Práce na koridoru stojí, archeologové tam našli žárové hroby i střepy

  • 14
Nálezy pravěkých osídlení u Kyšic zastavily většinu přípravných prací na budování železničního koridoru mezi Plzní a Ejpovicemi. Archeologové zde objevili lokality z pravěku, z doby bronzové i z neolitu. Odkryli hroby a našli i zbytky keramiky či brousky.

Stavbaři doufají, že archeologové práce dokončí do konce roku, v krajním případě v lednu nebo v únoru. Zatím jsou na polích kolem Kyšic stržené 30 až 50 metrů široké pásy ornice v trase budoucí železniční trati, v nichž archeologové hledají tisíce let staré pozůstatky po osídlení. 

"Nalezli jsme lokality z období pravěku i žárové hroby z doby bronzové nebo neolitu," říká archeoložka ze společnosti Zip Kateřina Postránecká.

To znamená, že místo bylo osídleno v období pátého až čtvrtého tisíciletí před naším letopočtem. Druhá skupina nálezů je z období 1200 až 1000 let před naším letopočtem.

"Z pohledu historiků je to v regionu velmi cenná a významná lokalita. Výzkum ještě nebyl na celé odkryté ploše. Kromě hrobů jsme našli i zbytky stolní keramiky, závaží z tkalcovského stavu, brousky a podobné předměty denní potřeby," upřesňuje Postránecká.

Archeologové u Kyšic

Na tři desítky archeologů pracovaly na nalezišti i ve čtvrtečním mrazu a v ledovém vichru odstraňovaly ve vytýčených polích různými kopáčky a škrabkami další a další vrstvičky zeminy. Stejně jako jejich předci se mezi prací ohřívali u ohýnku.

"Ve srovnání s jinými lokalitami v západních Čechách je tahle velkou raritou, západočeské lokality nebývají tak rozsáhlé. Zatím tu máme skrytý pruh zeminy v délce asi 1,5 kilometru a šířce mezi 30 až 50 metry. Na základě sond očekáváme, že bychom v místě budoucího tunelového portálu mohli nalézt i pravěké organické materiály," poznamenal archeolog Milan Kuchařík z firmy Labrys.

Jeho kolegyně Kateřina Postránecká je přesvědčená, že kdyby skrývky zeminy pokračovaly dál do polí, našly by se i tam důkazy o činnosti člověka v této oblasti před tisíci lety.

Archeologové pracují v místech, kde stavaře nejvíc tlačí čas

Od současné silnice spojující Dýšinou s Kyšicemi bude portál tunelu vzdálený asi 800 metrů směrem k Plzni. V nejhlubším místě povede trať asi 18 metrů pod úrovní současného terénu. Razící tunelový štít už technici vyrábějí v Německu, ražba tunelu by u Kyšic by měla začít v září nebo říjnu příštího roku.

Přípravné stavební práce se teď kvůli archeologickému výzkumu téměř zastavily. "Archeologové se snaží, ale na téhle rozsáhlé lokalitě je spousta nálezů. Práce proto provádějí po dohodě v místech, kde nás čas tlačí nejvíce," řekl Přemysl Krejsa, ředitel výstavby ze společnosti Metrostav.

Archeologové nyní prozkoumávají naleziště především v trase budoucí silnice pro záchranáře, která povede podél budoucí trati. Ta má být hotová jako první.

Po nové trase z Ejpovic tunelem pod Chlumem do Plzně by měly první vlaky projet na podzim roku 2016. Cesta z Plzně do Rokycan se zkrátí asi o devět minut. Úsek z Ejpovic do Plzně bude stát zhruba čtyři miliardy korun.