Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Samořídící autobus je poprvé v Česku. Jízdu mu zatím zakazuje zákon

  12:00aktualizováno  12:00
Autobus, který nepotřebuje řidiče, aby odvezl cestující z jedné konečné na druhou, se o víkendu poprvé objevil v České republice. Mercedes-Benz jej přivezl do výrobního závodu EvoBus v Holýšově na Domažlicku.

V Nizozemí autobus získal pro ověřovací jízdy řadu výjimek, aby mohl svézt vybrané hosty mezi amsterodamským letištěm a Haarlemem, v Česku ale na silnice zatím nemůže. Vozidlo připomínající zvenku svojí střechou vlnobití a futuristickým interiérem přivezl na západ Čech kamion.

Fotogalerie

Andreas Türk z koncernu Daimler, který o autobusu bez řidiče ví téměř vše, vysvětlil, proč stroj nikoho nesveze ani v uzavřeném areálu holýšovské továrny. „Aby autobus mohl vyjet na trasu, musíte pro něj mít data, která nahrajete do jeho systémů. Použít jen mapy nestačí. Autobus trasu nejprve projede klasicky s řidičem. Při jízdě se nahrávají data z GPS. Zároveň čtyři kamery sledují okolí, program identifikuje významné body na trase, které pak slouží k orientaci autobusu. V holýšovském areálu nebylo možné nic takového udělat, autobus jsme přivezli v noci na sobotu,“ vysvětlil Andreas Türk.

Autobus dokáže na trase komunikovat se semafory tak, aby u nich co nejméně zastavoval. Jednoduše řečeno – sám posílá informace před křižovatkou, že se blíží a požaduje průjezd. Od počítače řídícího provoz vzápětí přijde informace, zda zelená ještě vydrží nebo zda naskočí tak, aby autobus projel bez zbytečného zastavení. Stejně tak dokáže přesně zajet do zastávky, ohlídá si zaplněnost vozidla. Rychlost upravuje nejen podle vozidel, která jeho systémy detekují, ale propočítává i pohyb chodců na větší vzdálenost, aby v případě potřeby zabránil srážce.

V Amsterodamu najel tento vůz na lince mezi letištěm a městem Haarlem 20 kilometrů bez jediného zásahu řidiče. Během cesty vozidlo dělalo vše samo, zcela automaticky.

Semafor nad dveřmi

Autobus je nezvyklý i tím, že oboje dveře má uprostřed pravého boku. Türk vysvětlil, že takto umístěné dveře umožňují jednodušší pohyb cestujících ve vozidle. „Navíc nad dveřmi se ve stanicích rozsvěcují barevná světla. Nejprve svítí zelená do nitra vozidla a červená na chodník. To znamená, že lidé mají vystupovat. Pak se světla rozsvítí obráceně, a lidé mohou v klidu nastupovat. Nejvíce volného místa je právě kolem dveří, kde zůstávají lidé, kteří jedou jednu nebo dvě stanice,“ uvedl Andreas Türk z koncernu Daimler.

Tenhle unikátní autobus neposlali z Německa do Holýšova náhodou. Ve zdejší firmě EvoBus do něj vyráběli komponenty. Thomas Rohde, jednatel EvoBus ČR řekl, že v příštím roce chtějí rozšiřovat zdejší závod, přijímat nové zaměstnance a ještě rozšiřovat výrobu.

Kdy se futuristický autobus objeví v ulicích ale nedokáže nikdo odhadnout. Jeho nasazení na běžné linky v evropských městech brání platné zákony. Odborníci z firmy Daimler nepředpokládají, že by s běžnými cestujícími vyjeli dříve než za 10 let.

S největší pravděpodobností ale bude jejich interiér vypadat jinak, než u prvního autobusu s trojcípou hvězdou na přední masce. Designeři se snažili vnitřek autobusu stylizovat jako městský park. „Sedačky jsou pohodlné lavičky z parku, držadla od podlahy do stropu připomínají stromy. Osvětlení přichází jakoby z větví stromu. V Nizozemí jsem při představování autobusu říkali, že jeho modrá podlaha připomíná zamrzlé vodní kanály, na kterých místní v zimě bruslí,“ vysvětlil Andreas Türk z koncernu Daimler.

Vývoj tohoto konkrétního Future Busu, jak je pojmenovaný, trval rok a půl. Je postavený na stejném základu, jako běžně nasazované autobusy Mercedes Citaro.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bouřky a vydatný déšť v Hradci Králové
Dešťová voda už nepoteče do kanálu, mohla by třeba zalévat park

Plzeňská radnice chce, aby město lépe hospodařilo s vodou. Chystá projekty na zadržení a využití dešťové vody nebo na vytváření lepších klimatických podmínek...  celý článek

Řidička v protisměru na D5 s klidem projížděla i tunely
Žena, která jela po D5 v protisměru, dostala podmínku a musí se léčit

Podmíněný trest dostala v pátek u rokycanského soudu seniorka, která před rokem ujela asi patnáct kilometrů po dálnici D5 v protisměru a způsobila dopravní...  celý článek

Ve firmě Greiner v Nýrsku zasahovaly asi dvě desítky hasičů. V hale unikl...
Při úniku isokyanátu ve firmě na Klatovsku se přiotrávili dva muži

Dva mladí muži skončili ráno v nemocnici poté, co ve firmě v Nýrsku na Klatovsku unikl jedovatý isokyanát. Hasiči na místě zasahovali v protichemických...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Disponent logistiky - Plzeň

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 28 000 - 32 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.