Výkonné elektromotory a čerpadla jen pozvolna sunuly otáčející se hlavu do stěny směrem na Plzeň. Nejprve se dláta ve štítu zakousla do betonu. Vzápětí se bílý kryt chránící komponenty bezprostředně za hlavou stroje poprvé pokryl prachem z drceného masivu.
Po několika desítkách minut se štít zastavil. „Hlava se musí velice opatrně zavrtat, zajistit ústí tunelu,“ vysvětlil zástupce vedoucího stavby Václav Anděl z Metrostavu. Současně technici na řídícím stanovišti stroje plném blikajících tlačítek a monitorů kontrolovali, jestli už v prvních centimetrech štít nabral správný směr přesně podle projektu.
Fotogalerie |
Po dopravníkových pásech odjely od obřího stroje první desítky kilogramů vyrubané zeminy, kamenů a břidlic na výsypku, kde rubanina padá na korby nákladních aut. Auta budou vytěženou zeminu odvážet do nedalekého nepoužívaného lomu, který kompletně zasypou.
Razicí štít pokřtěný jménem Viktorie se má podle současných propočtů a při průměrných 15 metrech nově vyraženého tunelu denně objevit u druhého tunelového portálu na okraji Plzně v listopadu. Technici pak razicí hlavu rozmontují a na autech převezou zpátky ke Kyšicím. Zbytek stroje odcouvá už hotovou tunelovou rourou.
U Kyšic pak celý razicí štít zkompletují před stěnou, aby vedle jižního tubusu určeného pro vlaky od Plzně na Prahu provrtal tubus vedlejší pro opačný směr. I ten bude Viktorie razit ve směru z Kyšic do Plzně.