Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Značka na dálnici si spočítá auta a sníží jim rychlost

  16:18
Sedíte za volantem svého auta a bezstarostně se řítíte po dálnici, aniž byste tušili, že pár stovek metrů před vámi se právě sťukl kamion s osobákem a silnice se ucpává. Najednou máte co dělat, abyste auto ubrzdili a neskončili na kufru vozu brzdícího před vámi.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Takové situace nejsou na pražských silnicích ničím výjimečným. Aby k nim nedocházelo, vstoupí mezi omylné řidiče zpravidla neomylný počítač. Obrazně řečeno jim umožní pohlédnout do budoucnosti.

Automatické snižování rychlosti

Počítač začne dohlížet na provoz na právě dokončovaném úseku dálničního okruhu kolem Prahy, který propojí brněnskou dálnici s plzeňskou. Jednoduše řečeno zde budou instalovány "inteligentní" značky, jež dokážou snížit rychlost v případě, že kvůli příliš husté dopravě hrozí kolony. Na cedulích nad vozovkou naskočí třeba místo povolené stovky osmdesátka.

"Cílem je usměrnit vozidla do stejné rychlosti. Díky tomu se zkrátí vzdálenost mezi nimi, a tak se zvýší kapacita silnice. Srovnáním rychlosti se zároveň zvýší plynulost i bezpečnost provozu," popsala Martina Vápeníková z Ředitelství sinic a dálnic. Zároveň značky dokážou kamionům zatrhnout jezdit v pravém pruhu.

Značky také umějí varovat řidiče před námrazou, nebezpečím smyku, nehodou, kolonami nebo před dělníky na silnici. Systém pracuje automaticky bez zásahu člověka. Když přes čidla umístěná na dálnici projede víc aut, než je vhodné, cedule se automaticky změní a sníží nejvyšší povolenou rychlost.

Jak takové zařízení funguje, si budou moci řidiči vyzkoušet na konci léta, kdy má být okruh mezi D1 a D5 plně zprovozněn.

Počítač určí, kde bude zelená

Tvorbě kolon chce Praha zabránit i v centru Prahy. A ještě důvtipnějším systémem. Již se pracuje na řídicí ústředně, na niž budou napojeny všechny semafory na hlavních křižovatkách. Když se někde začnou štosovat auta, počítač sám vyhodnotí, kde je nejvhodnější jim dát zelenou a kde naopak provoz pozdržet, aby byla doprava co nejplynulejší. "Jen na semafory chceme do patnácti let vynaložit pět miliard korun," řekl Tomáš Mrázek ze správy silnic.

Značka si spočítá auta

Čerstvé statistiky správy silnic ukazují, že počet aut pohybujících se každý den po hlavním městě i přes hospodářskou krizi stoupá. Loni sice o 8 procent poklesl počet nákladních aut, ale osobáky výpadek vyrovnaly. Denně tak do Prahy přijelo na 280 tisíc aut.

Kolonám v ulicích hlavního města nyní nejde prakticky zabránit, ale město věří, že se dopravě výrazně uleví po zářijovém zprovoznění dálničního okruhu mezi D1 a D5.

Zde bude nainstalováno unikátní zařízení, které bude řídit dopravu tak, aby ke kolonám nedocházelo. "Bude to fungovat na celém novém úseku okruhu a pak také na právě opravovaném úseku mezi Slivencem a dálnicí D5. Rovněž pak na úseku D1," říká Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.

Můžete popsat, jaké zařízení vlastně na novou dálnici namontujete? Jak ho řidiči poznají?
Budou tu textové tabule s informacemi pro řidiče, značky omezující rychlost a předjíždění nákladních aut, proměnné orientační cedule. Ty doplní meteostanice, sčítače dopravy, hlásky tísňového volání. Celý systém se nazývá liniové řízení dopravy.

Díky digitální tabuli bude možné řídit rychlost na dálnici. Rychlost bude snižovat dispečer, nebo se bude systém regulovat automaticky? Bude ho řídit počítač?
Systém bude fungovat automaticky, dispečer na něj bude dohlížet. On ovšem bude moci do řízení zasáhnout třeba při nepředpokládaných událostech.

Podle čeho počítač pozná, že má snížit rychlost?
Systém vyhodnocuje on-line data z detektorů dopravy, které jsou na okruhu rozmístěny v pravidelných intervalech. Po překročení určitého počtu aut, při kterém hrozí kolaps a kolony, postupně omezí rychlost dopravy. Rychlost lze postupně snižovat po 20 kilometrech za hodinu.

Existuje podobné zařízení jinde v Evropě? Nebo v Česku?
Jednotlivá zařízení na českých dálnicích najdete například u dálničních tunelů Klimkovice nebo Panenská. Ale takové liniové řízení dopravy, které bude v Praze, dosud v Česku instalováno není. V Evropě je systém v některých zemích používán - třeba v Německu. Řidiči jej ze svých cest do Alp znají z obchvatu Mnichova.

Bude se toto chytré zařízení instalovat i na jiných dálnicích v Česku?
Ano, zároveň s instalací systému na Pražském okruhu mezi dálnicemi D1 a D5 bude stejný systém instalován i na dálnici D1, a to v úseku od křižovatky Mirošovice po právě budovanou křižovatku v Modleticích. Ovšem jen ve směru do Prahy. Tady se také předpokládá intenzivní provoz, který dosahuje kapacitních limitů dálnice.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...