V novém 3D planetáriu v Plzni se kolem diváků točí 140 tisíc hvězd

Moderní 3D planetárium bylo slavnostně otevřeno v areálu Science Centra Techmania v Plzni. Novinka nabízí trojrozměrné projekce, obří globus i sedmadvacet interaktivních exponátů. Budovu vysvětil biskup František Radkovský.

Nové 3D planetárium přivítalo první návštěvníky 4. listopadu 2013 u příležitosti pátého výročí otevření Science Centra Techmania. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Plzeňské 3D planetárium o rozloze 1 000 metrů čtverečních je první svého druhu v České republice. Návštěvníci tu poznají nejen vesmír, ale i svět moří, oceánů, hmyzu nebo třeba nanovláken, a to interaktivně.

K vidění tady budou dvou i trojrozměrné snímky promítané na kulovou plochu. Diváci usednou do 90 sedadel, nasadí si 3D brýle a budou sledovat, jak se kolem nich točí 140 tisíc hvězd, pohyblivé obrázky z makro i mikrosvěta, to vše v unikátní kupoli o vnitřním průměru 14 metrů.

3D globus v planetáriu ukáže výbuch sopky i tsunami.

Tuto sofistikovanou promítací technologii od společnosti Sky-Skan mají v současné době pouze tři evropská science centra: varšavské Centrum Nauki Kopernik, barcelonské CosmoCaixa a právě plzeňská Techmania.

V části nazvané Science On a Sphere návštěvníky překvapí interaktivní dvoumetrový globus, na němž se bude promítat až 500 krátkých snímků či výukových programů.

Nové 3D planetárium

Příchozí jej mohou dotykem ovládat, měnit, promítat na něm třeba krátké filmy zachycující proměny Země v čase, pozorovat bouřící tornáda, stopovat zemětřesení nebo zjistit, co vše se může stát s botou, která spadne do oceánu.

Interaktivní globus Science on a Sphere je teprve 99. instalací svého druhu na světě a využívá data amerického Národního úřadu pro oceán a atmosféru.

Expozice Vesmír pak nabídne 27 interaktivních exponátů, které představí třeba Keplerovy zákony, vulkán či řez sluncem.

"Příchozí si budou moci vyzkoušet také gyroskop. Ten demonstruje zátěž, kterou musí při výcviku astronauti projít. Musí být odolní vůči velkému přetížení. Návštěvníka upoutáme do křesla, můžeme jej roztočit ve dvou osách," vysvětlil jeden z pracovníků Pavel Coufal.

Centrum Techmania finančně podporuje i Plzeňský kraj. Každým rokem přispívá na rozvoj science centra částkou pět milionů korun.

Autor:

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Plzeňský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek