Pardubický kraj byl v hodnocení úspěšnější, protože má letiště. Plzeň má zase obří průmyslovou zónu na Borských polích (na leteckém snímku).

Pardubický kraj byl v hodnocení úspěšnější, protože má letiště. Plzeň má zase obří průmyslovou zónu na Borských polích (na leteckém snímku). | foto: Martin Polívka, MF DNES

Plzeňský kraj je podle Financial Times atraktivním regionem východu

  • 1
Plzeňský kraj je podle analýzy časopisu fDi Magazine, který vydávají The Financial Times, druhým nejperspektivnějším regionem ve východní Evropě. Komise hodnotila ekonomický potenciál, lidské hodnoty a životní styl, efektivitu plateb, infrastrukturu a vztahy v obchodním prostředí.

Srovnávací anketu pořádá prestižní britský ekonomický časopis fDi Magazine. Jejím cílem je zjistit možnosti měst a regionů v době, kdy se ekonomika oživuje.

"Stejně jako ostatní části světa, i Evropa je posledních pět let zmítána bouří recese, teď však můžeme vidět první známky optimismu," uvádí Cathy McReynoldsová v analýze The Financial Times.

První místo v TOP desítce východoevropských regionů obsadil Pardubický kraj, třetí místo Praha.

"Pardubický kraj byl nakonec úspěšnější, protože na rozdíl od nás má letiště. Při hodnocení to byla jeho obrovská výhoda," komentoval soutěž hejtman Plzeňského kraje Václav Šlajs.

Krajský radní Ivo Grüner uvedl, že ocenění je důkazem toho, že kraj dokáže bodovat nejen v českých anketách, ale i v těch nejprestižnějších mezinárodních.

Velkým úkolem regionu podle něj je nejen lákat nové investory, k čemuž může cena přispět, ale také zabránit odchodu už usazených firem. "Proto musíme zlepšovat podmínky k podnikání," připomněl.

Plzeňský kraj po dohodě s ministerstvem obrany dostane podle Grünera pod svoji správu území, jehož součástí je mezinárodní letiště Líně. To proto, aby ho mohli využívat i podnikatelé.

Grüner doplnil, že Pardubice sice nemají takovou obří průmyslovou zónu jako jsou Borská pole, ale v hodnocení bodovaly i podporou přicházejících podnikatelů.

"Je to dáno i tím, že v Pardubickém kraji je mezi městy velký konkurenční boj, Pardubice bojují v podpoře podnikatelů třeba s Hradcem Králové. To Plzeň nemusí, když je v kraji se 170 tisíci obyvateli dominantní před druhými Klatovy s 22 tisíci lidmi," podotkl Grüner.

Podle něj je také důležité přesvědčit stát o tom, že silnice I/26 a I/27, které protínají celý Plzeňský kraj, by se měly rekonstruovat. Tím se na nich zrychlí doprava, což pomůže podnikatelům, ale i lidem při dojíždění za prací.

Dobré umístění v analýze bude podle Grünera jeden z argumentů pro podporu silničních staveb v kraji.

Kritéria hodnocení

Kritérií, podle nichž komise časopisu rozhodovala o tom, jak je který region perspektivní, bylo více. Tvůrci žebříčku sbírali data ze 468 lokalit, z měst i regionů, a to v pěti kategoriích: ekonomický potenciál, lidské hodnoty a životní styl, efektivita plateb, infrastruktura a vztahy v obchodním prostředí.

Šéfka hospodářské komory Plzeňského kraje Radka Trylčová si myslí, že ocenění regionu je dané tím, že je zde více zahraničních investorů než v jiných českých krajích. Podle ní je třeba hlavně pracovat na tom, aby zde zaměstnavatelé našli kvalitní pracovní sílu. Chybí totiž pracovníci v technických oborech.

"Problémem je řada humanitních škol, jejichž absolventi nebudou mít uplatnění," uvedla Trylčová.

Podle ní ale není řešením dovézt do Česka ukrajinské či vietnamské techniky. "Já jsem patriot a jsem přesvědčená, že během několika let si absolventi uvědomí, že je škoda investovat velké peníze do studia humanitní školy, když neseženou práci."

Podle Grünera bude nutný zásah státu, který bude muset omezit počet míst na humanitních fakultách. "Protože platit vzdělání budoucím nezaměstnaným je pro stát hodně drahé," uvedl.

Podle Trylčové je hendikepem Česka i to, že má jedny z nejvyšších nákladů na elektřinu v Evropě. "Máme vyšší než v Německu, to přece není únosné," uvedla.

Stát, který povolil uzdu solárnímu byznysu, podle ní musí zasáhnout a bojovat s vysokou cenou, jinak podnikatelé utečou za nižšími náklady do jiných východoevropských zemí.