jsem při představování autobusu říkali, že jeho modrá podlaha připomíná zamrzlé vodní kanály, na kterých místní v zimě bruslí,“ vysvětlil Andreas Türk z koncernu Daimler.

Vývoj tohoto konkrétního Future Busu, jak je pojmenovaný, trval rok a půl. Je postavený na stejném základu, jako běžně nasazované autobusy Mercedes Citaro.