Navýšení ale zaznamenaly statistiky prakticky u všech účastníků silničního provozu. Zemřelo o šest řidičů osobních aut více a o čtyři cyklisty. Ubylo jen tragických nehod chodců, a to o čtyři.
"Čísla jsou to špatná, a to bez ohledu na to, že se jedná o třetí nejlepší hodnotu od roku 1990," řekl šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Oběti dopravních nehod na silnicích | |||
2009 | 2010 | rozdíl | |
řidiči osobních aut | 23 | 29 | +6 |
řidiči náklaďáků a autobusů | 3 | 4 | +1 |
motorkáři a jejich spolujezdci | 10 | 25 | +15 |
chodci | 12 | 8 | -4 |
cyklisté | 11 | 15 | +4 |
spolujezdci, cestující | 16 | 18 | +2 |
Za nepříznivým vývojem je především tragická bilance prvních prázdninových dní. Jen o prodlouženém víkendu na počátku prázdnin zahynulo 26 lidí.
Od počátku roku si dopravní nehody vyžádaly už 393 obětí, což je naopak nejméně za posledních dvacet let. Loni to bylo o 62 více, tedy 455. V roce 2006, kdy začal fungovat bodový systém, dokonce 507.
Tržil: Nulová tolerance k alkoholu stále platí
Šéf dopravní policie také reagoval na zprávu expertů ministerstva zdravotnictví. Ti uvedli, že do hranice 0,24 promile alkoholu není možné prokázat ovlivnění řidičova chování za volantem.
"Neznamená to, že bychom ustoupili od nulové tolerance k alkoholu za volantem. Stanovisko ministerstva zdravotnictví je jen jedním z podkladů pro naše jednání s ministerstvem dopravy," uvedl Tržil.
Připomněl, že dechová zkouška je jen jedním z důkazů. Dalším může být svědectví, zda řidič před jízdou pil alkohol, nebo jeho chování za volantem.
V současné době dopravní policisté předávají ke správnímu řízení všechny případy, kdy dechová zkouška ukázala byť nepatrné množství alkoholu v dechu.
Tržil připustil, že pokud se tolerance naměřeného alkoholu v budoucnu posune na 0,24 promile a prošetřování nepřinese žádné další doplňující důkazy, pak takové případy policie už nebude zasílat k vyřízení.