Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Práce na koridoru stojí, archeologové tam našli žárové hroby i střepy

  16:01aktualizováno  16:01
Nálezy pravěkých osídlení u Kyšic zastavily většinu přípravných prací na budování železničního koridoru mezi Plzní a Ejpovicemi. Archeologové zde objevili lokality z pravěku, z doby bronzové i z neolitu. Odkryli hroby a našli i zbytky keramiky či brousky.

Stavbaři doufají, že archeologové práce dokončí do konce roku, v krajním případě v lednu nebo v únoru. Zatím jsou na polích kolem Kyšic stržené 30 až 50 metrů široké pásy ornice v trase budoucí železniční trati, v nichž archeologové hledají tisíce let staré pozůstatky po osídlení. 

"Nalezli jsme lokality z období pravěku i žárové hroby z doby bronzové nebo neolitu," říká archeoložka ze společnosti Zip Kateřina Postránecká.

To znamená, že místo bylo osídleno v období pátého až čtvrtého tisíciletí před naším letopočtem. Druhá skupina nálezů je z období 1200 až 1000 let před naším letopočtem.

"Z pohledu historiků je to v regionu velmi cenná a významná lokalita. Výzkum ještě nebyl na celé odkryté ploše. Kromě hrobů jsme našli i zbytky stolní keramiky, závaží z tkalcovského stavu, brousky a podobné předměty denní potřeby," upřesňuje Postránecká.

Archeologové u Kyšic

Na tři desítky archeologů pracovaly na nalezišti i ve čtvrtečním mrazu a v ledovém vichru odstraňovaly ve vytýčených polích různými kopáčky a škrabkami další a další vrstvičky zeminy. Stejně jako jejich předci se mezi prací ohřívali u ohýnku.

"Ve srovnání s jinými lokalitami v západních Čechách je tahle velkou raritou, západočeské lokality nebývají tak rozsáhlé. Zatím tu máme skrytý pruh zeminy v délce asi 1,5 kilometru a šířce mezi 30 až 50 metry. Na základě sond očekáváme, že bychom v místě budoucího tunelového portálu mohli nalézt i pravěké organické materiály," poznamenal archeolog Milan Kuchařík z firmy Labrys.

Jeho kolegyně Kateřina Postránecká je přesvědčená, že kdyby skrývky zeminy pokračovaly dál do polí, našly by se i tam důkazy o činnosti člověka v této oblasti před tisíci lety.

Archeologové pracují v místech, kde stavaře nejvíc tlačí čas

Od současné silnice spojující Dýšinou s Kyšicemi bude portál tunelu vzdálený asi 800 metrů směrem k Plzni. V nejhlubším místě povede trať asi 18 metrů pod úrovní současného terénu. Razící tunelový štít už technici vyrábějí v Německu, ražba tunelu by u Kyšic by měla začít v září nebo říjnu příštího roku.

Přípravné stavební práce se teď kvůli archeologickému výzkumu téměř zastavily. "Archeologové se snaží, ale na téhle rozsáhlé lokalitě je spousta nálezů. Práce proto provádějí po dohodě v místech, kde nás čas tlačí nejvíce," řekl Přemysl Krejsa, ředitel výstavby ze společnosti Metrostav.

Archeologové nyní prozkoumávají naleziště především v trase budoucí silnice pro záchranáře, která povede podél budoucí trati. Ta má být hotová jako první.

Po nové trase z Ejpovic tunelem pod Chlumem do Plzně by měly první vlaky projet na podzim roku 2016. Cesta z Plzně do Rokycan se zkrátí asi o devět minut. Úsek z Ejpovic do Plzně bude stát zhruba čtyři miliardy korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Okresní soud v Klatovech.
Muže trestaného za stalking teď soudí i za týrání manželky

Invalidní důchodce M. B. z Nýrska obžalovaný z týrání a vydírání manželky stanul ve čtvrtek před soudem v Klatovech. Podle spisu ženu dlouhodobě ponižoval, bil...  celý článek

Umělec Adam Kovalčík soutěž vyhrál s návrhem, na němž silueta svatého Jana...
Nepomučtí půjdou k referendu kvůli světci a palmě na kruhovém objezdu

Bouřlivou diskuzi vyvolal v Nepomuku na Plzeňsku nápad umístit na kruhový objezd siluetu svatého Jana Nepomuckého. Návrh umělce Adama Kovalčíka, který zvítězil...  celý článek

Lavice obžalovaných u Krajského soudu v Hradci Králové zůstala prázdná.
Matka obviněná z vraždy jde do vazby, dítě zabila zřejmě paličkou a nožem

Plzeňanka obviněná z vraždy čerstvě narozené dcery nejspíš dítě smrtelně zranila paličkou na maso a nožem. Vyplývá to z dosavadních výsledků vyšetřování. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.